کاهش تقاضا موجب سقوط قیمت جهانی سنگ آهن شد

کاهش تقاضا موجب سقوط قیمت جهانی سنگ آهن شد

دنیای معدن - در حالی که فولادسازان به دلیل کاهش تقاضا و کنترل زیست محیطی سختگیرانه تر به تولید کمتر روی آورده اند، قیمت سنگ آهن در معاملات آتی دوشنبه چین به کمترین سطح دو هفته اخیر خود رسید.

به نقل از رویترز، در پی عرضه بیش‌ از تقاضای جهانی و کندی رشد اقتصادی در چین، بزرگترین مصرف کننده سنگآهن، این کالای اساسی کارخانه‌های فولادسازی در سال گذشته با ثبت سومین سال سقوط خود، افتی 40 درصدی را تحربه کرده بود. با این حال بازسازی کارخانه‌های چینی در تعطیلات سال جدید یک هفته‌ای در فوریه بعید به نظر می‌رسد.

یک معامله‌گر مستقر در شانگهای اعلام کرد: «ما قبل از تعطیلات افزایشی در تقاضای سنگ‌آهن مشاهده نکرده‌ایم. ممکن است است در انتهای فوریه و با آغاز ماه مارس میزان تقاضا اندکی افزایش یابد.»

هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای دالیان با افتی 2.1 درصدی 307 یوان (47 دلار) معامله شد. این در حالی است که در اوایل معاملات امروز قیمت سنگ‌آهن با رسیدن به 305.5 دلار برای هر تن پایین‌ترین سطح خود را از 28 دسامبر به ثبت رساند.

بر اساس گزارش آژانس خبری شینهوا در روز جمعه، استان هبی در شمال چین،‌ که یک چهارم از تولید فولاد چین را بر عهده دارد، با اشاره به ظرفیت مازاد و آلودگی هوا، اعلام کرد که در سال جاری تولید خود را 8 میلیون تن کاهش خواهد داد. یک معامله‌گر اهل شانگهای اعلام کرد: «مردم انتظار دارند کارخانه‌های کوچک و متوسط که از لحاظ زیست‌محیطی کیفیت لازم را ندارند به توقف تولید برای مدت زمان طولانی مجبور شوند.»

به منظور مقابله با ظرفیت مازاد، لی کی‌کیانگ نخست وزیر چین به دولت اعلام کرد که باید به رقابت کسب‌وکارهای مختلف با یکدیگر اجازه دهد. بر اساس آمار شرکت مشاوره صنعتی استیل‌هوم، این موضوع موجب کاهش بیشتر تقاضای سنگ‌آهن شده است و میزان ذخایر وارداتی در بنادر چین به بالاترین سطح خود از ماه می گذشته نزدیک شود. بانک ANZ در یادداشتی اعلام کرد: «افزایش صادرات سنگ‌آهن از سوی عرضه‌کنندگان اصلی و کاهش تقاضا موجب فشار بیشتر روی قیمت در ماه‌های آینده خواهد شد.»

هر تن سنگ‌آهن برای تحویل به بندر تیانجین چین با افتی 0.5 درصدی 41.5 دلار معامله شد. بر اساس نظرسنجی ماه دسامبر رویترز از تحلیلگران،‌ با توجه به عرضه قوی ادامه‌دار از سوی استرالیا و برزیل، قیمت سنگ‌آهن می‌تواند به زیر 30 دلار به ازای هر تن نیز سقوط کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا