تاثیر تنش ایران و عربستان بر بازار‌ دیجیتال

تاثیر تنش ایران و عربستان بر بازار‌ دیجیتال

آیا کاهش روابط میان ایران با عربستان و امارات و چند کشور دیگر عربی در بازار دیجیتال کشورمان چه تاثیری دارد؟ این سوالی است که کارشناسان بازار دیجیتال به آن پاسخ داده‌اند.

چند سالیست که با وجود سایه تحریم‌های بین‌المللی بر کشور، امکان واردات مستقیم بسیاری از کالاها از شرکت‌های اصلی و مادر مهیا نبوده و عمده واردات خودروهای خارجی،‌ لوازم دیجیتالی از طریق مبادی امارات، عمان و... صورت می‌‌گیرد. اکنون به دنبال تنش‌های اخیر منطقه میان ایران و عربستان شرایطی به وجود آمده  روابط کشورمان باکشورهای عربی کاهش یافته است. حال جای سوال است که آیا این مساله، در بازار کالاهای دیجیتال تاثیری می‌گذارد؟ این سوالی است که کارشناسان بازار دیجیتال به آن پاسخ داده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، مهدی میرمهدی در خصوص آثار کاهش روابط میان ایران با کشورهای عربی اظهار کرد:  مراودات کالاها و قطعات آی‌تی ایران در حال حاضر از کشورهای چین، تایوان، تایلند، کره،‌ امارات صورت می‌گیرد اما در این خصوص با عربستان مراوداتی نداشته‌ایم  و متکی به آن و حتی امارات نیستیم. حال شاید برای بخش اعظمی از خوراکی‌ها مانند روغن با عربستان مراوده داشته باشیم اما در زمینه آی‌تی هیچ‌گونه مراوده‌ای نداریم پس منع ارتباط با آن تاثیری بر بازار دیجیتال نمی‌گذارد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: اگر  دراین زمینه امارات نیز، مجبور شود با عربستان هم‌سو و هم‌پیمان شود، از طریق کانال‌های کشورهای دیگر ، مثل ترکیه، کشورهای آسیای میانه راه‌هایی وجود دارد که از طریق آنها کالاهای‌مان را به کشور وارد کنیم و با مشکلی مواجه نشویم.

او افزود: اما اگر امارات با آنها هم‌پیمان شود، بیشترین ضربه را می‌خورد زیرا در حال حاضر حدود 65 درصد از مراودات کالایی در قسمت آی‌تی این کشور با ایران صورت می‌گیرد که با توجه به رکودی که بر دنیا حاکم است اگر این کار را انجام دهد، ضربه سنگینی به خود وارد می‌کند.

میرمهدی ادامه داد: اما دولتمردان آنها نیز، مطمئنا جلسه‌ای می‌گذارند و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند چون به نظرم در این اقتصاد بیمار دنیا اگر به عربستان بپیوندند و این بازار را از دست بدهند،‌ بازار بکر ایران نصیب کشور دیگری می‌شود و آن را از دست می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اظهار کرد: در هرصورت ایران متضرر نمی‌شود، شاید کالاهای‌مان نزدیک به یک هفته دیرتر به ایران برسد اما در مجموع ما ضررکننده نخواهیم بود.

افشار فروتن‌لاریجانی نیز، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از کالاهای دیجیتال کشور از مبادی امارات وارد می‌شد که در حال حاضر پروسه خرید و تهیه و ورود بسیاری از این کالاها طی شده و در حال حاضر در بازار موجود هستند اما باید زمان بگذرد تا ببینیم شرایط به چه صورت می‌شود.چرا که بحث ممانعت از ورود یا دست‌نگه‌داری برای ورود کالا از آن مبادی تا خودش را نشان دهد و تاثیرش را بر بازار بگذارد، زمان‌بر است.

رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی ادامه داد: این مساله در حال حاضر که تاثیری نداشته است و برای تصمیم‌گیری زود است . اما  با توجه به تامین نیازهای داخلی در خصوص بازار آی‌تی و میزان نیازی که به این کالاها که از این مبادی به کشور وارد می‌شوند وجود دارد، هنوز در این خصوص خلاء و کمبودی ایجاد نشده ولی اگر قرار باشد تاثیر قابل توجهی بر بازار بگذارد باید زمان بگذرد تا این سری از کالاهایی که وارد کشور شده به دست کاربران و خریداران برسد و در بخش بعدی برای تامین نیازها باید ببینیم این خلا ایجاد می‌شود یا نه و آیا تاثیری می‌گذارد؟

فروتن‌لاریجانی معتقداست: اما با توجه به نزدیک شدن بحث تحریم‌ها و رفع آنها، شرایط ورود کالا از مبادی مختلف متفاوت شود. ما به این دلیل که تا کنون در دوران تحریم به سر برده‌ایم و با نمایندگی‌های شرکت‌های اصلی در کشورهای همسایه در ارتباط بودیم که بسیاری از این نمایندگی‌ها در کشور‌های حوزه خلیج فارس به خصوص امارات بوده‌اند.

 او ادامه داد: ولی اگر برجام اجرا شود و تحریم‌ها نباشد یعنی کالاها بتوانند از مبادی اصلی و ابتدایی خود وارد شوند، نه تنها شرایط دشوار نمی‌شود بلکه هزینه کمتری را هم در بردارد. زیرا ما به طور مستقیم با شرکت‌های ابتدایی این کار را انجام می‌دهیم؛ به همین جهت ان‌شاالله درآینده  با توجه به تلاش مسوولان در خصوص مناسب‌سازی بستر قانونی واردات کالاها، من فکر می‌کنم که اگر این شرایط اتفاق بیفتد، می‌توانیم به صورت مستقیم کالاهای خود را ازکشورهای مبدا وارد کنیم و در حد نیاز خود بخریم و نیازی هم به کشورهای مجاور نداشته باشیم.

فروتن‌لاریجانی افزود: در حال حاضر که اتفاقی در این خصوص نیفتاده ولی با توجه به این مساله که اگر منع شدنی اتفاق بیفتد شرایط برای کشور تغییری نمی‌کند بلکه آنها از این مساله متضرر می‌شوند. چون اگر قرار باشد کالاهای ما به آنها صادر شود باید از طریق واسطه صورت گیرد.

بازار همچنان در رکود به سر می‌برد
فروتن‌لاریجانی در خصوص وضعیت بازار در شرایط کنونی اظهار کرد: شرایط بازار دیجیتال همچنان همانند قبلش در رکود به سر می‌برد؛ هرچند این رکود قوی‌تر و فراگیرتر شده است.

میرمهدی نیز، گفت: ما فکر می‌کردیم هر چه به ایام عید نزدیک‌تر شویم این رکود برطرف شود و فضای کسب‌وکار آی‌تی بهتر شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این رکود حاکم بر بازار برای واحدهای صنفی بسیاری مشکل‌ساز شده است. 

او خاطرنشان کرد: البته این رکود با افزایش قیمت دلار بیشتر نیز، شده است. بیشتر نه به معنای اینکه کالاها گران شده که مشتری خرید نمی‌کند بلکه اصلا مشتری‌ای در بازار آی‌تی وجود ندارد. در حال حاضر حتی اگر قیمت دلار به چهار هزارتومان هم برسد، در قیمت‌های کالاهای دیجیتال هیچ تاثیری ندارد و به این صورت نیست که فکر کنیم مشتری زیادی داریم که بخواهد بر اساس این افزایش قیمت دلار مشتری خود را از دست بدهیم. در حال حاضر کالاهای موجود در بازار با احتساب دلار 3200تومانی نرخ‌گذاری شده‌اند. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا