بدهی دولت چند هزار میلیاردی شد؟

12 چالش نظام بانکی از زبان «طبیب تورم»

12 چالش نظام بانکی از زبان «طبیب تورم»

وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت به مهمترین چالش های نظام بانکی ایران پرداخته است.

به گزارش صدای اقتصاد وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت به مهمترین مشکلات نظام بانکی ایران پرداخت. علی طیب نیا با اشاره به اینکه بدون حل مشکلات نظام بانکی نمی توان به رشد پایدار دست یافت، گفت: رفع تنگنای اعتباری نظام بانکی از نان شب هم واجب‌تر است و حل و فصل مشکلات نظام بانکی یکی از اهداف دولت در پساتحریم است. در ادامه مهمترین چالش های نظام بانکی از زبان «طبیب تورم» را می خوانید.

 

موضوع

اظهارات وزیر اقتصاد

 

فناوری ارتباطات در 24 سال گذشته چه تغییراتی ایجاد کرد؟

سرعت عمل بالا، کاهش هزینه  عملیات بانکی، شفافیت و ارتقای سلامت بانکی یکی از نتایج استفاده از فناوری اطلاعات بوده است

 

تحریم ها کدام بخش از اقتصاد را بیشتر زمین گیر کرد؟

تحریم‌های ظالمانه عمدتا بر نظام بانکی کشور متمرکز شده بود که این موضوع باعث شد تا تأمین مالی کشور با مشکلاتی همراه شود

 

شروط جایگاه خوب در عرصه بین المللی

اگر می‌خواهیم در عرصه بین المللی در جایگاه خوبی باشیم و رفاه مردم را تأمین و با فقر غلبه کنیم چاره ای جز رشد اقتصادی مستمر و پایدار نداریم از این طریق می‌توانیم مشکلات کشور را برطرف کنیم.

 

رشد اقتصادی 8 درصدی، ممکن است یا غیرممکن؟

دستیابی به این هدف نیازمند تأمین مالی سرمایه گذاری مورد نیاز است. امروز ما 700 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال نیازمندیم تا بتوانیم به نرخ رشد 8 درصدی دست پیدا کنیم.

 

چالش های نظام بانکی

نظام مالی کشور بانک محور بوده و نقش عمده تحقق این نرخ رشد برعهده نظام بانکی است. اما امروز نظام بانکی کشور با چالش‌های متعددی روبروست، شرایط ساختاری نامناسب که در گذشته بر نظام بانکی کشور حاکم شده به همراه سیاست‌های نادرست و اعمال تحریم‌ها از جمله چالش‌های متعدد نظام بانکی است که در نتیجه آن نظام بانکی کشور با تنگنای اعتباری روبرو شده است.

 

راه رسیدن به توسعه اقتصادی

توسعه اقتصادی کشور نیازمند تأمین مالی است. امروز نظام بانکی کشور در تأمین مالی با مشکلات متعددی روبرو است به نحوی که بدهی‌های کشور بر دولت به همراه مشکلات نظام بانکی باعث شده تا نتوانیم در تأمین مالی و سرمایه گذاری به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم

 

رقم نهایی بدهی ها

در حال حاضر نمی‌توان رقم نهایی از میزان بدهی‌ها اعلام کرد اما درمجموع برآورد ما 380 هزار میلیارد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به نظام بانکی است. 196 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها متعلق به دولت و 184 هزار میلیارد بدهی‌ها به شرکت‌های دولتی اختصاص دارد. شرکت ملی نفت نیز 160 هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی دارد.

 

هزینه های عمرانی چقدر است؟

هزینه‌های دولت در بخش عمرانی 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است و دولت برای پرداخت بدهی‌های خود باید 20 سال این هزینه‌ها را صرف کند که این موضوع اصلاً خوشایند نیست.

 

مطالبات بانکی ها از دولت

در چالش دوم نظام بانکی با 100 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت روبرو است. حتی مطالبات غیرجاری بانک‌ها نیز به بالای 90 هزار میلیارد تومان رسیده است که این عوامل نشان می‌دهد در شرایط فعلی نظام بانکی با پدیده انجماد مواجه شده است.

 

 

کاهش نرخ سود

در حال حاضر نرخ تورم کاهش پیدا کرده اما نرخ سود متناسب با آن روند نزولی نداشته است که یکی از علل آن را باید مشکلات نظام بانکی در اعطای تسهیلات و دریافت مطالبات خود از دولت دانست.

 

 

چه چیزی حتی از نان شب واجب تر است؟

امروز نظام بانکی در تنگنای اعتباری قرار دارد در دوره پساتحریم باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود زیرا به اعتقاد بنده رفع تنگنای اعتباری نظام بانکی از نان شب هم واجب‌تر است. بدون حل مشکلات نظام بانکی نمی‌توانیم به رشد پایدار دست پیدا کنیم.

 

 

مهمترین اهداف دولت در تقویت نظام بانکی

در حوزه نظام بانکی پرداختن به مطالبات جاری، تأمین سرمایه بانک‌ها، حل و فصل اموال مازاد بانک‌ها و کاهش نرخ سود متناسب با بخش واقعی اقتصاد از جمله اهداف دولت است

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا