نوآوران امین بررسی می‌کند:

تحلیل تحقق پیش‌بینی سود در صنعت بانکداری (بخش دوم)

تحلیل تحقق پیش‌بینی سود در صنعت بانکداری (بخش دوم)

به گزارش نوآوران امین بررسی میزان تعدیل در ارقام شش ماهه، نشان می­دهد که بانک­ها در تعدیل منفی سهم بانک از درآمدهای مشاع، دست بالا را گرفته­ اند اما در تعدیل سود خالص و عملیاتی محافظه-کارانه­ تر عمل کرده­ اند.


 

همانطور که در قسمت قبل خواندید ، بانک­ها نیز، همانند سایر شرکت­های بازار سرمایه­ ایران، پیش از شروع سال مالی، ملزم به افشای پیش‌بینی سود سال آتی هستند. این پیش‌بینی که در ادبیات مالی، پیش‌بینی مدیریت (Management Forecast) نامیده می­شود، به عنوان سیگنالی که از طرف مدیران شرکت در اختیار بازار قرار داده می­شود، ابعادی پیدا و پنهان را در دسترس تحلیل‌گران قرار می­دهد. نوآوران امین در این بررسی، سعی کرده است، پیش‌بینی برای کل صنعت بانکداری مورد مداقه قرار گیرد و ابعاد تحلیلی آن استخراج شود.

متدولوژی تحلیل: هدف این تحلیل، تشخیص منطق آشکار و پنهان در پیش‌بینی سود خالص بر مبنای عملکرد شش‌ماهه­ی بانک­های بازار سرمایه در سال 1394 است. این تحلیل، برای درک ساز و کار تغییرات از سود خالص (به عنوان تعهدی­ ترین نوع سود) به اقلام بالای صورت سود-و-زیان (که کم­تر تعهدی هستند) حرکت می­کند. همچنین، برای درک رفتار بانک­ها در تعیین سود پیش-بینی، پیش-بینی بر مبنای عملکرد شش-ماهه را با پیش بینی ابتدای دوره­ بانک­ها مقایسه می­کند. بنابراین، تحلیل حاضر برای درک ابعاد پیش-بینی سود شش ماهه از مدل مفهومی مثلثی زیر پیروی می­کند.

 

محدودیت­ ها: این تحلیل بر اساس داده ­های در دسترس بازار سرمایه انجام شده است و در جایی که داده های مورد مقایسه ناهمخوان بوده یا یکی از دو طرف مقایسه، موجود نبوده است، هر دو طرف از داده­ ها حذف شده است. در نتیجه، در مورد مقایسه­ میان عملکرد واقعی شش ماهه و پیش بینی ابتدا دوره، 69 و در مورد مقایسه­ پیش بینی بر مبنای عملکرد شش ماهه با عملکرد واقعی شش ماهه یا پیش بینی ابتدا سال، 46 مشاهده مورد استفاده قرار گرفته است.

 

نگاه دوم – میزان تعدیل پیش بینی ها طبق عملکرد شش ماهه

برای مقایسه­ میزان تعدیل ارقام در پیش بینی شش ماهه نسبت به پیش بینی بانک­ها در ابتدای سال، اطلاعات افشاء شده، مشتمل بر 46 مشاهده­ آماری در طول سال­ های 1390 تا 1394 است.

1- جمع درآمدهای مشاع:

 

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا