میزان بدهی دولت اعلام شد/ طیب نیا: حل مشکل تنگنای اعتباری از نان شب هم واجب‌تر است

میزان بدهی دولت اعلام شد/ طیب نیا: حل مشکل تنگنای اعتباری از نان شب هم واجب‌تر است

اقتصاد > اقتصاد کلان - اقتصادنیوز نوشت: پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دقایقی پیش آغاز شد.

پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونيک و نظام‌های پرداخت با حضور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی؛ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و جمعی از مدیران بانکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های بین‌المللی میلاد در حال برگزاری است.

ضرورت اصلاحات نظام بانکی در دوران پساتحریم
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پنجمین همایش سالانه بانکداری و نظام‌های پرداخت، با بیان اینکه این همایش با برداشته شده تحریم‌ها همزمان شده است، گفت: امیدواریم این فرصت، در جهت تبادل نظر برای ایجاد فرصت‌های جدید باشد.

علی دیواندری در این همایش گفت: همان طور که می‌دانیم تحریم کارکردهای نظام بانکی کشور را در زمینه خدمت به تولید و اقتصاد ملی و حمایت از کارآفرینان بزرگ کشور محدود کرده است و امیدواریم با شرایط جدید نظام بانکی و با برداشته شدن تحریم‌ها این نظام بتواند نقش موثر خود را مانند گذشته ایفا کند.

او با تاکید بر اینکه نظام بانکی موتور محرک و توسعه اقتصادی است گفت: اصلاحات نظام بانکی در این زمینه امر مهمی محسوب می‌شود و نقش آی‌تی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با وجود پیشرفت‌هایی که در این زمینه به دست آورده‌ایم، اما باید در حوزه ارتباطات و آی‌تی بسیار تلاش کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد، امیدواریم که همایش امسال با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشته شدن تحریم‌ها که نقطه عطفی در کشور است، باعث شود نظام بانکی بتواند مانند گذشته به مسیر و نقش موثر خود در این عرصه بازگردد.

اذعان به انجماد نظام بانکی کشور
وزیر اقتصاد با اذعان به اینکه با پدیده انجماد نظام بانکی کشور مواجه هستیم و بخش زیادی از منابع قفل شده‌اند، عنوان کرد:پرداختن به موضوع تنگنای اعتباری و رفع آن از نان شب برای ملت هم واجب‌تر است.

علی طیب‌نیا که در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونيک و نظام‌های پرداخت سخن می‌گفت، عنوان کرد: حدود 24 سال پیش در سال 1370 برای اولین بار عابر بانک سپه افتتاح شد که می‌توان آن را نقطه آغازین تحولات بانکی محسوب کرد. از آن زمان تاکنون تحولات چشمگیری در بانکداری الکترونیک و استفاده از فناوری اطلاعات در کشور رخ داده است.

او افزود: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می‌کند که نظام بانکی به وظایف خود در کاهش هزینه‌های عملیات شفافیت مالی و ارتقای سلامت حرکت کند. باید همه ما برای استقرار کامل سیستم بانکداری الکترونیک تلاش و زمینه برای افزایش کارآمدی و بهره‌وری در این حوزه را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: با وجود تلاش‌های بسیاری که در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه بانکداری الکترونیکی انجام داده‌ایم اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهیم. ما در شرایط حساس و ویژه‌ای قرار داریم و خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شده است در حوزه دیپلماسی و اقتصادی در آینده نزدیک شاهد رفع تحریم‌ها خواهیم بود.

او یادآور شد: من فکر می‌کنم در چند روز آینده تحریم‌ها حل خواهند شد. عمدتاً این تحریم‌ها در نظام بانکی تمرکز داشته‌اند و باید در این زمینه تلاش کنیم تا نظام بانکی بتواند ارتقا پیدا کند.

طیب‌نیا یادآور شد: به نظرم نظام بانکی در عرصه مقابله با تحریم‌ها نمره مثبتی گرفته است. اما در دوران پساتحریم، ماموریت سنگینی بر دوش ما و نظام بانکی قرار دارد.

وی همچنین عنوان کرد: باید از فضایی که برای رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی ایجاد می‌شود استفاده و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی به جایگاه ممتاز و برتری تبدیل کنیم.

او خاطرنشان کرد: به همین دلیل، در برنامه ششم توسعه مقام معظم رهبری دستیابی به رشد هشت‌درصدی اقتصاد را ابلاغ کرده‌اند. یکی از عواملی که باعث می‌شود رشد هشت‌درصدی اقتصاد را به دست بیاوریم تامین مالی در حوزه سرمایه‌گذاری است.

به گفته وزیر اقتصاد، اقتصاد ایران به 700 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا رشد هشت‌درصدی محقق شود که بخش عمده‌ای از این تامین و تجهیز منابع مالی، بر دوش نظام بانکی است.

فغان از تنگنای اعتباری
طیب‌نیا همچنین گفت: متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی در گذشته که بر نظام بانکی کشور حاکم بوده است و سیاست‌های اقتصادی که در گذشته نزدیک اتخاذ شده و همچنین تحریم‌ها، نظام بانکی کشور با تنگنای اعتباری مواجه شده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش اقتصادی کشور تنگنای مالی است و اگر می‌خواهیم به سمت رشد و توسعه اقتصادی حرکت کنیم باید این مشکل را به هر طریقی رفع کنیم.

هنوز رقم بدهی‌های دولت نهایی نشده است
او یادآور شد: مساله تنگنای مالی در دو موضوع بدهی‌های دولت و مشکلات نظام بانکی خلاصه می‌شود. تاکنون در حوزه بدهی‌های دولت ساختار و تشکیلاتی نداشته‌ایم که این بدهی‌ها را محاسبه و احصا کند. درست است که در وزارت اقتصاد دفتری در این زمینه شکل گرفته اما هنوز رقم بدهی‌های دولت نهایی نشده است. دولت و شرکت‌های دولتی تا به امروز در حدود 380 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارند که 196 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و 184 هزار میلیارد تومان هم بدهی شرکت‌های دولتی است که اگر بدهی 55 میلیارد دلاری بخش نفت را هم در نظر بگیریم، که در حدود 160 هزار میلیارد تومان می‌شود، به عدد واقعی بدهی‌های دولت نزدیک می‌شویم. اما این پایان ماجرا نیست.

مطالبات غیرجاری بانک‌ها به 90 هزار میلیارد تومان رسید
طیب‌نیا افزود: مساله دیگر نظام بانکی بحث چالش‌های این نظام است. به طوری که مطالبات غیرجاری به بالای 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد ما با پدیده انجماد نظام بانکی کشور مواجه هستیم و بخش زیادی از منابع قفل شده‌اند.

حل مساله تنگنای اعتباری از نان شب هم واجب‌تر است
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش به مساله نرخ سود اشاره کرد و گفت: اگر می‌بینید نرخ سود به شکل معناداری از تورم بالاتر است، علت آن را در همین موضوع می‌توان جست‌وجو کرد. به همین دلیل بدون توجه به این مسائل نمی‌توان مساله نرخ سود را به شکل ریشه‌ای حل کرد.

او تاکید کرد: قطعاً باید نرخ سود کاهش یابد. اما بدون توجه به عوامل بنیادین ممکن نیست. بنابراین ما در دوران پساتحریم و در برنامه ششم باید توجه ویژه‌ای به مشکل تنگنای اعتباری داشته باشیم.

طیب‌نیا تاکید کرد: پرداختن به موضوع تنگنای اعتباری و رفع آن از نان شب برای ملت هم واجب‌تر است. باید مشکل بدهی‌های دولت به نظام بانکی و چالش‌های نظام بانکی در دوران پساتحریم حل و فصل شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا