رایزنی بانک مرکزی برای پسابرجام

معاون بانک مرکزی: برای روز اجرای برجام آماده ایم/تحول در انتظار نظام بانکی

معاون بانک مرکزی: برای روز اجرای برجام آماده ایم/تحول در انتظار نظام بانکی

تهران- ایرنا- معاون ارزی بانک مرکزی از آمادگی برای روز اجرای برجام، تحولات قابل انتظار برای نظام بانکی و آینده باثبات ارز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «غلامعلی کامیاب» گفت: بانک مرکزی از بدو توافق ژنو و اعلام برجام اقدام های خود را برای فراهم سازی مقدمه های لازم برای اجرای برجام آغاز کرد. در این مدت با بانک های مختلف مذاکره شده و هماهنگی برای ورود به دوره پساتحریم به عمل آمده است و پس از روز اجرای برجام عملیاتی خواهد شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.
زمان اجرای عملی این برنامه بزودی فرا می رسد.
معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: در این زمینه با موسسه های بیمه صادراتی کشورهای مختلف مذاکراتی شد و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از رفع تحریم ها به عمل آمد و این موسسه ها آماده همکاری اند.
کامیاب گفت: انتظار ما این است که سطح همکاری این موسسه ها در مدت کوتاهی به میزان سال های پیش از تحریم ها و حتی بالاتر از آن برسد.
به گفته او، در این مدت با همکاری بانک های خارجی همایش هایی در سطح واحدهای بین الملل بانک ها، بخش نظارتی بانک مرکزی و بخش ارزی برگزار شد.
وی افزود: این همایش ها برای آشنایی مدیران و مسئولان بانک های ایرانی و خارجی و ایجاد هماهنگی بین آنان صورت گرفته و نتایج بسیار خوبی داشته است؛ به گونه ای که بانک های ایرانی قادرند پس از اجرای برجام بی درنگ امکان گشایش اعتبارات اسنادی داشته باشند.

** تحولات پس از اجرای برجام
معاون ارزی بانک مرکزی درباره تحولات پس از اجرای برجام تصریح کرد: با استقرار روابط بانکی و کارگزاری بین بانک های ایرانی و خارجی، امکان استفاده از ابزارهای متداول پرداخت مانند گشایش اعتبارات اسنادی و بروات اسنادی فراهم خواهد شد. صدور ضمانتنامه و حواله ها از سوی بانک های ایرانی و خارجی نیز انجام خواهد گرفت.
وی افزود: ارتباطات بین المللی از طریق مجاری رسمی و کانال های بانکی شکل خواهد گرفت و هزینه نقل و انتقالات و پرداخت های ارزی کاهش خواهد یافت.
کامیاب ادامه داد: به نظرم قیمت تمام شده واردات دست کم 10 درصد کاهش خواهد یافت. ریسک واردکنندگان ایرانی کاهش قابل توجهی خواهد داشت و واردات، مراحل عادی خود را طی خواهد کرد. به سامانه های پرداخت بین المللی متصل خواهیم شد و نیاز به حمل فیزیکی اسکناس به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
به گفته کامیاب، با اجرای برجام امکان دریافت خطوط اعتباری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فراهم خواهد شد و محدودیت فروش نفت برداشته و موجب افزایش درآمدهای نفتی خواهد شد. دارایی های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و در دسترس قرار می گیرد. درآمدهای حاصل از فروش نفت به طور آزادانه قابلیت نقل و انتقال خواهد داشت.
وی پیش بینی کرد پس از اجرای برجام، انجام معاملات ارزی و مدیریت ذخایر ارزی به طور عادی صورت خواهد گرفت.
کامیاب گفت: اتصال بانک ها به سوئیفت مستلزم طی تشریفاتی است که ممکن است چند هفته به طول انجامد. با مقام های سوئیفت برای کاهش این مدت مذاکره کرده ایم.
به گفته او، مقام های سوئیفت نظر مساعد دارند و امید می رود همه بانک های ایرانی هرچه زود تر به سوئیفت وصل شوند.
معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: اکنون 14 بانک ما به سوئیفت مجهز شده و از خدمات آن بهره مندند و می توانند بسیاری از خدمات بانکی را ارائه کنند. پنج بانک نیز در آخرین مراحل اتصال به سوئیفت قرار دارند.

** تاثیر قیمت نفت و تنش های منطقه بر افزایش نرخ ارز
معاون ارزی بانک مرکزی درباره افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته گفت: در شرایط کنونی، قیمت نفت به پایین ترین سطح در هفت یا هشت سال گذشته رسیده و تنش ها در منطقه افزایش یافته است؛ این وضع رفتارهای هیجانی را تشدید می کند و بر بازار اثر منفی می گذارد. با وجود این، بازار و اثرهای نامطلوب عوامل منفی کنترل شده است.
وی یادآوری کرد در سال 1391که قیمت هر بشکه نفت بیش از یکصد دلار و منطقه فاقد تنش های سیاسی کنونی بود، نرخ دلار به 39 هزار ریال رسید. همچنین آن زمان هر یورو برابر با یک دلار و 30 سنت تا یک دلار و 35 سنت بود، در حالی که اکنون دلار در برابر همه ارزها تقویت شده است.
کامیاب تحلیل داده های سامانه سنا را منعکس کننده واقعی نرخ ارز دانست.
سامانه سنا برای شفافیت بازار هر یک ساعت یک بار میانگین موزون هر کدام از نرخ های خرید و فروش را به طور جداگانه محاسبه و گزارش می کند و از طریق پایگاه اینترنتی sanarate در اختیار همه قرار می دهد.
به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، آنچه باید در این بازار و شرایط خاص مورد توجه قرار گیرد، پرهیز از التهاب آفرینی و ایجاد هیجان کاذب در بازار است؛ زیرا برخی در جست و جوی منافع شخصی، درصدد ایجاد التهابند.
وی تاکید کرد بازار ارز به آرامش نیاز دارد و به محض فروکش کردن هیجان ها و عوامل غیربنیادین، به حالت طبیعی خود برخواهد گشت.
کامیاب گفت: در شرایط پس از اجرای برجام، وضع به طور کامل متفاوت خواهد بود.
دیروز (شنبه) نرخ هر دلار آمریکا با 160 ریال رشد نسبت به روز پیش از آن، 37 هزار و 340 ریال شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا