خودداری صرافان تهران از درج قيمت

خودداری صرافان تهران از درج قيمت

همچنین یورو با ۴۸ تومان رشد قیمت ۴۰۶۸ تومان و درهم با ۳ تومان افزایش ۱۰۱۵ تومان فروخته شد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از الف فعالان بازار ارز و برخی از کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند که بانک مرکزی عملا نسبت به افزایش قیمت ارز در بازار سکوت اختیار کرده و به نظاره گر بازار ارز تبدیل شده؛ در اصل بازار ارز به حال خود رها شده و یک نوع بی تفاوتی از سوی دولت و بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت ها مشاهده می‌شود.

تحلیلگران ارزی می گویند که بانک مرکزی یک نوع بازی ارز را آغاز کرده و نسبت به موضوع افزایش قیمت ارز در بازار واکنشی از خود نشان نمی دهد و ورودی به ساماندهی قیمت‌ها، وضعیت و بازار ارز نمی‌کند.

در عین حال، اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ رسمی آن به بالاترین حد خود رسیده به طوری که قیمت مبادله ای دلار امروز ۳۰۱۵ تومان اعلام شده و این تفاوت نرخ به ۷۲۰ تومان رسیده است.

حیدر مستخدمین حسینی درباره مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز در بازار در روزهای اخیر گفت: مهمترین دلیل افزایش قیمت ارز (دلار) طی روزهای گذشته تامین کسری بودجه دولت در ماه های پایانی سال است، به همین دلیل بانک مرکزی و دولت نسبت به این افزایش بی تفاوت هستند.

وی افزود: مقامات بانک مرکزی در ماه های گذشته که با افزایش قیمت ارز در بازار مواجه بودیم، وعده ها و قول‌هایی برای تعدیل نرخ ارز در بازار دادند و دلایلی نیز برای آن مطرح کردند، آخرین دلیل هم این بود که می گفتند به خاطر اربعین حسینی و سفرهای مربوط به آن تقاضای ارزی در بازار زیاد شده و این نیاز منجر به افزایش نرخ شده است اما حالا بهانه قطع رابطه با برخی کشورهای عربی طی روزهای اخیر نیز دلیل دیگری است که برای افزایش نرخ ارز عنوان شده است.

واقعیت این است ارزی که مردم متقاضی آن هستند، فقط ۷ درصد است و در اصل تقاضای اصلی مردم در بازار فقط همین میزان است و مردم تنها برای دریافت همین میزان ارز به بازار ارز مراجعه دارند. در عین حال اربعین حسینی و ایام ژانویه به اتمام رسیده و دیگر دلیل خاصی برای این افزایش قیمت ها وجود ندارد.

مستخدمین حسینی با اشاره به همین مطلب که تامین مالی پایان سال مهمترین دلیل افزایش قیمت ارز در بازار است، گفت: در عین حال قیمت نفت به محدوده ۳۰ دلار کاهش یافته و در اصل قیمت نفت به پائین ترین حد خود طی سال های اخیر رسیده و اینها بهانه ای است که باعث شده نرخ ارز به حال خود رها شود و از طریق آن بخشی از کسری بودجه دولت تامین گردد.

افزایش قیمت دلار ارتباطی با ارز تک نرخی ندارد
این کارشناس مسائل پولی و بانکی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه آیا برنامه یکسان سازی نرخ ارز که توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد و وعده آن داده شده دلیلی بر افزایش قیمت‌ها است؟ گفت: خیر، اختلافی که هم اکنون بین نرخ رسمی و آزاد دلار شکل گرفته، بیش از ۶۰۰ تومان شده، این در حالی است که این اختلاف قیمت قبل از این کمتر از ۶۰۰ تومان هم بود، بنابراین اینکه افزایش قیمت دلار برای یکسان سازی نرخ ارز است صحت ندارد.

امروز سکه طرح جدید با ۹ هزار تومان افزایش ۹۶۳ هزار تومان و دلار با ۲۵ تومان رشد قیمت ۳۷۳۱ تومان فروخته شد. سکه طرح جدید با ۹ هزار تومان افزایش ۹۶۳ هزار تومان، طرح قدیم با ۱۳ هزار تومان رشد ۹۶۰ هزار تومان و نیم سکه با افزایش ۴ هزار تومانی ۴۸۴ هزار تومان به فروش رسید.

ربع سکه هم با هزار تومان افزایش ۲۶۴ هزار تومان، سکه گرمی با همان میزان رشد ۱۷۴ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷۴۰ تومان افزایش ۹۸ هزار و ۷۰ تومان معامله شد.

خودداری صرافان تهران از درج قيمت در تابلوها
صرافان تهراني از درج قيمت هاي خريد و فروش انواع ارز در تابلوهاي مغازه خودداري مي کنند. برخي از اين صرافان علت اين امر را نوسان چند روز اخير قيمت هاي ارز اعلام كردند.

آنها در حالي که خريد و فروش ارز دارند اما از اعلام رسمي قيمت ها در تابلوها خودداري مي کنند. اين در حالي است كه تابلوي اين صرافان قيمت هاي سكه را نشان مي دهد.

به گزارش الف، به عقیده فعالان بازار ارز و صرافی ها، تعیین نرخ ارز بسته به عرضه و تقاضا بوده ، بنابراین، صرافی ها اگر ارز مورد نیاز را داشته باشند به تقاضا ها پاسخ خواهند داد در غیر اینصورت، کاری از دست صرافی ها برنخواهد آمد.

آنها درباره احتمال رابطه داشتن افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر با جبران کسری بودجه در دولت هم معتقدند که از گذشته تا اکنون، هرگاه دولت ها با کسری بودجه مواجه شده اند،اتفاقات اینچنینی رخ می داده است و احتمال دارد که ساکت بودن بانک مرکزی درقبال این افزایش بهای ارز ناشی از این امر بوده که نرخ دلار به یک حدی رسیده تا این بانک نرخ مورد نظر را اعمال کند.

روز گذشته، دبیرکل کانون صرافان ایران،گرانی نرخ دلار در بازار ارز را ناشی از افزایش تقاضای پول رایج ایالات متحده دانسته و گفته بود:درمجموع افزایش بهای دلار، منهای موارد دیپلماتیک در عرصه بین الملل، مربوط به افزایش تقاضای آن بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا