بر سر برخورد با سرمایه گذاران سعودی در ایران اختلاف نظر وجود دارد؟

بر سر برخورد با سرمایه گذاران سعودی در ایران اختلاف نظر وجود دارد؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - محسن جلالپور در یادداشت تلگرامی نوشت: آنهایی که دیوارنوردی را روی دیوار بلند سفارت ها تمرین کرده اند، این بار به دیوار کوتاه سرمایه گذاری خارجی چشم دوخته اند.

به نظر می رسد مسئولان دولتی و بخش خصوصی در کشورمان بر سر نحوه برخورد با کالاهای تولید شده با سرمایه های اتباع عربستانی در ایران دچار اختلاف هستند؛ معاون وزیر صنعت مسئولیت مشکلات پیش آمده را متوجه ریاض می داند و رئیس اتاق ایران خواهان حفظ آرامش فضای کسب و کار با هدف جلب سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران روز گذشته در یادداشتی تلگرامی نسبت به آنچه «موجی علیه سهامداران و سرمایه گذاران سعودی شرکت های ایرانی» نامیده، موضعی انتقادی گرفته است. 

به گفته وی «آنهایی که دیوارنوردی را روی دیوار بلند سفارت ها تمرین کرده اند، این بار به دیوار کوتاه سرمایه گذاری خارجی چشم دوخته اند.  بعضی ها مطالبه برخورد تنبیهی با این شرکت ها را دارند. رقبای تجاری محلی هم گاهی روغن روی آتش می ریزند».

جمله کلیدی رئیس اتاق ایران این است :« تلاطم های سیاسی نباید امنیت سرمایه گذاری مجاز خارجی ها را در ایران تحت تاثیر قرار دهد».

به عقیده وی «کارآفرینی که دارایی خود را زیر پرچم جمهوری اسلامی قرار داده ، از اطمینان به ایران خسران نخواهد کرد.  پیشنهاد کمپین مدنی شهروندان برای خودداری از خرید کالای وارداتی سعودی یا کمپین تحریم سفر به کشورهای حامی داعش یک حرف است و مطالبه بگیر و ببند دولت علیه سرمایه گذاران سعودی حرفی دیگر... اولی مباح و رایج و دومی خلاف شأن یک حکومت مقتدر و یک ملت بزرگ و موجب فرار سرمایه است».

به گفته رئیس اتاق ایران « پیام ما از امروز باید این باشد : خوب است سرمایه دارانی که در کشورهای منطقه نسبت به آینده خود نگرانند،  به فرصت های متنوع سرمایه گذاری در ایران امن و باثبات فکر کنند. در دریای متلاطم خاورمیانه که گرفتارطوفان تندروی و سلفیت تکفیری است ، ساحل ایران انتخابی هوشمندانه و خانه ای امن برای سرمایه گذاری است».

سخنگوی وزارت صنعت اما عقیده دیگری دارد و تصریح می کند «مشکلات پیش‌آمده برای سرمایه‌گذاران عربستانی در ایران برعهده ریاض است».

مجتبی خسروتاج درباره حضور سرمایه‌گذاران عربستانی در ایران می گوید:« وقتی بحث قطع روابط اقتصادی مطرح می‌شود مشکل از سوی آنها است که برای مسئولان خود محدودیت رفت و آمد به ایران ایجاد کرده‌اند و مشکل ایجاد شده از سوی خود آنها است».

به گفته وی « با قطع روابط اقتصادی به منافع کشور عربستان لطمه وارد می‌شود. در سال گذشته نیز در مجموع 200 میلیون دلار روابط تجاری وجود داشته است».

آمار گمرک نشان می دهد در سالهای گذشته روابط اقتصادی دو کشور در سطح پایینی قرار داشته است به طوری که میزان صادرات ایران به این کشور در سال جاری نزدیک به 140 میلیون دلار و میزان واردات 30 میلیون دلار بوده است و در مجموع در 8 ماهه ابتدایی سالجاری میزان تجارت دو کشور تنها 170 میلیون دلار بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا