تله ارزی چشم‌بادامي‌ها

تله ارزی چشم‌بادامي‌ها

با ريزش شاخص‌ در بورس شانگهای كه در پي تصميم بانك مركزي چين براي كاهش نرخ يوان در برابر دلار و آغاز دوباره جنگ ارزي رخ داده است، شاخص بورس برخي بازارهاي مالي در سطح جهان نيز سقوط کرد.

 

اين اقدام بانك مركزي چين بدين سبب بوده كه اين كشور قصد دارد براي افزايش دوباره رشد اقتصادي خود كه به‌دليل افزايش صادرات صنعتي رخ داده بود و برای بازگرداندن رونق سابق به اقتصاد، صادركنندگان را از طریق کاهش نرخ برابری یوان تشويق كند. به اين ترتيب ارزش یوان نیز به پایین‌ترین حد از مارس سال ٢٠١١ کاهش یافت و با ٥١ صدم درصد کاهش به ٦,٥٦ برای هر دلار رسید. اين اقدام دولت چين، فرار سرمایه از این کشور را به دنبال داشته است، به‌طوري‌كه صاحبان سرمایه، نگران از کاهش ارزش دارایی خود در بورس شانگهاي، می‌کوشند پول خود را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند. از سويي اقدام مشابه برخي کشورهای منطقه در کاهش نرخ برابری پول ملی خود در برابر دلار براي رقابت با کالاهای چینی، این کشورها را هم به محل‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها تبدیل کرده است. در اين ميان شاخص‌هاي بورس در كشورهايي مانند آلمان، فرانسه، استراليا و كره جنوبي به‌دنبال سقوط شاخص در اين كشور رخ داد. به‌نحوي‌كه در پی سقوط شاخص سهام در بازارهای چین، شاخص سهام بورس‌های استرالیا و کره جنوبی نیز به ترتیب ١.٥ و ١.١ درصد کاهش یافت. به گزارش ایلنا از خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه این هفته نیز دولت چین به‌سبب سقوط درخور توجه ارزش سهام در بازارهای سهام این کشور، معاملات در بورس‌های مهم «شانگهای» و «شن ژن» را برای ١٥ دقیقه متوقف و در ادامه آن را تعطیل کرد. اما تمامي اين اتفاق‌ها، هشداري جدي براي ايران نيز به شمار مي‌رود. آن‌گونه كه ايران در برنامه‌هاي خود براي دوران پساتحريم در نظر گرفته است، چين از روابط تجاري ايران حذف نمی‌شود و شریک مهم تجاری ایران در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. چين نيز بي‌تمايل به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران به‌ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی مورد نیاز ایران نيست. اين در حالي‌ است كه با كاهش ارزش يوان در برابر دلار، قطعا صادرات اين كشور به ايران افزايش مي‌يابد و به نظر مي‌رسد چين اين نكته را در نظر گرفته و بازار ايران را نيز در رشد اقتصادي خود لحاظ كرده است. مرتضی الله‌داد، معاون اقتصادي اتاق بازرگاني ايران، در اين رابطه گفت: باتوجه به کاهش ارزش یوان، باید در سیاست‌های واردات از چین در کوتاه‌مدت تجدیدنظر کنیم. به گزارش تسنيم، الله‌داد در گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: چین طرف اول مبادلات اقتصادی ایران است و کاهش ارزش یوان قطعا صادرات چین را به ایران افزایش خواهد داد، بنابراين در این بخش باید حتما در سیاست‌گذاری‌ها برای واردات کالا از چین در کوتاه‌مدت تجدید نظر شود.
او در تشریح شرایط به‌وجودآمده در بازارهای مالی و آثار آن بر اقتصاد جهانی، گفت: آنچه در بازارهای بورس از چین آغاز و منجر به کاهش هشت درصدی شاخص‌ها شد، موجب شد تقریبا همه آنچه را در شش، هفت ماه گذشته به دست آورده بودند، از دست بدهند. این کارشناس اقتصاد بین‌الملل افزود: چین دومین اقتصاد بعد از آمریکاست و اصطلاحا در اقتصاد بین‌الملل گفته می‌شود وقتی اقتصادهای بزرگ عطسه می‌کنند، اقتصادهای کوچک سرما می‌خورند، بنابراین اثر مشکل بورس چین را امروز در اروپا و آمریکا می‌بینیم. وی افزود: ما امروز شاهد کاهش شاخص‌ها در بورس نیویورک بودیم، هم‌زمان قیمت نفت هم کاهش یافت. الله‌داد خاطرنشان کرد: در این شرایط  سرمایه‌گذاران بورس سعی می‌کنند ریسک‌شان را کاهش دهند و سرمایه خود را از بورس خارج کنند، بنابراین ما شاهد کاهش ارزش ارزهای آسیایی هستیم. او گفت: در این شرایط  قیمت طلا هم روند رو به رشدی پیدا کرده و قیمت هر اونس طلا به هزارو ١٠٠ دلار رسیده است. وی با اشاره به هم‌زمانی سقوط بورس و قیمت نفت و چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ٢٠١٦، افزود: اکنون این تحولات حتی بانک مرکزی آمریکا را هم نگران کرده است بعد از اینکه مقدار کوچکی معادل ٢٥صدم درصد نرخ بهره را کاهش دادند، دیگر افزایش دیگری برای آن متصور نیستند. الله‌داد افزود: همگان شاهد بودیم اقتصاد اروپا بعد از بحران مالی  سال ٢٠٠٨ تاکنون نتوانسته‌‌ قد راست کند به‌طوری‌که هیچ‌یک از اقتصادهای بزرگ اروپا نتوانستند رشد یک تا چهار درصدی را تجربه کنند؛ در نتیجه، این کاهش قطعا اثری نه به ‌شدت سال ٢٠٠٨  در اقتصاد جهان خواهد داشت. وی افزود: اگر مسئولان پول چینی برای جبران بخشی از آثار این کاهش شاخص‌ها چاره‌اندیشی نکنند، باید در انتظار دوره جدیدی از رکود در اقتصاد جهانی باشیم. این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: کشورهای بزرگ صنعتی که بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده‌‌اند، از این شرایط بیشتر زیان خواهند کرد؛ به‌طور مشخص تولیدکنندگان مواد اولیه مثل نفت، در این کاهش قیمت متضرر خواهند شد.
اين در حالي است كه چندي‌پيش ولی‌اله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از پیش‌بینی صادرات ۶۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۹۴ خبر داد و گفت: چین همچنان اولین شریک تجاری ایران باقی خواهد ماند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا