منابع هندی خبر دادند

موافقت مشروط وزارت دارایی هند با معافیت مالیاتی طلب نفتی ایران

موافقت مشروط وزارت دارایی هند با معافیت مالیاتی طلب نفتی ایران

وزارت دارایی هند اعلام کرد: اگر ایران تمامی طلب نفتی خود را به روپیه هندی دریافت کند، این پول را از مالیات معوقه سنگین معاف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، کانالهای پرداخت پول واردات نفت را مسدود کرد، 45 درصد از واردات نفت هند از ایران از ژانویه سال 2012 به روپیه پرداخت شد و پالایشگاههای هندی نتوانستند مابقی این پول را پرداخت کنند و پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی که تسهیل تحریمهای هسته ای را بدنبال داشت، امکان پرداخت این بدهی فراهم شد.

بر اساس گزارش بیزنس استاندارد هند، ایران در ژوئن سال گذشته موافقت کرد تمامی طلب نفتی خود را به روپیه دریافت کند، اما خواهان معافیت 40 درصد مالیات معوق شد.

یک مقام بلندپایه دولت هند اظهار کرد: وزارت دارایی با چنین معافیتی موافق است.

به گفته این مقام هندی، بودجه سال 2013-2012 پالایشگاههای هندی را از پرداخت مالیات معوق در زمان پرداخت 45 درصد از بدهی نفتی‌شان به ایران معاف کرد و این مزیت شامل تسویه بدهی 100 درصدی به روپیه خواهد بود.

در حال حاضر پالایشگاههای هندی 5.8 میلیارد دلار به ایران بدهکارند.

بر اساس این گزارش، کابینه برای معافیت طلب نفتی شرکت ملی نفت ایران از پرداخت مالیات باید موافقت کند، با این همه اکنون که کانالهای پرداخت به دلار آمریکا و یورو در آستانه گشوده شدن هستند، ایران ممکن است دیگر تمایلی به دریافت کل طلب نفتی خود به روپیه نداشته باشد.

تحریمهای نفتی و بانکی علیه ایران پس از توافق هسته‌ای جامعی که ژوییه سال گذشته میان ایران و قدرتهای جهان امضا شد، ممکن است ماه جاری برداشته شوند.

به گفته منابع هندی، ایران از ژانویه سال 2012 از پول فروش نفت که به روپیه دریافت کرده، برای پرداخت پول واردات کالا از هند استفاده کرده است و قصد دارد از تمامی طلب نفتی که به روپیه دریافت می‌کند برای منظور مشابه استفاده کند.

روپیه در بازارهای بین المللی آزادانه مبادله نمی‌شود.

وزارت دارایی هند در مارس سال 2012 با صدور بیانیه ای، پرداخت 45 درصد از بدهی نفتی به ایران به روپیه را از هرگونه مالیاتی معاف کرده بود.

ایران پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به هند است که در نیمه اول سال مالی 2016-2015 حدود 6.53 میلیون تن نفت به این کشور فروخت. ایران 6.6 درصد از 99.36 میلیون تن نفت وارداتی به هند در فاصله آوریل تا سپتامبر را تامین کرد.

ایران تا سال 2011-2010 دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان سعودی بود و 12 درصد از نیاز نفتی هند را تامین می‌کرد، اما دهلی نو پس از اعمال تحریم‌ها علیه تهران، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا