افق روشن انرژی خورشیدی در آینده

افق روشن انرژی خورشیدی در آینده

براساس نمودار میزان مصرف انرژی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته در خصوص انرژی خورشیدی بیانگر این است که این انرژی در تمام جهان مورد توجه قرار گرفته است و در آینده نیز نقش آن پررنگ‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آینده انرژی در دنیا متعلق به استفاده از انرژی خورشید است و ایران نیز در این زمینه پتانسیل خوبی دارد تا جایی که به گفته مهدی احسان - عضو کمیته علمی رویداد آب و انرژی - در تمام دنیا از جمله در ایران روند تولید، انتقال و توزیع حالت انحصاری دارد که یا در دست دولت و یا در اختیار شرکت خصوصی است، اما از چند سال گذشته تصمیم گرفته شد که برق را به بازار بیاورند و از حالت انحصاری خارج کنند که این قضیه ورود مسائل اقتصادی را در برق ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که انرژی یک برنامه‌ریزی کلی در هر مملکتی است، اظهار کرد: برای بسترسازی صادرات انرژی در قدم اول باید برنامه‌ریزی انرژی انجام شود که این برنامه‌ریزی تمامی صورت‌های تولید انرژی و نیازها را بررسی کرده و بر آن اساس مشخص می‌کند که تا چند سال آینده روی کدام انرژی‌ها و چقدر باید برنامه‌ریزی کرد.

به گفته عضو کمیته علمی رویداد آب و انرژی، آینده برای استفاده از انرژی خورشیدی است و کشورهای غربی پیشرفت خوبی در این زمینه داشتند که ایران نیز فعالیت‌های مثمرثمری را در این زمینه اجرایی کرده است.

احسان با اشاره به موانع و هشدارهای موجود در این زمینه اظهار کرد: اگر بخواهیم خیلی این انرژی را رایج کنیم، ما واردکننده سلول‌های خورشیدی می‌شویم و بازار ما از این سلول‌های خورشیدی چینی پر می‌شود.

وی ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که حجم بالایی از کانورترها در محل‌های غیر قابل اعتماد ساخته و وارد بازار شود؛ البته در این مورد وزارت نیرو در حال کار و فعالیت است.

به گفته عضو کمیته علمی رویداد آب و انرژی برق تولید شده با انرژی خورشیدی یا باد را به قیمت حدود۹۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت از تولیدکننده می‌خرد، اما تعرفه برقی که به وزارت نیرو پرداخت می‌شود، هر کیلووات ساعت حدود ۶۰ تومان است.

احسان با بیان اینکه پتانسیل ایران برای توسعه انرژی خورشیدی و بادی بسیار خوب است، بیان کرد: سازمان انرژی‌های نو و مرکز تحقیقات نیرو منابع خوبی برای کسب اطلاعات در این زمینه هستند.

به‌طور کلی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد انرژی خورشیدی انتظار می‌رود که دولت در این زمینه فعالیت‌های خوبی را اجرایی کند به‌طوری که بتوانیم همسو با کشورهای پیشرفته گام برداریم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا