عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

کاهش قدرت رقابت پذیری به دلیل سودهای هنگفت بانکی

کاهش قدرت رقابت پذیری به دلیل سودهای هنگفت بانکی

احمد کیمیایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر آنچنانی بر محصولات پایین دستی پتروشیمی نداشته است.

به گزارش صدای اقتصاد کیمیایی با اشاره به وضعیت تولید صنایع پایین دستی با توجه به مزیت ها و ظرفیت های موجود در کشور گفت: اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم باید از دو منظر آن را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از بخش های مهم مورد بررسی کاهش شدید قیمت نفت است که باعث شد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی ها نیز با افت رو به رو شود. این در حالی است که کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در داخل کشور به نسبت جهانی آن نبود و شتابی در کاهش قیمت های داخلی مشاهده نشد.

کیمیایی در ادامه افزود: نکته ای دیگری که باید عنوان کرد این است که در چند وقت اخیر قیمت ها تا حدودی به ثبات رسیده بودند، در چنین شرایطی تولیدکنندگان در بخش پتروشیمی ها روزگار نسبتا آرامی داشتند اما دوباره می توان به شرایط قبل بازگشت و ثبات را در قیمت محصولات پتروشیمی دید.

این فعال اقتصادی ابراز کرد: ضمن اینکه در آینده می توانیم حرف های بسیاری در صادرات محصولات پتروشیمی پایین دستی برای گفتن داشته باشیم و بازار کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان را در دست بگیریم، اما ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر در محصولات پتروشیمی دارای مزیت های بزرگ و مهم است و به نوعی قابل قیاس با سایر کشورهای دنیا نیست.

کیمیایی با تاکید بر شرایط مناسب صادرات محصوولات پتروشیمی در کشور گفت: مزیت های مهمی که می توان برشمرد شامل انرژی ارزان ، نیروی انسانی ارزان قیمت و توانا و همچنین مسیرهای بسیار مناسب برای صادرات و دسترسی به بسیاری از کشورها است. در چنین شرایطی اگر پتروشیمی های ایران خود را با بازارهای جهانی هماهنگ کنند و برنامه ریزی های کارآمدی داشته باشند به راحتی می توانیم صادرات گسترده داشته باشیم.

او همچنین درخصوص ظرفیت ها و مزیت های موجود در کشور اظهار کرد: موضوع استفاده از ظرفیت ها به تولیدکنندگان مختلف بستگی دارد. برخی از تولید کنندگان از مزیت ها و ظرفیت های موجود در کشور به خوبی می توانند استفاده کنند اما برخی دیگر به دلیل تسهیلات بانکی و سودهای سرسام آور بانک ها نتوانستد از این مزیت ها به خوبی استفاده کنند.

کیمیایی ادامه داد: اگر واحدهای تولیدی بخواهند از این تسهیلات استفاده کنند و سر موعد مقرر سود بانکی را نیز پرداخت کنند تمام مزیت های موجود از جمله انرژی ارزان تحت الشعاع سود هنگفت بانکی قرار می گیرد. همین موضوع قدرت رقابت را از تولیدکنندگان ما سلب می کند.

عضو هیاتنمایندگان اتاق تهران خاطر نشان کرد: افرادی که به تازگی می خواهند سرمایه گذاری کنند باید دقت بیشتری داشته باشند، سودهای هنگفتی که بر روی دوش تولیدکنندگان است می تواند به راحتی قدرت رقابت پذیری را بگیرد. این در حالی است که در کشورهای دیگر مثل ترکیه به مراتب سود تسهیلات داده شده پایین تر است. اما افرادی که از سرمایه شخصی خود استفاده کرده اند و وارد بازار محصولات پتروشیمی ها شده اند توانسته اند بازارهای خوبی را در کشورهای اطراف به دست بیاورند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا