طرح مالیات خانه های خالی باز هم روی میز

خانه های خالی از سکنه از فروردین 96 باید مالیات پرداخت کنند

خانه های خالی از سکنه از فروردین 96 باید مالیات پرداخت کنند

قائم مقام سازمان امور مالیاتی در تازه ترین اظهار نظر خود از اخذ مالیات از خانه های خالی از ابتدای سال 1396 خبر داد

به گزارش صدای اقتصاد رکود در بازار مسکن پرونده شناسایی واحد های خالی از سکنه را بار دیگر روی میز مسوولان کنترل بازار مسکن قرار داد و آنها را نسبت به استفاده از ابزارهای مالیاتی وادار کرد. قائم مقام سازمان امور مالیاتی در تازه ترین اظهار نظر خود از اخذ مالیات از خانه های خالی از ابتدای سال 1396 خبر داد و اعلام کرد: در سال اول یک دوم مالیات اخذ شده از اجاره واحدهای مشابه برای خانه‌های خالی اخذ می‌شود.

قاسم پناهی، در مورد دریافت مالیات از خانه‌های خالی و اینکه چه تعداد خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: براساس اطلاعات و آماری که از مراجع دریافت کردیم، حدود 16میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد، و اینکه چه بخشی از آن خالی است؛ آماری که سایت‌ها و نهایتاً مراجع ذی ربط اعلام کردند حدود 1میلیون و  600 هزار واحد مسکونی است. در ادامه این گزارش به چند مورد از مهمترین گفته های پناهی درخصوص چگونگی اخذ مالیات از خانه های خالی آورده شده است.

* در ماده 54 مکرر لحاظ شد که از واحدهای مسکونی خالی بتوانیم مالیاتی دریافت کنیم.

* اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال 1395 است، اما از نیمه سال و از اول فروردین ماه سال 1396 از واحدهای مسکونی خالی مالیات اخذ خواهیم کرد.

* سال اول اجرای قانون (سال1396) نصف و معادل یک دوم مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک، از سال دوم یک برابر مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک و از سال سوم به بعد یک و نیم برابر مالیات اجاره املاک مشابه مالیات اخذ می‌کنیم.

* هدف از این قانون در گام اول پیشگیری از عدم عرضه واحدهای مسکونی است.

* هم اکنون تا 150متر مربع از معافیت برخوردار می‌شوند و می‌توانند از معافیت برخوردار باشند.

* اگر فردی واحد مسکونی داشته باشد و عرضه نکند، از معافیت برخوردار نمی‌شود و باید مالیات آن را پرداخت کند.

* بحث اجاره، درآمد است و وقتی فرد واحد مسکونی را در اختیار فرزند خود قرار دهد، درآمدی کسب نمی‌کند که بخواهد مالیات بپردازد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا