واکاوی اثر سقوط بورس چین در بازارسهام ایران

واکاوی اثر سقوط بورس چین در بازارسهام ایران

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: علت تبعیت و تاثیر بورس ایران از بورس چین به دلیل این است که کشور چین بزرگترین شریک تجاری ایران می‌شود و از طرفی سبک اقتصادی این کشور با سبک اقتصادی ما بسیار نزدیک است.

محمد گرجی‌ آرا  پیرامون اثرات ریزش شدید بازارسرمایه چین بر بازارسرمایه کشورمان در اظهارکرد: در ابتدا باید عوامل سقوط بازار سهام کشور چین را مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین دلیلی که سقوط بازار چین را رقم زد بحث کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور بود اگر بخواهیم بهتر بررسی کنیم باید در نظر داشته باشیم که کشور چین در یک دهه اخیر بزرگترین مصرف‌کننده کالاهای خام دنیا را از آن خود کرد و از طرفی نیمی از محصولات فلزی مانند فولاد و مس در دنیا در چین مصرف شده‌است از سوی دیگر بزرگترین مصرف‌ محصولات شیمیایی در چین رقم خورده‌است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: زمانی‌که نرخ رشد اقتصادی چین کاهش پیداکرد چشم‌اندازی که برای مصرف این محصولات پیش‌بینی می‌شد به تبع آن کاهش پیداکرد مشکل دیگری که اقتصاد دنیا و به ویژه اقتصاد چین با آن دست و پنجه نرم می‌کند بحث تقاضا است نشانه‌ای که ما را با رکود جهانی مواجه می‌کند مشکل تقاضا است و از طرف دیگر اقتصادهایی مانند چین که در دنیا صادرکننده هستند با همین مشکل تقاضا روبه‌رو هستند.

گرجی آرا تصریح کرد: تمام این موارد باعث چشم اندار منفی در اقتصاد چین را رقم زد مشکل دیگری که اقتصاد چین با آن روبه‌رو است، بحث فاز رکودی بازار مسکن در چین است بسیاری از مصرف فلزلات اساسی که در این کشور انجام می‌شد یا بحث حجم مصرف سیمان به علت توسعه بخش مسکن و توسعه املاک و مستغلات بود که با توجه به اینکه این موضوع در چین اشباع شده و وارد رکود شد فضای رکودی را در چین تشدید کرد.

این تحلیلگر بازارسهام خاطر نشان کرد: این موضوع باعث شد که 30 درصد ارزش بورس چین در ابتدای سال 2016 افت کند و فشاری را به مارکت‌های آسیایی وارد کند دلیلی که شاید بشود دلیل تبعیت اقتصاد ما از کشور چین این است که یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران کشور چین است و از طرفی سبک اقتصادی این کشور با سبک اقتصادی ما نزدیک است، اقتصاد ما صادرکننده کالاهای خام است مانند سنگ آهن، مس، محصولات پتروشیمی و سایر مواد خام است، زمانی‌که بازارها رو به نزول پیش برود و نرخ رشد اقتصادی چین کاهش یابد چشم انداز خوبی برای مصرف کالاها در دنیا پیش‌بینی نمی‌شود.

گرجی آرا اظهار کرد: همانطور که شاهد هستیم فلزات اساسی با رکود مواجه است و کشورهایی که درگیر این موضوع هستند و به سبک اقتصاد خام فروشی پیش می‌روند از این جریان تاثیر پذیر خواهندبود برخی کشورها مانند استرلیا و کانادا از این بابت متضرر شدند و اعلام ورود به رکود کردند قطعا اقتصاد ایران از فاز رکودی چین و افت بازارهای چین تاثیر خواهدپذیرفت.

او افزود: اتفاق دیگری که رخ داد بحث افزایش نرخ دلار است این افزایش باعث می‌شود که دلار در دنیا تقویت شود و قیمت کالاهای خام روند نزولی به خود بگیرد این موضوع بحران را تشدید کرد و کالاهای خامی که در دنیا وجود دارد یا به اصطلاح بازارهای کالایی تمام این محصولات به علت افزایش قیمت دلار با یک افت مواجه خواهندشد. با توجه به اینکه تقویت دلار پیش رو است معامله گران ریسکی را از این بابت می‌بینند و قیمت‌ها مقداری پایین می‌آید.

گرجی‌آرا عنوان کرد:در حوزه‌هایی که ما بیشترین مبادلات تجاری را با چین داریم، بازارهای کالاهای خام صنعت فولاد، مس و به طور کلی صنعت فلزات اساسی به همراه محصولات پتروشیمی است، با توجه به اینکه قیمت‌ها در مارکت چین رو به نزول است به نظر می‌رسد با یک فاصله زمانی سه تا شش ماهه بتوان در بازار اقتصادی ایران اثرات مثبت در بازار سرمایه را دید و در قیمت‌های فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی شیمیایی تاثیرگذار باشد.

علت خنثی بودن بورس ایران در برابر تنش‌های منطقه‌ای

گرجی‌آرا دربخش دیگری از این گفت‌وگو درباره علت واکنش نشان ندادن بورس ایران در مقابل تنش‌های منطقه‌ای هم گفت: بحثی که مطرح است بحث میزان اثرگذاری متغیرها است نه وقوع آنها. ما یک سری تنش‌ها در منطقه داریم به خصوص با کشورهای حاشیه خلیج فارس، باید در ابتدا دید حجم مبادلات تجاری ما با این کشورها به لحاظ صنایع بورسی چقدر است؟ اکثر این کشورها با صنایع بورسی ما مبادلات تجاری خاصی ندارند که بگوییم به صورت مستقیم اثرگذار هستند. دوم اینکه مناسبات سیاسی ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش کلیدی را ایفا نمی‌کند مناسبات سیاسی ما از کذشته دچار تنش بوده‌‌است، به این دلیل می‌توان گفت بورس را از مسیر این موضوع جدا کردیم که ما مبادلات تجاری خیلی قوی با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت مستقیم نداریم.

اوافزود: تنها کشور امارات است که به عنوان چهارراه نقل و انتقال بندری و مالی در منطقه خلیج فارس برای ایران نقش کلیدی دارد بعد از دوران تحریم‌ها به دلیل آنکه به لحاظ سیاسی سطح روابط خود را با ما کم کردند اما همچنان به لحاظ مالی روابط خود را با ایران نگه داشته‌است و روابط اقتصادی این کشور با ما برقرار است.

این تحلیلگر خاطر نشان کرد: مشکل اثرگذاری که از سوی کشورهای جنوب خلیج فارس جریان دارد بحث تبادل ارز است که قطعا در بازار ارز هم اثرگذار خواهدبود و اندکی با اختلال مواجه می‌شود اما به نظر می‌رسد پس از دوران پسا‌تحریم با توجه به گشایش ارزی به خصوص با باز شدن سوئیفت و با اجرایی شدن برجام مقداری نقش امارات در نقل و انتقال ارز کمرنگ‌تر شود و می‌توان گفت این بازگشایی مشکلات سیاسی را پوشش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا