عوامل رشد 11 روزه شاخص و عملکرد سهامداران اعلام شد

رد یک شایعه در بورس تهران

رد یک شایعه در بورس تهران

رئیس اداره نظارت بر بازارسازمان بورس با اعلام عواملی اصلی رشد ۱۱ روز گذشته شاخص ، عملکرد سهامداران حقیقی و حقوقی را تشریح و یک شایعه را رد کرد.

 مسلم پیمانی درباره وضعیت روز های گذشته بازار سهام که با رشد حدود 1235 واحدی شاخص در 11 روز گذشته و افزایش حجم معاملات روزانه همراه بود، اظهار داشت: طی این مدت که در سه روز گذشته تشدید شد، عوامل خارجی مانند نزدیک شدن به زمان اجرای برجام و لغو تحریم ها به همراه مسائل داخلی چون کاهش نرخ سود بانکی و تقویت احتمال  کاهش نرخ خوراک پتروشیمی موجب بهبود نسبی شرایط بازار شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس پرس، وی ادامه داد: طی روزهای گذشته عرضه سهام از جانب حقوقی ها قابل توجه بود. به طور مثال در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته ، خالص فروش حقوقی ها 24 و 30 میلیارد تومان و دیروز 2 میلیارد تومان بود. از سوی دیگر دیروز حقیقی ها هم فروشنده بودند.

این مقام مسئول با بیان اینکه رفتار سهامداران حقوقی مانند تیغ دولبه بوده و اگر بی رویه باشد می تواند مانع رشد طبیعی بازار شود، ادامه داد: در این میان بررسی ها نشان می دهد با توجه به رویه T+3 (خرید و فروش سهام در مدت زمان 3 روز کاری) ، اکثر سهامداران حقیقی و نوسان گیران بعد از خرید هفته گذشته ، دیروز اقدام به فروش کرده اند.

پیمانی درباره شایعه ورود نقدینگی صندوق های با درآمد ثابت به بورس و برای خرید و فروش سهام به بورس پرس توضیح داد: چنین شایعه ایی رد می شود چرا که به طور مثال خالص سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه با درآمد ثابت در چهارشنبه گذشته 5.7 میلیارد تومان بود. بنابراین آمارها و تحرکات روزهای اخیر صندوق های با درآمد ثابت نشان می دهد نه پولی از این صندوق ها وارد بازار و نه پولی خارج شده است. از سوی دیگر جریان نقدینگی اندک نمی تواند نشاندهنده جهت ورود و خروج ها باشد.

وی درباره رفتار شناسی فعالان بازار هم گفت: بررسی های کلی نشان می دهند متقاضیان خرید سهام یا دیدگاه کوتاه مدت داشته و نوسان گیران چند روزه هستند و یا اینکه دیدگاه بلندمدت داشته و به طور بنیادین اقدام به تحلیل و سرمایه گذاری آن هم با در نظر گرفتن آینده مثبت اقتصاد ایران می کنند. اما اکثر عرضه کنندگان دیدگاه میان مدت دارند و معتقدند آثار لغو تحریم ها بر بورس و صنایع نمی تواند طولانی باشد و بعد از چند هفته فروکش می کند.

پیمانی ادامه داد: بنابراین نمی توان درباره آینده بازار اظهار نظر قطعی کرد و باید منتظر کنش و واکنش های دو طرف عرضه و تقاضا و غلبه یکی از دو طرف بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا