امنیت شمال غرب مدیون رشادت های شهید کاظمی است

امنیت شمال غرب مدیون رشادت های شهید کاظمی است

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در دوران فرماندهی شهید کاظمی در قرارگاه حمزه در غرب کشور، این منطقه دوران نظم و امنیت را تجربه می کرد .




به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شمانیوز: مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در دوران فرماندهی شهید کاظمی در قرارگاه حمزه در غرب کشور، این منطقه دوران نظم و امنیت را تجربه می کرد . «شهید عزیزمان، کاظمی را من در جبهه دیده بودم؛ آن چنان اقتداری داشت که اشاره می کرد، بسیجی ها حرفش را گوش می کردند» این ها سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شهید کاظمی است. ولی فقیه زمان این سخنان را درباره شهیدی بیان می کنند که فیض شهادت در روز عرفه نصیبش شد.
پیش از آنکه ابراهیم اسماعیلش را به قربانگاه ببرد، خداوند از میان جوانان این سرزمین بهترین ها را برگزید و با آن ها معامله کرد؛ معامله ای که همه سود روزی خوردن در جوار حضرت حق است. شهید کاظمی در 19دی ماه سال 1384 هم زمان با روز عرفه در ارتفاعات ارومیه در حادثه سقوط هواپیما به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست. دوستان این شهید گرانقدر امروز از او سخن می گویند. «حمیدرضا مقدم فر»، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همرزم شهیدش می گوید.
*جناب مقدم فر بفرمایید چه ویژگی اخلاقی سردار کاظمی، این شهید گرانقدر را از دیگر همرزمانش متمایز می کرد؟
شهید کاظمی از فرماندهان بسیار بزرگ سپاه بود که در دوران جنگ و در دفاع از میهن اسلامی درخشش فوق العاده ای داشت. در واقع در دوران حیات پس از جنگ هم به عنوان یک شهید زنده به سردار کاظمی توجه می شد. شهید کاظمی در مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس از جمله فتح و بازپس گیری خرمشهر، فتح المبین، عملیات های بزرگ سپاه مانند والفجر8 در فاو، شهید کاظمی نقش بسیار مؤثری داشت.
یکی از یگان های کارآمد سپاه یگانی بود که سردار شهید کاظمی فرماندهی می کرد و بعد از جنگ هم باز در دوران فرماندهی قرارگاه حمزه در غرب کشور این منطقه دوران نظم و امنیت را تجربه می کرد و در حقیقت شهید کاظمی امنیت را به غرب و شمال غرب کشور بازگرداند.
در آن دوران در مبارزه با گروهک های ضدانقلاب برای ایجاد امنیت در غرب و شمال غرب بسیار مؤثر بود؛ همانطور که در دوران فرمادهی نیروی زمینی سپاه که دوران طولانی نبود، مدیریت شهید کاظمی بسیار مؤثر بود. این شهید بزرگوار در سمت فرماندهی نیروی هوایی و پس از آن نیروی زمینی سپاه منشأ اثر و تحولات شگرفی در مدیریت سپاه پاسداران بود و در مجموع شهید کاظمی به عنوان فرمانده ارشد سپاه چه در دوران جنگ و په بعد از آن نقش بسیار تعیین کننده ای داشت.
روحیات و اخلاق متواضعانه شهید کاظمی و ساده زیستی ایشان زبانزد خاص و عام بود و نقش تربیتی که در خانواده داشتند مثال زدنی بود. به طوری که خانواده شهید کاظمی به تدین شناخته شده اند و فرزندان این شهید گرانقدر به عنوان افرادی انقلابی، متدین و مطیع رهبری شناخته می شوند.
همه این موضوعات در مجموع یک شخصیت کم نظیر از شهید کاظمی معرفی می کرد و همانطور که خود این شهید عزیز بارها گفته بود عاشق شهادت بود و همیشه از اینکه از دنیا رفتنش از راهی به غیر شهادت باشد نگران بود. شور و شوق شهادت همیشه در نگاه شهید کاظمی موج می زد و از فعالیت های خالصانه اش می شد نور شهادت را در چهره این شهید عزیز دید.
سردار شهید کاظمی دوست داشت مانند دوستان شهیدش، خرازی، باکری و دیگر سرداران شهید اسلامی به فیض شهادت نایل شود و به دوستان شهیدش بپیوندند. در حقیقت حیف بود که شخصیتی مانند شهید کاظمی به غیر شهادت از دنیا برود.
* سردار شهید کاظمی چه ویژگی های مدیریتی داشتند؟
شهید کاظمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزء اولین کسانی بود که به سپاه پاسداران پیوسته و از فرماندهان شجاع و پرانرژی، مدیر و خلاق سپاه به شمار می رفت و به همین دلیل حکم مسئولیت های زیادی را از دست مبارک مقام معظم رهبری دریافت کرد. شهید کاظمی با شروع جنگ تحیلی با یک گروه 50 نفره در جبه های آبادان حضور یافت و مبارزه با دشمن متجاوز را آغاز کرد.
شهید کاظمی از همان ابتدا در سمت فرماندهی یکی از جبهه های آبادان در این خطه مشغول دفاع از مرزهای میهن اسلامی شد و در عملیات های متعدد از جمله فتح خرمشهر و شکست حصر آبادان در محورهای اصلی عملیات ها مسئولیت های مهمی را به عهده گرفت. شهید کاظمی با مدیریت قوی خود تیپ نجف اشرف را که از ابتدای جنگ در جبهه های حق علیه باطل حضور می یافت، یکی از لشکرهای قوی و مهم سپاه را یعنی لشکر 8 نجف اشرف را تشکیل داد و لشکر را با سلاح های به غنیمت گرفته شده از عراقی ها به یک لشکر زرهی با صدها تانک و نفربر و توپخانه و بیش از هزار ماشین آلات جنگی تحول نظام جمهوری اسلامی داد. همین مسئله مدیریت ویژه و قوی شهید کاظمی را در رهبری و پیشبرد یک تیپ و تبدیل آن به یک لشکر زرهی نشان می دهد.
این شهید بزرگوار در راه اندازی و شکل گیری نیروی زمینی سپاه به عنوان معاون عملیاتی نیروی زمینی سپاه خدمات شایانی در جهت دفاع از مرزهای پرگهر ایران زمین داشت. مدیریت قوی و کارآمد سردار شهید کاظمی در جبهه های غرب و شمال غرب نیز زبانزد خاص و عام بود تاجایی که مقام معظم رهبری پس از برقراری امنیت در منطقه شمال غرب در آن حضور یافته و از زحمات سردار کاظمی و همرزمانش تقدیر کردند.
مدیریت شهید کاظمی قلبی بود. معمولا هرجا مدیریت می کرد یک ارتباط قلبی وعاطفی با افراد تحت فرمانش برقرار می کرد. و این ارتباط قلبی پیش از مدیریت نظامی بر افراد و نیروهای تحت فرمانش ایجاد می شد. بر قلب ها و دل ها مدیریت می کرد و به همین دلیل همه حتی پایین ترین رده ها که سربازان تحت امر این فرمانده شهید بودند، او را دوست داشتند. به نیروهای تحت امرش سر می زد و با برقراری ارتباطی دوستانه و صمیمی ، تا حد ممکن به مشکلات آن ها رسیدگی می کرد.
شهید کاظمی در سطح مدیریتی بسیار بالایی قرار داشت؛ دوران فرماندهی تیپ نجف اشرف و پس از ارتقاء این تیپ به لشکر8 و دوران فرماندهی شهید کاظمی بر آن، همچنین در دوران فرماندهی نیروی هوایی و پس از آن نیروی زمینی سپاه، در همه این مقاطع مدیریت قلبی این سردار شهید مشهود و مشهور بود.
*نگاه شهید کاظمی به مسائل سیاسی کشور چگونه بود؟ چه خط مشی سیاسی را دنبال می کرد؟
شهید کاظمی فعالیت سیاسی خود را پیش از انقلاب شروع کرد. این شهید بزرگوار در راهپیمایی ها و فعالیت های ضد رژیم پهلوی حضور فعالی داشت. پس از انقلاب شهید کاظمی تنها یک منش و خط سیاسی را دنبال می کرد و آن هم پیروی از خط ولایت بود. پس از آنکه در غرب و شمال غرب مأموریت یافت اوضاع نابسامان آن دیار را سروسامان دهد هم این خط مشی را دنبال کرد و در همه مراحل زندگی این شهید بزرگوار پیروی و اطاعت محض از ولی فقیه زمان، چه امام خمینی(ره) و چه امام خامنه ای تنها مشی سیاسی شهید کاظمی را تشکیل می داد.
در واقع سردار شهید کاظمی به عنوان یک انسان ولایی مشهور بود. از ولایت فقیه بسیار تابعیت داشت و بر این اعتقاد بود که باید تابع محض ولی فقیه باشیم. در مقاطعی هم امتحان خود را در تبعیت از ولایت فقیه به خوبی پس داده بود. یکی از مقاطعی که نشان داد شهید کاظمی انسانی بصیر و آگاه به مسائل سیاسی است و ولایت فقیه خط قرمز او محسوب می شود، در ماجرای منتظری بود.
با اینکه آقای منتظری مانند شهیدکاظمی اهل نجف آباد اصفهان بود و همشهری یکدیگر محسوب می شدند با این حال وقتی انحراف منتظری و اطرافیان او را متوجه شد، برای دفاع از نظام و انقلاب در برابر این جریان انحرافی بسیار تلاش کرد. در آن مقطع حساس بود که امتحان بزرگی را در حمایت از ولایت و نظام پس داد و سربلند از آن بیرون آمد.
این فرمانده قهرمان در آخرین دیدار با محبوبش یعنی فرمانده معظم کل قوا، تقاضای دعا برای شهادت خود کرد چراکه مرغ جانش بیش از این تحمل ماندن در این کره خاکی را نداشت.
*از کدام سجایای اخلاقی این شهید بزرگوار می توان به عنوان الگویی برای جوانان امروز نام برد؟
یکی از صفات و خصوصیات ممتاز شهید کاظمی خلوص و تواضع این شهید گرانقدر بود. فرماندهان در این سطح که مدیران قوی، مبتکر و باتجربه با این درجه خلوص و تواضع کمتر پیدا می شوند. مدیریت شهید کاظمی قلبی بود و این نوع مدیریت جز با خلوص و تواضع به دست نمی آمد.
امروز جامعه ما به الگوهایی مانند شهید کاظمی بسیار نیاز دارد. رسانه ها باید برای معرفی ویژگی های اخلاقی و مدیریتی سردار شهید کاظمی و همرزمانش بیشتر تلاش کنند و معرفی این شهیدان تنها به چند گفتگو و گزارش در ایام شهادت آن ها محدود نشود. در طول سال شهید کاظمی و دیگر شهیدان را رها نکنیم و این افراد را به عنوان الگو در تلویزیون و رسانه های همگانی معرفی کنیم. مستندها و فیلم هایی با موضوعیت این شهیدان ساخته شود، کتاب های خاطرات از اطرافیان این شهید بزرگوار تدوین شود و با استفاد از این ابزارهای فرهنگی شخصیت های بزرگی چون شهید کاظمی و همرزمانش به مردم و به ویژه جوانان معرفی شوند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا