در گزارش تفصیلی بررسی شد؛

تحلیل تحقق پیش‌بینی سود در صنعت بانکداری

تحلیل تحقق پیش‌بینی سود در صنعت بانکداری

بررسی‌های نوآوران امین نشان می‌دهد که، کاهش رقم پیش بینی سودهای عملیاتی و خالص نسبت به 1393 همراه با کاهش مشهود توانایی بانک در تحقق این ارقام در دو سال اخیر، حاکی از فشار بیش از انتظار بانک­ها بر سودآوری است. بانک­ها این فشار را تا حدودی با تثبیت ارقام درآمد مشاع جبران کرده ­اند، اما این تلاش کافی نبوده است.


 

مقدمه:

بانک­ها نیز، همانند سایر شرکت­های بازار سرمایه­ ایران، پیش از شروع سال مالی، ملزم به افشای پیش‌بینی سود سال آتی هستند. این پیش‌بینی که در ادبیات مالی، پیش‌بینی مدیریت (Management Forecast) نامیده می­شود، به عنوان سیگنالی که از طرف مدیران شرکت در اختیار بازار قرار داده می­شود، ابعادی پیدا و پنهان را در دسترس تحلیل‌گران قرار می­دهد. نوآوران امین در این بررسی، سعی کرده است، پیش‌بینی برای کل صنعت بانکداری مورد مداقه قرار گیرد و ابعاد تحلیلی آن استخراج شود.

متدولوژی تحلیل: هدف این تحلیل، تشخیص منطق آشکار و پنهان در پیش‌بینی سود خالص بر مبنای عملکرد شش‌ماهه­ بانک­های بازار سرمایه در سال 1394 است. این تحلیل، برای درک ساز و کار تغییرات از سود خالص (به عنوان تعهدی­ ترین نوع سود) به اقلام بالای صورت سود و زیان (که کم­تر تعهدی هستند) حرکت می کند. همچنین، برای درک رفتار بانک­ها در تعیین سود پیش بینی، پیش بینی بر مبنای عملکرد شش ماهه را با پیش بینی ابتدای دوره­ بانک­ها مقایسه می­کند. بنابراین، تحلیل حاضر برای درک ابعاد پیش بینی سود شش ماهه از مدل مفهومی مثلثی زیر پیروی می­کند.

محدودیت­ها: این تحلیل بر اساس داده­ های در دسترس بازار سرمایه انجام شده است و در جایی که داده­ های مورد مقایسه ناهمخوان بوده یا یکی از دو طرف مقایسه، موجود نبوده است، هر دو طرف از داده­ ها حذف شده است. در نتیجه، در مورد مقایسه­ میان عملکرد واقعی شش ماهه و پیش بینی ابتدا دوره، 69 و در مورد مقایسه­ پیش بینی بر مبنای عملکرد شش ماهه با عملکرد واقعی شش ماهه یا پیش بینی ابتدا سال، 46 مشاهده مورد استفاده قرار گرفته است.

 

نگاه اول – تحقق پیش بینی ابتدای سال

برای مقایسه­ میزان تحقق یافته­ اقلام نسبت به پیش بینی بانک­ها در ابتدای سال، اطلاعات افشاء شده، مشتمل بر 69 مشاهده­ آماری در طول سال­ های 1390 تا 1394 است.

1  جمع درآمدهای مشاع:

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا