نفت 25 دلاری در راه است؟/ پشی بینی کارشناسان از آینده بازار طلای سیاه

نفت 25 دلاری در راه است؟/ پشی بینی کارشناسان از آینده بازار طلای سیاه

رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید اقدامات عربستان هیچ اثری بر قیمت نفت ندارد جز اینکه می‌تواند اثر معکوس و منفی داشته باشد؛ لذا اگر این روند ادامه یابد چه بسا باعث افزایش قیمت نفت و نه کاهش خواهد شد.

به گزارش نامه نیوز، روز گذشته قیمت جهانی نفت افزایش یافت و از رکورد کمترین رقم در ۱۲ سال اخیر فاصله گرفت. بر همین اساس قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه فوریه با ۴۱ سنت افزایش یا ۱.۲۱ رشد به رقم ۳۴ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در مدت زمان مشابه با ۴۵ سنت افزیش یا ۱.۳۵ رشد به رقم ۳۳ دلار و ۷۲ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

اگرچه قیمت نفت در روزهای اخیر افزایش یافته است اما افزایش تنش ها میان ایران و عربستان موجب شده تا نگرانی ها درباره آینده بازار نفت تشدید شد. در همین رابطه برخی کارشناسان از کاهش قیمت نفت و برخی دیگر از افزایش قیمت نفت در روزهای آینده خبر می دهند.

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گود عربستان تا به حال هر کاری که توانسته انجام داده، کار جدیدی نمی‌تواند انجام دهد زیرا از طرفی اختلافات داخلی کشورش بیشتر شده و از طرف دیگر مردم به نوع برخوردها معترض هستند و در حال حاضر به خودش لطمه وارد کرده است.

به گفته وی بنابراین با شرایط پیش آمده و با توجه به اینکه هزینه تولید بالاست، مجبور هستند از گردونه تولید خارج شوند؛ وقتی چنین شود قطعا عرضه کاهشی پیدا می‌کند و با شرایطی که در دنیا به وجود آورده‌اند به ناچار باید تقاضا افزایش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: در نتیجه این اقدامات عربستان هیچ اثری بر قیمت نفت ندارد جز اینکه می‌تواند اثر معکوس و منفی داشته باشد؛ لذا اگر این روند ادامه یابد چه بسا باعث افزایش قیمت نفت و نه کاهش خواهد شد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی قیمت نفت کار دشواری است و باید عوامل و آیتم‌ها به درستی مشخص باشند اما نشانه‌ها حاکی از این است کارهایی که عربستان انجام می‌دهد باعث افزایش قیمت می‌شود.

اما فریدون فشارکی رییس موسسه انرژی فکت گلوبال انرژی (اف‌جی‌ای) که پیش‌تر در مارس 2013 هشدار داده بود که قیمت نفت تا پایان سه ماهه دوم 2015 بین 35 تا 40 دلار در هر بشکه دادو‌ستد خواهد شد، می گوید قیمت نفت تا ماه مارس احتمالا بیش از پیش کاهش یافته و به 25 دلار در هر بشکه می‌رسد، چرا که انتظار می‌رود ایران به زودی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی تولید نفت خود را افزایش دهد.

همچنین نوربرت روکر رییس تحقیقات بازار در موسسه جولیوس بائر گفته است بازار نفت ظاهرا در خصوص چشم‌انداز رشد جهانی و چشم‌انداز تقاضای نفت نسبت به دیگر بازارهای مالی بدبین‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته وی عدم کارایی اوپک و این حقیقت که انگیزه‌ها در خاورمیانه برای تولید نفت بیشتر به جای کاهش تولید است، مدتی است که مشهود بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا