مذاکرات چند ماهه جواب داد

غول آلمانی پای دو پروژه بزرگ ایرانی

غول آلمانی پای دو پروژه بزرگ ایرانی

در شرایطی که به دلیل محدودیت‌های منابع اعتباری دولت نمی‌توان انتظار داشت در سال آینده نیز اتفاق چندان مثبتی در تامین مالی راه‌آهن از طریق منابع دولتی در دستور کار باشد و به نظر می‌رسد لغو تحریم‌ها کار خود را کرده و این‌بار خارجی‌ها را به بازکردن گره‌های ریلی ایران گمارده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی موافقت دو شرکت بزرگ اروپایی را برای حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) جلب کرد و مذاکرات خود را با دیگر کشورها تداوم بخشید به نظر می‌رسد در آستانه لغو قطعی تحریم‌ها قدری فضای مذاکره و عقد قرار‌دادهای جدید بیشتر شده است.

پس از آنکه یک شرکت مطرح فرانسوی نوسازی و بازطراحی سه ایستگاه راه‌آهن‌ ایران را پذیرفت این‌بار نوبت یک شرکت مشهور آلمانی بود تا با نهایی کردن قرار‌دادش با شرکت راه‌آهن تاثیری مهم در آینده این طرح‌ها باقی بگذارد.

براساس توافق‌نامه‌ای که میان مدیران شرکت زیمنس و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران منعقد شد، شرکت آلمانی در سه حوزه خاص به فعالیت خواهد پرداخت که در این بین دو پروژه مهمی که تنوعی جدی در صنعت ریلی ایران به وجود خواهد آورد به چشم می‌خورد.

براساس این توافق‌نامه شرکت زیمنس در حوزه برقی‌کردن خط ریلی تهران – مشهد در حوزه‌هایی مانند تجهیزات و لوکوموتیو برقی، واگن مسافری و سرویس و نگهداری خط فعالیت خواهد کرد.

همچنین در خط پرسرعت تهران – اصفهان نیز زیمنس بناست تا بر روی یک پیشنهاد فنی و مالی کار کرده که قادر به ارائه‌ی پیشنهاد سیگنالینگ و قطار مسافری سریع‌السیر در این حوزه باشد.

همچنین بنا شده 500 دستگاه سالن مسافری به انضمام بررسی امکان تامین فاینانس و تامین و نگهداری آن از سوی زیمنس برای راه‌آهن اجرایی شود. توسعه و به‌روزرسانی سیستم‌های راه‌آهن ایران، آموزش و انتقال تکنولوژی نیز بخش دیگری از قرار‌داد راه‌آهن ایران با این غول آلمانی را می‌سازد.

هرچند تا لغو قطعی تحریم‌ها هنوز فرصت باقی است و بسیاری از شرکت‌های اروپایی ترجیح می‌دهند تا زمانی که این مساله قطعی نشده، نسبت به نهایی کردن قرار‌دادهایشان دست نگه دارند، اما ورود شرکت‌های در سطح زیمنس به ایران نشان از این امید دارد که در آینده و در شرایطی که دولت با مشکلات جدی اعتباری روبه‌روست خارجی‌ها توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران را پیگیری کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا