يک استاند دانشگاه در گفت‌وگو با معدن نيوز پيشنهاد کرد

فولادهاي زنگ نزن بهترين جانشين فولاد معمولي

فولادهاي زنگ نزن بهترين جانشين فولاد معمولي پايگاه خبري معدن نيوز- فولادهاي زنگ نزن در ساخت پل، فرودگاه، ايستگاه راه آهن، تونل و ساختمان‌سازي گسترش زيادي يافته است و به علت مزيت‌هاي که نسبت به فولادهاي معمولي دارد از جايگاه ويژه‌اي در دنيا برخوردار شده‌اند.
عضو هيات علمي دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، درمورد ويژگي‌هاي ممتاز فولاد‌هاي زنگ نزن گفت: از جمله مشخصات بارز اين فولادها مي‌توان به استحکام بالا، مقاومت زياد در برابر خوردگي و فرسايش، تنوع مارک‌هاي توليدي، تنوع در کيفيت سطحي و شکل‌پذيري عالي آ نها اشاره کرد.
سيد تقي نعيمي افزود: در اين راستا پيشرفت‌هاي فني و فناوري، توليد انواع فولاد زنگ نزن، همچين کاهش تدريجي هزينه تمام شده انواع فولاد زنگ نزن و افزايش رشد توليد اين نوع اين فولاد‌ها نسبت به فولادهاي گريد ساختماني، مس، سرب و روي و آ لومينيوم سبب علاقه شديد آ رشيتک‌هاي معروف جهاني و مهندسين عمران به استفاده از انواع زنگ نزن در طرح‌هاي مهم عمراني شده فولادهاي.
وي خاطر نشان کرد: با توجه به مزيت‌هاي بالقوه ايران براي توليد انبوه فولادهاي ضد زنگ که سالانه مقادير زيادي از انها به صورت مستقيم يا غير مستقيم با هزينه‌هاي فراواني وارد کشور مي‌شود بايد در اين رابطه انگيره‌هاي لازم ايجاد شده و مزيت‌هاي بالقوه به بالفعل تبديل شود.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: اگر در انتخاب نوع گريد استفاده شده زنگ نزن‌ها دقت شود، از سازه‌ها مي‌توان تا صدها سال با هزينه نگهداري پايين استفاده مفيد کرد زيرا دوام بالاي زنگ نزن‌ها از نظر زيست‌محيطي نيز يکي از ويژگي‌هاي بارز به حساب مي‌آ يد.
وي تاکيد کرد: فولادهاي زنگ نزن صددرصد قابليت بازيافت دارد و با هر نسبتي مي‌تواند براي توليد فولاد زنگ نزن جديد مورد استفاده قرار گيرد بنابراين قراضه فولاد زنگ نزن ارزش بالايي دارد به علاوه هدر رفت فولاد کربني در اثر خوردگي مي‌تواند به طور مستقيم با توليدات محصولات سمي و به طور غير مستقيم در جايگزيني ماده هدر رفته سبب آ سيب به محيط‌زيست مي‌شود.
وي عنوان کرد: فولادهاي زنگ نزن به گروهي از آلياژهاي آ هني گفته مي‌شود که حداقل داراي10/5درصد کروم باشند بنابراين براي افزايش مقاومت خوردگي، عايق حرارتي بودن، خواص مکانيکي و ويژگي‌هاي ساخت، کروم و ساير عناصر آلياژي به آ هن افزوده مي‌شوند.
نعيمي گفت: درحال‌حاضر بيش از 50گريد فولاد زنگ نزن وجود دارد که در ابتدا توسط انجمن آ هن و فولاد آ مريکا شناخته شدند.
اين استاد دانشگاه اظهار کرد: امروزه مصرف فولاد‌هاي زنگ نزن تنها به ساخت نماي خارجي ساختمان‌ها و تزيينات آن محدود نمي‌شود بلکه فولاد زنگ نزن رفته رفته به عنوان ماده انتخابي در بتن‌هاي مسطح رايج شده است زيرا با مصرف اين نوع فولاد کاهش چشمگيري در هزينه تعمير و نگهداري ديده مي‌شود.
وي گفت: با توجه به قيمت بالاتر فولادهاي زنگ نزن نسبت به فولادهاي کربني بايد از فولادهاي معمولي در قسمت هايي که خطر خوردگي وجود ندارد استفاده کرد. در اجزايي از سازه‌ها که خطر خوردگي وجود دارد و تعمير، نگهداري سازه در طول عمر مفيد پر هزينه است از فولاد زنگ نزن به جاي فولاد معمولي استفاده کرد.
نعيمي افزود: قدمت استفاده از فولادهاي زنگ نزن به 85 سال پيش بر مي‌شود که از ان سال تاکنون گريدهاي فولاد زنگ نزن و دامنه کاربرد اين فولادها افزايش يافته است که وضعيت کنوني قابل مقايسه نيست.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: خواص متنوع و بي‌بديل فولادهاي زنگ نزن و افزايش دانش بشري در چگونگي ايجاد اين خواص در فولادها و نيز توسعه وتکامل فناوري‌هاي پيشرفته آلياژ سازي، عمليات حرارتي، شکل دهي، ريخته گري، جوشکاري، و عمليات سطحي فولادهاي آلياژي از يک سو و تناقض روز افزون صنايع مختلف موجب رشد توليد و کاهش قيمت اين نوع از فولاد را فراهم کرده است.
نعيمي عنوان کرد: رشد جهاني توليد فولاد زنگ نزن از سال 1950 تا 2014حدود2/2برابر رشد فولاد کربني بوده است که کشورهاي پيشرفته صنعتي از سال‌هاي قبل با درک اين واقعيتها به جاي افزايش ظرفيت توليد فولادهاي کربني کوشش زيادي در تنوع بخشيدن به محصولات توليدي، بهبود کيفيت فولادها و کاهش وزن محصولات شده است.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا