مشاور وزیر صنعت خبر داد

عمده صادرات ایران در دست کمتر از هزار شرکت

عمده صادرات ایران در دست کمتر از هزار شرکت

مشاور وزیر و معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: بخش عمده‌ای از صادرات کشور فقط توسط تعداد معدودی از شرکت‌های داخلی صورت می‌گیرد که تعداد آنها به هزار شرکت نمی‌رسد.

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، محمدرضا مودودی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان آذربایجان غربی اظهار کرد: ضروری است که راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت مشخص تعیین کند که حمایت‌ها باید در اختیار همگان قرار گیرد یا فقط شرکت‌هایی که وزن اصلی تجارت خارجی را بر دوش گرفته‌اند.

وی در ادامه به طرح برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در شرایط پسا‌تحریم پرداخت و گفت: درحال حاضر برای 22 کشور هدف، راهنمای تجارت کاربردی به صورت تفصیلی تهیه شده است و جایگاه تجاری 60 کشور با دنیا و ایران درقالب گزارش‌های متعددی تهیه شده است که در سایت سازمان توسعه تجارت موجود است.

مودودی گفت: حمایت‌هایی در قالب یارانه سود تسهیلات بانکی و کمک‌های نرم‌افزاری به بخش تجارت نظیر اعطای یارانه به شرکت‌های داخلی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برقرار خطوط منظم هوایی و کشتیرانی با بازارهای هدف، برندسازی و بسته‌بندی و اطلاعات کاربردی و آموزش تخصیص یافته می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی: بخش خصوصی معطل مذاکرات دولت‌ها نماند

در ادامه این نشست، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به تنش‌های ایجاد شده بین ترکیه و عراق یادآور شد: ما نباید صاف‌کننده مسیر صادرات محصولات ترکیه به عراق باشیم، بلکه هدف ما باید توسعه صادرات محصولات داخلی به ویژه محصولات استان به بازار عراق باشد، به همین دلیل لازم است که بخش خصوصی به سرعت به پیش رود و معطل مذاکرات دولت ها نماند.

وی با اشاره به اقدامات جبرانی ترکیه در مرز ایران پیش از تحریم‌ها توسط روسیه گفت: پس از تصویب تحریم روسیه علیه ترکیه، ما شاهد تراکم کامیون‌های ترک در پشت مرزهای ایران هستیم. این نشان می‌دهد که صادرکنندگان ترکیه وقت خود را برای مذاکره دولت‌ها هدر نمی‌دهند و به دنبال بازارهای جایگزین هستند در حالی که ما بیش از آن که به دنبال جبران خلاء بازار روسیه باشیم درگیر نشست‌ها و جلسات با دولتی‌ها هستیم.

وی از فعالان اقتصادی استان خواست که مشکلات و موانع توسعه صادرات استان بررسی و ضمن ارائه برنامه عملیاتی و زمانبندی برای رفع آنها، از تمام ظرفیت‌های استان برای توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه بهره‌برداری شود.

جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با اشاره به سهم استان از سبد صادرات غیر نفتی کشور، استان آذربایجان غربی را قطب کشاورزی کشور نامید که محصولات این بخش بیشترین سهم از صادرات غیر نفتی استان را تشکیل می‌دادند.

اسکندری با اشاره به 7 گمرک رسمی و 6 بازارچه فعال در استان و همجواری با کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و ارمنستان و نیز 2 سایت نمایشگاهی، ظرفیت‌های توسعه استان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد که سند توسعه استان براساس سه محور رونق تولید، توسعه اشتغال و توسعه خدمات تجاری تدوین شده و مطالعات کشورهای هدف صادراتی نیز در دست مطالعه است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا