جدال چهل ميليوني ها در بازار خودروی ایران

جدال چهل ميليوني ها در بازار خودروی ایران

انتخاب بر سر دو راهی خودروهای چینی یا ايرانی بیشتر از قبل شده است، البته تعداد قابل توجهی از این مسافران سرزمین اژدها، بواسطه قیمت های ...

انتخاب بر سر دو راهی خودروهای چینی یا ايرانی بیشتر از قبل شده است، البته تعداد قابل توجهی از این مسافران سرزمین اژدها، بواسطه قیمتهای بالا از گردونه رقابت با خودروهای تولید داخل خارج میشوند.

در این گزارش تصمیم گرفتیم تا جدیدترین خودروی ملی را با یکی از سدان های پرسابقه چینی در بازار مقایسه کنیم. لیفان 620 از نظر قابلیت های فنی، محدوده ابعادي و از همه مهمتر قیمت پرداختی، شرایط تقريبا مشابهی با دنا دارد و از این نظر باید گفت به عنوان يكي از رقباي چيني دنا در بازار داخلی شناخته میشود.
 



دنا
 

1dccykgyn3jrff96tjkv.jpg


پس از عرضه سمند به عنوان نخستين خودروی ايراني با نشان ملي، زمزمه های تولید دومین خودروی ملی در سال هاي مياني دهه 1380 به گوش میرسید و در نهايت منجر به اين شد كه فاز مطالعاتی پروژه ای به اسم NX7 در مرکز تحقیقات ايران خودرو کلید بخورد. ابتدا قرار بود دنا با تغییراتي نسبت به سمند به عنوان مدل جديدي از اين محصول معرفی شود، اما تصمیم بر این شد که این محصول جدید، یک خودروی متفاوت نسبت به اولین خودروی ملی باشد. بالاخره در سال 1393 دنا به عنوان سومین خودرو با نشان ملی بعد از سمند و رانا قدم به بازار گذاشت. در پیکربندی کلی دنا سعی شده تا این محصول ماهیتی لوکس و متفاوت نسبت به سمند داشته باشد و باید انصاف داد که طراحان تا حد زیادی به هدف خود رسیده اند. در بخش میانی خودرو، درها و ستونها با تغییر كمي روبه رو هستند، اما قسمت های جلو و عقب تغییرات گسترده ای را تجربه کرده اند. چراغ های جلو و عقب گرافیک جذابی دارند و استفاده از لامپ های LED در آنها باعث شده تا فهرست جذابیت های ظاهری دنا تکمیل شود. البته ظاهر قسمت عقب نسبت به جلو، تا حدی ساده تر است و سازنده در این قسمت کمتر به ریزه کاری پرداخته و یک فرم ساده و بی آلایش را خلق کرده است. در نمای جانبی خودرو از استفاده طراحان از دستگیره های در ملقب به easy open نيز نمي توان گذشت که به خوبی با فرم موجود درها هماهنگ شده اند. با وراندازی طراحی ظاهری دنا که به نوعی اولین تجربه ایران در ورود به عرصه طراحی و ساخت خودروهای نیمه لوکس به شمار میرود، این تجربه موفق را باید به فال نیک گرفت.

با این وجود که هنوز هم جا برای ارتقا و پیشرفت دارد، اما باز هم در نگاه کلی، دنا پیکرهای هماهنگ تر و ماندگارتر از رقبای چینی را به نمایش میگذارد. بر خلاف نمای ظاهری که شباهت هايي با سمند دارد، کابین دنا کاملا متفاوت نسبت به سایر محصولات ايران خودرو است و با نیم نگاهی به خودروهای روز جهان طراحی شده است. کیفیت کلی مواد مورد استفاده در داخل اتاق مناسب است، خصوصا مونتاژ قطعات که با دقت مناسبی انجام شده است. قطعات چوبی کابین دنا کیفیت مناسبی دارند و جلوه لوکسی به اتاق بخشیده اند.

lm39ybn50bt98mylg13.jpg

داخل دنا از نظر فضا نمره قبولی را به خود اختصاص میدهد و صندلی های جادار آن همه چیز را برای مسافرت خانوادگی مهیا میکنند، خصوصا فضای مناسب صندلی های ردیف عقب که در اکثر خودروهای این کلاس آنچنان جادار و راحت نیستند، اما در دنا مشکلی از نظر فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف عقب احساس نمی شود. البته در این میان شايد بهتر بود كه ميزان نرمي صندلي ها قدري بيشتر ميشد تا آسايش و راحتي سرنشينان به حداكثر خود نزديك شود. صندلی راننده به صورت برقی در شش جهت تنظیم میشود و تنظیم برقی آیینه های جانبی و قابلیت جمعشوندگی اتوماتیک آنها نیز راحتی مناسبی در اختیار راننده قرار میدهند.
 

خودرو دنا از نگاهی دیگر


نمایشگر جلو به صورت لمسی قابل تنظیم است و منوی فارسی، کار کردن با آن را آسان کرده است. طراحی فرمان و مجموعه نشان دهنده جلوآمپر نیز نسبت به خودروهای این رده جذاب است و علاوه بر ادوات كنترلي كروزكنترل، دکمه هاي تنظیم سیستم صوتی نیز روی غربيلك فرمان قرار گرفتهاند. صندوق بار 500 لیتری بسیار جادار نیز یکی از مهم ترین مواردی است که نظر خانواده های پرجمعیت را به خود جلب میکند. تهویه مطبوع كاملا اتوماتيك دنا عملکرد مناسبی دارد و برای ردیف عقب نیز به دریچه مجزا مجهز شده است.

جدال چهل ميليوني دنا پیشرانه EF7 ملی 1.7 لیتری را در دل خود جای داده است، پیشرانه ای که 114 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور در دسترس راننده قرار ميدهد. گرچه چالاكي دنا در شتاب گيري هاي اوليه به اندازه خودروهايي مثل 206 نیست، اما کشش مناسب پیشرانه در دورهای بالاتر همان چیزی است که یک سدان خانوادگی به آن احتیاج دارد. به لطف استفاده از دريچه گاز برقی، حساسیت پدال گاز مناسب است و به تحريك آن توسط راننده واكنش هاي مناسبي نشان ميدهد. فرمان نیز عملکرد دقیقی دارد و دقت آن نسبت به قبل يعني خودروهاي خانواده سمند و سورن بیشتر شده است.


xzbwp0707n0hq1t08hz.jpg

ترمزهای دنا عملکرد مناسبی در متوقف کردن این خودرو دارند. در طول حرکت، مساله مهمی که توجه سرنشینان را به خود جلب میکند و باعث میشود تا موضوعاتي همچون شتاب اولیه را فراموش کنند، سواری نرم و کمتکان این خودرو است. به طوری که اگر از خودرویی همچون 206 صندوق دار پیاده و سوار بر دنا شوید، به خوبی به سواری نرم و بی تکان دنا ایمان پیدا می‌‌‌کنید، موضوعي كه نشان ميدهد ايران خودرو در تعريف مصاديق تجمل براي يك خودروی نیمه لوكس داخلي به بيراهه نرفته است. در کل باید دنا را قدمی بلند رو به جلو از ايران خودرو به شمار آورد.

این خودرو مناسب کسانی است که به دنبال یک سدان خانوادگی جادار و زيبا با امکانات و تجهيزات مناسب هستند و توقع قابلیت های حرکتی آنچناني (مثل شتاب اوليه) از آن ندارند. اما از رقبای چینی دنا نیز نمی توان گذشت که با چهره های نسبتا مناسب و برخورداری از آپشن های مناسب، نظر تعداد زیادی از خریداران را به سوی خود جلب کرده اند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم لیفان 620 به عنوان یکی از نزدیکترین رقبای دنا چه ضعف ها و قوت هایی دارد.
 



لیفان 620
 

m4caok59wxlmhsqcb295.jpg


شركت کرمان موتور که تا چند سال پیش به مونتاژ خودروهایی نظیر دوو و فولکس گل در ایران شهرت داشت، مانند اکثر خودروسازان كوچك داخلي چند سالی است که به تولید خودروهای چینی در ایران روی آورده است. کرمان موتور محصولات شركت هاي لیفان و جک را در ایران مونتاژ میکند و نخستین بار با مونتاژ سدان های لیفان شروع به ساخت خودروهای چینی در كشورمان کرد. لیفان به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ و نه چندان باسابقه چینی، فعالیت خود را در سال 1992 آغاز کرد و نخستین محصول خود را با نام 520 در سال 2005 به بازار فرستاد. اما سدان بزرگتر، 620 نام دارد که در سال 2009 يعني 1388 معرفی شد.

این خودرو در چین با نام لیفان سولانو شناخته می شود و غیر از چند کشور دیگر، مونتاژ آن از سال 1389 در ایران نیز آغاز شده است. کرمان موتور ابتدا لیفان را با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه کرد، اما پس از مدتی نمونه 1.8 لیتری تیپ لوكس را نیز به سبد محصولاتش اضافه کرد که از نظر قدرت موتور و سطح تجهیزات رفاهی، از نمونه 1.6 لیتری برتر است. طراحی ظاهری 620 نسبت به سایر هموطنان جدیدش که طراحی های مدرن تری دارند، کمی قدیمی و ساده به نظر میرسد و در مقایسه با ظاهر محصولات جدید اين شركت چنگی به دل نمیزند، اما وجود مواردی نظیر دستگیره کرومی درها، جلوپنجره براق، نوار LED پایین چراغهای جلو و نبود ضربه گیرهای پلاستیکی روی درها، چهره 620 را از سادگی خارج کرده اند. یکی از مهمترین ضعف های لیفان، کیفیت پایین رنگ بدنه است که با ضربه هاي نه چندان جدي کنده میشود. طراحی اتاق و تزيينات داخلی نیز همچون نمای ظاهری، جذاب و رقابتی نیست.
 

7y0i89ldnpo1etim8zw.jpg


برای رنگ بندی کابین از فام روشن استفاده شده است و قسمت فوقانی داشبورد و رودريها از رنگ طوسی تیره برخوردارند. صندلي ها با چرم مصنوعی روکش شده اند که برای خودرویی در این بازه قيمتي گزینه قابل قبولی به شمار میرود. تزيينات داخلی طرح چوب روی کنسول جلو و رودريها ادامه پیدا کرده و کیفیتی معمولی دارد، اما مهمترین نکته ای که به ذوق سرنشینان میزند، کیفیت پایین قطعات براقی است که طرحی مشابه فلز دارند.

فرمان 620 خوش دست است و از فرمان خودروهای اروپایی الگو گرفته است. دکمه های تنظیم سیستم صوتی نیز روی آن نصب شده، اما قطعات نقره ای رنگ روی آن کیفیت قابل قبولی ندارند و اين طور به نظر ميرسد كه پس از مدتي، رنگ آن از بين خواهد رفت. سیستم صوتی لیفان مناسب است و از یک صفحه نمایشگر لمسی و شش بلندگو تشکیل شده است. دور محل قرارگیری سوییچ چراغهای کوچکی تعبیه شده تا در تاریکی شب موجب سردرگمی راننده نشود. روشنایی داخل خودرو نيز به صورت اتوماتیک تنظیم میشود. صندلیها سفت هستند، در مسافرت های طولانی چندان راحت نیستند و سرنشینان را کلافه می کنند. ارتفاع زیاد صندلی ها نيز باعث شده تا سایش سر افراد قد بلند با سقف اجتناب ناپذیر باشد.

فضای ردیف دوم نیز چندان بزرگ نیست و با اضافه شدن نفر سوم در این قسمت، از راحتی سرنشینان كاسته میشود. مزيت لیفان 620 نسبت به رقبا، صندوق بار بزرگ و جادار آن است که با ظرفيت زياد، مورد توجه افرادی که به دنبال حمل حجم زیادی از بار با خودرو هستند قرار ميگيرد، اما طراحی نامناسب لولاهای درِ صندوق، بخشی از فضاي مفيد براي جابه جايي وسايل را اشغال و اين كار را تا حدودي دشوار میکند.


w4nk84rdh1b4rb1o0xnl.jpg


پیشرانه 1.8 لیتری 620 از ساخته های لیفان به شمار ميرود که گفته ميشود با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان انجام شده است. بر خلاف اغلب خودروهاي امروزي، فضای باز زیادی در داخل محفظه موتور به چشم می خورد. پیشرانه در حالت درجا کم صدا و کم لرزش است، اما در دورهای بالای 2500، رفته رفته صدای موتور افزایش یافته و به علت نوع عایق بندي کابین، بخش زیادی از این صدا به داخل اتاق سرنشينان منتقل میشود. لرزشی خفیف نيز در بازهاي از دور موتور در دورهای حدود سه هزار به بعد حس می شود که بعد از مدتی کار کردن پیشرانه، دیگر چندان محسوس به نظر نمي آيد. از دیگر مواردی که آرامش کابین را مختل می کنند، می توان به صدای سوت باد در دورهای بالا و صدای برخورد تایرهای نه چندان باکیفیت چيني با زمین اشاره کرد.

پیشرانه لیفان 131 اسب بخار توان و 160 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یکی از نقاط قوت این پیشرانه، کشش بالا در دنده های چهار و پنج است که در سربالایی ها – هنگامي كه سرعت خودرو زياد است- به كمك راننده مي آيد. ليفان 620 از مصرف سوخت مناسب برخوردار است و در هر 100 کیلومتر در شرايط استاندارد، حدود هفت تا هشت لیتر بنزین میسوزاند. در لیفان 620 خبری از سینی موتور نیست و ارتفاع بالای پیشرانه و حذف سینی باعث شده تا گردش هوا در پیشرانه بهتر باشد و البته این اقدام يعني حذف سيني زير موتور با قوانین آیرودینامیکی در تناقض است. گيربكس پنج دنده لیفان مشکلات عمده مدل X60 را ندارد. کورس دنده های این گيربكس پایین است، اما کلاچ سفتی دارد و مجموعه صفحه کلاچ آن نیز از ضعف هایی برخوردار است كه نیاز به تعویض زودهنگام دارد.


7bh6o61kh2hforidteny.jpg


اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید و در فصول گرم به دمای هوا حساس هستید، لیفان 620 را انتخاب نكنيد، چرا كه کولر این خودرو عملکرد ضعیفی دارد و از این نظر با بسياري از خودروهاي ديگر قابل رقابت نيست. ضعف سیستم تهویه به شدت باد و میزان سرما باز میشود، اما عملکرد بخاری رضایت بخش است و بعد از مدت کوتاهی از روشن شدن خودرو، باد گرم تولید میکند. فیلترهای اتاق نیز ضعیف هستند و هنگام روشن بودن سیستم تهویه و باز بودن دريچه ورود هوا، دود خودروهای اطراف و هوای نامطبوع به سرعت به مشام سرنشينان منتقل میشود. عملکرد فرمان لیفان نرم و راحت است و از ترمز مناسبی بهره میبرد و از این نظر امتیازی مشابه دنا را به خود اختصاص میدهد، اما در زمینه ایمنی از محصولات جدید چینی قدري عقب است.

فنربندی لیفان قدري سفت است. سيستم تعلیق 620، سيستم قديمي یکپارچه است که باعث انتقال تکان های مسیر به بدن سرنشینان و ادوات داخل خودرو میشود، به همين دليل پس از مدتی کارکرد، بروز سروصداهای اضافی از بعضی نقاط نیز مزید بر علت میشود. در خاتمه بايد گفت گرچه ليفان به دليل استفاده از پيشرانه لیفان X60 از توان و گشتاور مناسبي برخوردار است، اما از نظر کیفیت و ایمنی امتیاز بالايي را به خود اختصاص نمی دهد و از این نظر باید قبول کرد که دنا جایگاه متفاوتی نسبت به آن دارد. نكته ديگري كه شايد يكي از مهمترين پارامترها در خريد خودرو باشد و نبايد از نظر دور داشت، ميزان افت قيمت خودرو – چه در حالت صفر و چه در حالت كاركرده – است كه البته خودروهاي چيني در سال هاي اخير در اين زمينه خبرساز شدند و 620 نيز با چندين ميليون تومان تفاوت منفي ميان قيمت كارخانه و بازار (قيمت كارخانه حدود 46 ميليون تومان و قيمت بازار، زير 40 ميليون تومان) از اين قاعده مستثنا نيست. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا