تحلیل محمد لاهوتی از طرح خرید با کارت های اعتباری

تاثیرات کوتاه مدت اما متنوع خواهد بود

تاثیرات کوتاه مدت اما متنوع خواهد بود

محمد لاهوتی بر این باور است که تاثیرات خرید کالا از طریق کارت های اعتباری بر اقتصاد و رونق آن کوتاه مدت خواهد بود.

به گزارش صدای اقتصاد اجرای طرح صدور کارت های اعتباری و ثبت درخواست برای آن رسما از امروز برای سه گروه زوج‌های جوان، کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین بازنشستگان آغاز شد.

سرانجام بعد از حدود دو ماه از اعلام طرح صدور کارتهای اعتباری برای خرید کالای ایرانی که در قالب سیاست اعتباری بانک مرکزی برای تسریع رونق اقتصادی وعده داده شده بود، این طرح بعد از نوساناتی که در این مدت در سیاست اجرایی داشت از امروز رسما اجرا شده و سه گروه می توانند برای اعلام درخواست دریافت کارتها اقدام کنند. دوره بازپرداخت این تسهیلات 12 ماه و با سود 12 درصد خواهد بود.

این در حالی است که نحوه اعلام درخواست برای کارکنان و بازنشستگان با فرایند ثبت درخواست زوج‌های جوان متفاوت است. در عین حال که بانک‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با درخواست کنندگان ندارند و نباید متقاضی برای ثبت درخواست خود به بانکها مراجعه کند.

از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است، کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 1.5 میلیون تومان است می توانند کارتهای اعتباری دریافت کنند. سقف اعتباری که برای دریافت کنندگان کارت ها تعیین می شود حدود چهار برابر حقوق و مزایای تعهد شده ماهانه کارکنان خواهد بود. یعنی فردی که حدود 1.5 میلیون تومان حقوق بدون تعهد در ماه دارد می تواند تا شش میلیون تومان کارت اعتباری دریافت کند.

محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درمورد تاثیر کارت اعتباری بر اوضاع اقتصادی کشور معتقد است که بسیار بعید است دولت یازدهم تنها بخواهد با ارائه این کارت رونق را به بازارها برگرداند.

او در گفت وگو با صدای اقتصاد گفت: همانطور که دولت برای خروج از رکود صنعت خودرو طرح وام 25 میلیونی را اجرایی کرد و به نوعی از این صنعت حمایت کرد و می توان گفت بسیاری از منابع خود را به این طرح تخصیص داد، اکنون رو به صنعت دیگری آورده است.

لاهوتی در ادامه اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو و لوزام خانگی با یکدیگر متفاوت است، چرا که در این کارت شرایط برای مصرف کننده کاملا متنوع است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، برای موفق بودن یا نبودن این طرح اظهار کرد: در زمان رونمایی از بسته رونق دولت، طرح کارت اعتباری در مرحله اجرایی با مشکل روبه رو شد. اما اگر بخواهیم این موضوع را تحلیل کنیم که این طرح در آینده موفق خواهد بود یا نه، باید گفت که به شرایطی بستگی دارد.

لاهوتی افزود: اگر استقبال از کارت اعتباری خوب باشد و همانند وام 25 میلیونی خودرو که بانک مرکزی منابع خود را به صورت کوتاه مدت روانه بازار کرد می توان به موفق بودن این طرح و تغییراتی که البته به صورت یک مسکن خواهد بود، امیدوار بود.

او ادامه داد: این در حالی است که اگر تقاضا کنندگان از این طرح استقبال نکنند شاهد همان تاثیرات کوتاه مدت نیز نخواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا