در هفته سیاه بازارهای سهام جهان اتفاق افتاد: ریزش 2 تریلیون دلاری بازارهای سهام جهان

در هفته سیاه بازارهای سهام جهان اتفاق افتاد: ریزش 2 تریلیون دلاری بازارهای سهام جهان

نوسان بازارهای سهام جهان در نخستین هفته سال 2016، بیش از دو تریلیون دلار از ارزش این بازارها کاست و معامله گران را مهیای نوسانات بزرگتری درهفته‌های آتی ساخت.

به گزارش نامه نیوز، لرزش اخیر بازارها در شرایطی روی داد که شاخص‌های سهام جهانی از رکود بالایی که سال گذشته ثبت کرده بودند، عقب نشینی کردند، اما همچنان بالای متوسط ارزش تاریخی خود قرار دارند. بسیاری از تحلیلگران با توجه به این شرایط پیش بینی می‌کنند بازارها سهامی در برابر هرگونه شوک یا کاهش اعتماد سرمایه گذاران، آسیب پذیر خواهند بود.

اگر چه بسیاری از سرمایه گذاران با در نظر گرفتن قدرت اقتصاد آمریکا نسبت به کشورهای دیگر، خوش بینی بالایی به دورنمای بلندمدت بازارهای آمریکایی دارند با این همه سرمایه گذاران معدودی اظهار کرده‌اند که در حال حاضر آماده خرید سهام هستند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، موج فروش گسترده که روز جمعه بازار سهام آمریکا را دربر گرفت، این بازار را به بدترین هفته خود در چهار سال گذشته سوق داد.

شروع بد سال نو در حالی روی داد که سرمایه‌گذاران نگران آهسته شدن موتور رشد اقتصاد عظیم چین هستند و این نگرانی موجب شد قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 11 سال گذشته سقوط کند و به شرکتهای انرژی آمریکایی ضربه بزند.

شرکتهای فناوری و صنعتی مانند اپل و بویینگ که فعالیت تجاری چشمیگری در چین دارند هم هفته گذشته با کاهش چشمگیر ارزش سهامشان روبرو شدند. ارزش سهام شرکتهای معدنی مانند فریپورت مک موران با کاهش قیمت مس، سقوط کرد. چین واردکننده بزرگ مس در جهان است.

بازار سهام آمریکا با انتشار خبر رشد بهتر از مطلوب اشتغال در دسامبر، روز جمعه را در سطح بالاتری آغاز کرد و شاخص‌های بزرگ در بیشتر ساعات روز بین سقوط و صعود اندک در نوسان بودند، اما در ساعت پایانی معاملات با افت روبرو شدند تا بدترین هفته خود از سپتامبر سال 2011 به این سو را رقم بزنند.

شاخص داوجونز اینداستریال اوریج روز جمعه را با یک درصد کاهش در 16346.45 واحد به پایان رساند و 6.2 درصد کاهش در پنج روز نخست معاملات سال 2016 نشان داد که بدترین گشایش پنج روزه در تاریخ این شاخص بود و رکورد قبلی کاهش این شاخص را که 5.6 درصد در سال 1978 بود شکست.

شاخص استاندارد اند پورز 500 هم وضعیت مشابهی داشت و با 1.1 درصد کاهش در روز جمعه، در 1922.03 واحد بسته شد. این شاخص حدود شش درصد کاهش در هفته گذشته داشت که بدترین هفته اول سال این شاخص و حتی بدتر از کاهش 5.3 درصدی در سال 2008 بود.

نزدک کامپوزیت هم این دو شاخص را دنبال کرده و با یک درصد کاهش در روز جمعه، به 4643.63 واحد رسید. این شاخص 7.3 درصد کاهش در هفته گذشته را نشان داد با این همه بدترین رکورد این شاخص برای نخستین هفته سال که کاهش هشت درصدی در سال 2009 بود، شکسته نشد.

بازار سهام چین پس از کاهش شدیدی که در ابتدای معاملات داشت و به توقف معاملات منجر شد، با اقدام بانک مرکزی چین برای تحکیم نرخ مبادله ارزی رسمی، دو درصد صعود کرد. کاهش ارزش یوان باعث وحشت سرمایه گذاران و فرار سرمایه از چین شده بود.

بازارهای اروپایی هم روز جمعه را با صعود آغاز کردند، اما موفق نشدند این روند را حفظ کنند. شاخص FTSE 100 انگلیس 0.7 درصد، داکس آلمان 1.3 درصد و کک 40 فرانسه 1.6 درصد نزول کرد.

شاخص اروپایی FTSEurofirst 300 روز جمعه 1.5 درصد نزول کرد و در هفته گذشته 6.7 درصد از ارزش خود را از دست داد.

شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان روز جمعه 0.8 درصد عقب نشینی کرد و کاهش هفتگی خود را به بیش از شش درصد رساند که بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از چهار سال گذشته بود.

قیمت نفت هم با کاهش روبرو شد. نفت خام آمریکا در معاملات نیویورک با 11 سنت کاهش، به 33.16 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که مبنای معاملات بین‌المللی است در بازار لندن 20 سنت کاهش یافت و به 33.55 دلار درهر بشکه رسید.

قیمت هر اونس طلا با 9.90 دلار یا 0.9 درصد کاهش، به 1097 دلار رسید و نقره با 42.6 سنت یا سه درصد کاهش، 13.918 دلار معامله شد.

یورو از 1.0927 دلار به 1.0903 دلار کاهش یافت و ین در برابر ارز آمریکا از 117.50 ین به 117.67 ین صعود کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا