گزارش تحلیل بازار سهام در سه ماهه سوم سال 1394

گزارش تحلیل بازار سهام در سه ماهه سوم سال 1394

شاخص کل بورس، فصل پاییز را با ورود برجام به مرحله اجرایی شدن، بسته ضد رکود دولت، برخورد قیمت‌های جهانی کالاها به کف و جذابیت قیمت سهام با روند رو به رشد شروع کرد و تا پایان مهر ماه به رقم 63,175 واحد (معادل2.69 درصد رشد نسبت به پایان شهریور ماه) رسید.

 

 

مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران «گزارش تحلیل بازار» مربوط به سه ماهه‌ سوم سال 1394 را منتشر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) این گزارش به بررسی و تحلیل روند آمار و اطلاعات و اخبار بازار سرمایه از ابتدای سال تا تاریخ 30 آذر 1394 در مقاطع سه ماهه و 9 ماهه می‌پردازد. گزارش از دو بخش آمار و اطلاعات و عوامل موثر بر بازار (عوامل کلان و عوامل موثر بر صنایع) تشکیل شده است.

چکیده گزارش به شرح زیر است:

شاخص کل بورس در پایان آذرماه سال جاری به 61,519 واحد رسید که در مقایسه با پایان شهریورماه 0.09 درصد کاهش داشته است. شاخص کل بورس، فصل پاییز را با ورود برجام به مرحله اجرایی شدن، بسته ضد رکود دولت، برخورد قیمت‌های جهانی کالاها به کف و جذابیت قیمت سهام با روند رو به رشد شروع کرد و تا پایان مهر ماه به رقم 63,175 واحد (معادل 2.69 درصد رشد نسبت به پایان شهریور ماه) رسید. پس از آن با توجه رکود موجود در صنایع داخلی، افزایش نرخ دلار، کاهش سودآوری شرکت‌ها با متورم شدن هزینه‌های مالی، اداری و پرسنلی و عدم رشد فروش متناسب با رشد هزینه‌ها، علی‌رغم انجام تلاش‌های مختلف مسئولان برای شروع رونق در بازار، روند باثباتی را تا آذر ماه طی کرد. در این ماه با توجه به افت قیمت نفت و تاثیر آن بر برخی از صنایع و همچنین نگرانی از وضعیت درآمد ارزی و افق درآمدهای دولت در سال آینده، شاخص کل روند کاهشی یافت.

در این دوره، ارزش بازار نسبت به پایان شهریورماه سال 1394 حدود 5.39 درصد کاهش داشت. میانگین ارزش هر معامله‌ی نرمال در سه ماهه سوم سال 1394 حدود 25 میلیون ریال بوده است. در این دوره 3 ماهه، تغییر ارزش بازار صنعت محصولات شیمیایی 17.1 درصد، صنعت بانک‌ها موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی 9.3- درصد، صنعت فلزات اساسی 26.6- درصد، صنعت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی 12.2- درصد، صنعت مخابرات 8.7- درصد، صنعت فرآورده‌های‌ نفتی، صنعت کک و سوخت هسته‌ای 24.8- درصد و صنعت استخراج کانه‌های فلزی 25.9- درصد بوده است. در تاریخ 30 آذرماه 1394، صنعت محصولات شیمیایی 27.65 درصد، صنعت بانک‌ها موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی 12.81 درصد، صنعت مخابرات 8.29 درصد، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی 8.17 درصد، صنعت فلزات اساسی 7.64 درصد و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای 4.64 درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند. ارزش اسمی بازار در پایان شهریورماه 1,114,987 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته 16.9 درصد رشد داشته است.

در سه ماهه سوم سال 1394، حجم کل معاملات حدود 26,460 میلیون سهم و ارزش کل معاملات در حدود 46,924 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سه ماه دوم سال 1394، به ترتیب 36.41 درصد و 47.31 درصد کاهش داشته است. بررسی ارزش کل معاملات سه ماهه سوم سال 1394 نسبت به سه ماهه سوم سال 1393، نیز کاهش 59.1 درصدی را نشان می‌دهد. در این دوره ارزش معاملات نرمال نیز حدود 58.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در 9 ماهه ابتدای سال 1394، صنعت بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ارزشی معادل 39,587,180 میلیون‌ریال 17.53 درصد از کل ارزش معاملات در این دوره را به خود اختصاص داده است. پس از این صنعت، صنعت خودرو و ساخت قطعات با ارزشی بالغ بر 31,000,215 میلیون‌ریال 13.73 درصد، صنعت محصولات شیمیایی 11.51 درصد، صنعت عرضه برق، گاز ، بخار و آب گرم 7.11 درصد و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای 6.09 درصد از ارزش معاملات کل بازار این دوره را به خود اختصاص داده‌اند. در 9 ماهه ابتدای سال 1394، سرمایه‌گذاران حقیقی 48 درصد از ارزش خریدها و 47 درصد از ارزش فروش‌ها را در اختیار داشته‌اند و در سه ماهه سوم سال 1394، سرمایه‌گذاران حقیقی حدود 37 درصد از ارزش کل خریدها و 40 درصد از ارزش کل فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی ارزش خرید و فروش سرمایه‌گذاران حقیقی در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم سال 1394 نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذاران بیشتر نقش فروشنده را داشتند.

علاوه بر آن، در سه ماهه سوم سال 1394، از مهمترین اخبار و رویدادها در بازار سرمایه می‌توان به اقداماتی همچون نامه وزرا به رئیس جمهور و بسته خروج از رکود، اعلام شرایط جدید معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، لغو مالیات بر ارزش افزوده کارگزاران، بازدیدهای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سرمایه، برگزاری نمایشگاه بورس، بانک، بیمه در کیش، برگزاری اجلاس فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی (FEAS)، همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران، تغییرات مدیریتی در شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برگزاری هم‌اندیشی با مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزایش نرخ ارز، انتشار صکوک سفارش ساخت (استصناع)، اعلام مصوبات هیأت دولت در خصوص بودجه سال 1395، انتشار مقررات مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در صندوق‌های زمین و ساختمان و سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نیز بر برخی از صنایع مهم بورس اثر‌گذار بودند. از آن جمله می‌توان به صنایع بانک‌ها و موسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، لاستیک و پلاستیک، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، مواد و محصولات دارویی، خدمات فنی و مهندسی، صنعت استخراج ذغال‌سنگ و صنعت بیمه اشاره کرد.

صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری- کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های تجاری و مؤسسات در نشست شورای پول و اعتبار، تعهد بانک صادرات مبنی بر اجرای تمام امور مربوط به موسسه موسسه میزان، تفاهم‌نامه ارتقاء و گسترش سطح همکاری‌های متقابل بانک تجارت با بانک آینده، ابلاغ قانون توقف یا ورشکستگی بانک‌ها، ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایجاد یا تعطیل شعبه یا باجه مؤسسات اعتباری در داخل کشور و انتخاب بانک پاسارگاد به عنوان بانک سال ایران برای سال 2015 از اخبار مهم این صنعت در این دوره است.

صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای- از مهمترین اخبار این صنعت در دوره مورد بررسی می‌توان به استقرار سامانه تأمین الکترونیکی کالا، دیدار و گفتگو مدیران ارشد شرکت نفتی انگلیسی- هلندی شل با مسئولان شرکت ملی نفت ایران، ابلاغ بخشنامه عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر یارانه دولت بابت 5 فرآورده نفتی، بارگیری نخستین محموله بانکرینگ شرکت ملی نفتکش ایران اشاره کرد.

صنعت محصولات شیمیایی- انتشار اثرات برجام در بخش پتروشیمی توسط دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشمی ایران از اخبار مهم این صنعت است.

صنعت فلزات اساسی- در این دوره انتشار آمار جدید بازرگانی چین در زمینه صادرات آلومینیوم ایران به آن کشور، 6 پیشنهاد وزارت صنعت برای خروج از وضعیت رکود فولادسازان، سفر هیئت ایمیدرو به چین به منظور تعیین تکلیف هفت طرح فولادی از مهمترین اخبار این صنعت است.

صنعت استخراج کانه‌های فلزی- از مهمترین اخبار این صنعت در دوره مورد بررسی می‌توان به انتشار شاخص قیمت سنگ آهن، انتشار گزارش های متال بولتن در مورد قیمت سنگ آهن اشاره کرد.

صنعت خودرو و ساخت قطعات- در این دوره، از مهم‌ترین اخبار این صنعت می‌توان به انتشار آمار 8 ماهه تولید خودروهای سواری کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای طرح فروش اقساطی خودرو و پرداخت پرداخت وام 25میلیون تومانی خودرو و مذاکرات ایران‌خودرو با گروه پژو سیتروئن اشاره کرد.

صنعت لاستیک و پلاستیک- ابلاغ بخشنامه‌ی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک دراجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و در رابطه با نحوه صدور ثبت سفارش انواع تایر سبک و سنگین و بخشنامه‌ی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تغییر در ضوابط واردات تایر و تیوپ از مهمترین اخبار این صنعت در این دوره است.

صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات- از مهمترین اخبار این صنعت در دوره مورد بررسی می‌توان به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان در مورد روند قیمت مسکن، تغییرات شرایط تسهیلات خرید یا ساخت واحد مسکونی توسط بانک مسکن اشاره کرد.

صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر- اعلام قیمت شکر توسط ستاد تنظیم بازار و اعلام قیمت هر کیلو دانه سویا براساس مصوبه هیأت وزیران و بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی از مهمترین اخبار این صنعت در این دوره است.

 

متن کامل گزارش از لینک‌های زیر قابل دریافت است.

http://new.tse.ir/pages/Page123.html?gid=20

http://search.tse.ir/search/index.html?gId=20

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا