افزایش 36 دلاری طلا در نخستین هفته سال 2016

افزایش 36 دلاری طلا در نخستین هفته سال 2016

طلا در بازار جهانی روز جمعه در پی صعود ارزش دلار که جذابیت سرمایه‌گذاری این فلز ارزشمند را کمتر کرد، کاهش یافت، اما به بزرگترین رشد هفتگی در چهار ماه گذشته دست یافت تا سال نو میلادی را با قدرت آغاز کند.

به گزارش ایسنا، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه روز جمعه 9.90 دلار یا 0.9 درصد کاهش یافت و به 1097 دلار رسید. با این همه قیمت طلا هفته گذشته 3.6 درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به 21 اوت سال 2015 بود.

انتشار آمار اشتغال آمریکا که نشان داد اقتصاد این کشور در دسامبر 292 هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری همچنان پنج درصد مانده است، باعث صعود دلار و کاهش قیمت طلا شد.

گزارش اشتغال قوی باعث می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را با روند سریعتری افزایش دهد که چنین سیاستی به ضرر دارایی‌های بدون بازده مانند طلا خواهد بود و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

نگرانیهای جدید درباره اوضاع اقتصادی چین در هفته گذشته بازارهای سهام جهانی را با ریزش روبرو کرد و باعث شد سرمایه‌گذاران متقاضی دارایی‌های امن مانند طلا شوند و قیمت این فلز افزایش چشمگیری پیدا کرد.

آمار ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در هفته گذشته افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به طلا را منعکس کرد. موجودی صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان است، روز پنج شنبه 4.2 تن افزایش یافت.

به نظر می‌رسد سرمایه گذاران که سال 2015 را نسبتا بدبین به دورنمای طلا به پایان رساندند، با افزایش قیمت هفته گذشته این فلز زرد خوش بینی بیشتری پیدا کردند. در نظرسنجی آنلاین هفتگی کیتکو، 464 نفر شرکت کردند که از میان آنها 304 نفر یا 66 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و در مقابل 117 نفر یا 25 درصد انتظار داشتند طلا کاهش قیمت داشته باشد در حالیکه 43 نفر یا 9 درصد نظری نداشتند.

اگرچه کارشناسان بازار طلا به اندازه سرمایه گذاران خرد خوش بین نبودند، اما بیشتر کارشناسان انتظار دارند طلا در کوتاه مدت به سطح بالاتری صعود کند. از میان 34 کارشناس بازار، 18 نفر در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر یا 56 درصد افزایش و چهار نفر یا 22 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و چهار نفر هم نظری نداشتند. فعالان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

اکثر تحلیلگران نسبت به دورنمای طلا در کوتاه مدت خوش بین مانده اند زیرا پیش بینی می‌کنند بازارهای سهام به دلیل ادامه ابهامات پیرامون اقتصاد چین، شاهد نوسانات بیشتری باشند.

طلا در سال 2014 به میزان 1.4 درصد و در سال 2013 به میزان 28 درصد کاهش قیمت یافته بود و در سال 2015 با بیش از 10 درصد کاهش، برای سومین سال متوالی کاهش قیمت داشت که طولانی‌ترین روند نزولی این فلز ارزشمند از سال 2000 است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا