بازگشت رونق به بورس؟/ نگاهی به 5 عامل تاثیرگذار بر روند مثبت بازار

بازگشت رونق به بورس؟/ نگاهی به 5 عامل تاثیرگذار بر روند مثبت بازار

بررسی ها نشان می دهد بورس تهران در هفته گذشته بهترین عملکرد خود در ماه‌های اخیر را ثبت کرد.

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که شاخص کل بورس در ماه های اخیر در مدار نزولی قرار داشت از اواسط هفته گذشته تغییر مسیر داده و در مسیر صعود قرار گرفته است. بر همین اساس شاخص کل بورس از 61 هزار و 728 واحد در روز دوشنبه به 62 هزار و 632 واحد در روز چهارشنبه رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد بورس تهران در هفته معاملاتی گذشته بهترین عملکرد خود در ماه‌های اخیر را ثبت کرد و با افزایش قیمت‌ها و رشد پر قدرت تقاضا، میانگین بازدهی خود را از زیان خارج کرد. این افزایش شاخص کل بورس در هفته گذشته باعث شده تا امیدواری ها به آینده بازار بورس و از بین رفتن رکود 2 ساله بازار افزایش یابد.

افزایش امیدواری ها به آینده بازار موجب شد توجه سهامداران بار دیگر به این بازار جلب شد و تعداد خریداران 69 درصدی افزایش پیدا کرد و در روندی بی سابقه به بیش از 265 هزار نفر رسید.

سوالی که در این شرایط مطرح می شود این است که دلیل افزایش شاخص کل بورس در هفته جاری و ادامه دار بودن آن در ساعات نخست فعالیت بازار در هفته جاری چیست. فعالان بازار برای پاسخ به این سوال 5 دلیل را مطرح می کنند. نخستین عامل تاثیرگذار بر شاخص کل بورس کاهش نرخ سود بانکی است. چراکه نرخ سود بانکی رابطه معکوسی بین نرخ بهره بین بانکی و نسبت P/E ‌بازار وجود دارد به طوری که هرچقدر نرخ بهره بین بانکی پایین تر باشد، P/E افزایش می‌یابد.

به اعتقاد کارشناسان عملیاتی شدن سوئیفت و قیمت نفت عوامل دوم و سوم تاثیرگذار بر افزایش شاخص کل بورس هستند. به طوری که زمزمه هایی مبنی بر عملیاتی شدن سوئیفت موجب رشد بورس شده و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت نیز در این افزایش موثر است، زیرا اگرچه کاهش قیمت نفت به صورت بنیادی در برخی صنایع باعث کاهش سودآوری می‌شود، اما در برخی صنایع با افزایش همراه است.

کارشناسان معتقدند عامل چهارم این است که بعد از گذشت دو سال از رکود پی در پی، بورس به نقطه ای رسیده است که سیاست های جدیدی مبنی بر اراده برای خروج از رکود با اعطای وام برای خرید خودرو و همچنین تزریق نقدینگی از بانک مرکزی به برخی بانکها و در پیش گرفتن سیاست های انبساطی اتخاذ شده است که این امر فضای نظارتی و کنترلی قیمت‌ها را تا حدودی کاهش می دهد.

به اعتقاد کارشناسان نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها نیز در آغاز رونق مجدد بورس موثر بوده و عامل پنجم تاثیرگذار بر رشد شاخص است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا