ایسنا گزارش می‌دهد

وضعیت کشاورزی خوزستان از تامین بذر کلزا تا فروش عسل 200 هزار تومانی از سوی دلالان

وضعیت کشاورزی خوزستان از تامین بذر کلزا تا فروش عسل 200 هزار تومانی از سوی دلالان

استان خوزستان قطب کشاورزی و منبع تامین‌کننده نفت برای ایران یکی از شهرهایی است که شاید بتوان گفت مردم‌اش از این همه ثروت آنطور که باید بهره نبردند و این استان همچنان جزو مناطق محروم به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، استان خوزستان نه تنها منبعی برای تامین بخش اعظمی از نیاز نفتی کشور محسوب می‌شود و مملو از منابع نفتی است، بلکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی ایران نیز شناخته می‌شود که علی‌رغم حادتر بودن مساله‌ی بحران آب در این استان مناطقی مانند دزفول و دیگر شهرهای جنوبی یکی از بهترین نقاط برای توسعه انواع تولیدات کشاورزی است.

چرا که به گفته کیخسرو چنگل‌وایی - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان - این استان بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات کشاورزی در ایران به‌شمار می‌رود که سالانه بالغ بر 14.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند که در 138 نوع محصول مختلف از زراعت تا باغبانی، شیلات، طیور، دامداری و غیره متفاوت است.

به عنوان مثال شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول را به گفته مسوولان آن و اتحادیه تعاون روستایی می‌توان نمونه بارز خصوصی‌سازی و واگذاری یک شرکت دولتی به بخش خصوصی دانست که سبب افزایش اشتغال، سودآوری و ارزش اسمی این مجموعه کشت و صنعت کشاورزی طی سال‌های اخیر شده است، چرا که محمدرضا رییسی‌نژاد - مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی - نیز درباره‌ این شرکت و واگذاری آن اظهار کرد: این مجموعه جزو بهترین واگذاری‌های بخش خصوصی است که طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است، چرا که قبل از واگذاری آن این مجموعه سالانه حدود 300 میلیون تومان در سال سود داشت که هم‌اکنون به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است و در زمان واگذاری که ارزش اسمی این مجموعه 70 میلیارد تومان بود به بیش از 700 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در گذشته‌های نه چندان دور پراکندگی جمعیت ایران به گونه‌ای بود که 70 درصد روستاییان و 30 درصد شهری بودند، اما امروز به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده در روستا‌ها این نسبت کاملا برعکس شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی تصریح کرد: اگر بانک روستایی را که یکی از آرزوهای روستاییان است با حمایت دولت بتوانیم تاسیس کنیم و با ایجاد اشتغال روستاییان را در روستا نگه داریم می‌توانیم این نسبت را کاملا تغییر دهیم.

باغ مرکبات خوزستان

رییسی‌نژاد اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول درصدد است تا بتواند با تمرکز بر تولید انواع بذر برای کشور 10 هزار شغل را در آینده ایجاد کند تا بتواند با ایجاد توسعه پایدار در روستاها امید به زندگی را در این مناطق محروم برای روستاییان افزایش دهد.

همچنین محمدرضا مخبر دزفولی – مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی – درباره‌ این مجموعه کشت و صنعت کشاورزی بیان کرد: سیاست اصلی این شرکت بر تولید بذر استوار است که به عنوان مثال 90 درصد تولید بذر کلزای کشور از طریق این مجموعه صورت می‌گیرد و هم‌اکنون تولید بذر کلزا در این شرکت مازاد بر نیاز داخلی بوده و تا هر میزان که وزارت جهاد کشاورزی از ما درخواست کند توان تولید دارد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی همچنین اظهار کرد: با توجه به این‌که بذر پایه وارداتی و تولید شده در داخل جزو ارقام جدید و با عملکرد بهتر نسبت به دیگر بذور کلزاست و پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی امسال سه تا چهار تن کلزا در هر هکتار برداشت شود و با توجه به وسعت 600 هکتاری اراضی کلزا بیش از 200 تن کلزا در نیمه فروردین‌ماه سال آینده برداشت کنیم.

مخبر دزفولی همچنین ادامه داد: کارخانه قند دزفول که در دوران دولت گذشته از بین رفت باعث شد تا تولید چغندرقند نیز در این شهرستان از بین رود، اما طی دو سال اخیر در این مجموعه تولید چغندرقند را آغاز کردیم و آن را برای کارخانه قند اصفهان ارسال می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود بیش از9 هزار تن چغندرقند در این شرکت برداشت شود.

اما خوزستان توانمندی‌های دیگری نیز در زمینه‌های کشاورزی دارد که می‌توان به تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ، دامپروری، عسل و فرآورده‌های آن و غیره نیز در کنار تولید محصول استراتژیکی به نام گندم اشاره کرد که در سال گذشته رتبه اول تولید و فروش تضمینی را بین دیگر استان‌ها داشت، اما در این میان بخش کشاورزی این استان از بعضی معضلات در حوزه بازار رنج می‌برد که می‌توان به نوسانات قیمت گوشت مرغ، مشکلات صادرات آن، دلالی در بازار عسل و غیره اشاره کرد.

به عنوان مثال محمدحسین زمانی‌راد – رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان – در این زمینه معتقد است که مهم‌ترین مشکل صادرات مرغ از این استان و کشور عدم تولید این محصول به صورت سایز و در وزن‌های استاندارد است، چرا که مشتریان گوشت مرغ ایرانی در کشورهای افغانستان و روسیه این محصول را در وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 500 گرم می‌خواهند در حالی که مرغ‌های تولیدی در کشور به دلیل سلیقه داخلی وزن بالاتری دارند.

زمانی‌راد تصریح کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شده زمانی که تولید بیشتر از مصرف باشد و قیمت مرغ در بازار مصرف کاهش یابد باید خرید تضمینی آغاز شود اما در استان خوزستان حتی یک گرم گوشت مرغ به صورت تضمینی خریداری نشده است، در حالی که قیمت مرغ روبه کاهش است و توسط دلالان در این استان مشخص می شود و تولید‌کنندگان هیچ نقشی در تعیین و قیمت‌گذاری محصول خود ندارند.

فروش عسل 200 هزار تومانی به نام «وحشی» در خوزستان

از سوی دیگر امین کریمی - مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان خوزستان – در خصوص وضعیت تولید و بازار عسل در این استان معتقد است: تشکیل صندوق زنبورعسل بسیاری از مشکلات زنبورداران را رفع کرده و هم‌اکنون نیز برای رفع مشکل فروش و بازاریابی این محصول نیز سه شعبه خرید و فروش عسل در خوزستان ایجاد شده که پس از انجام آزمایشات لازم بر روی عسل زنبورداران این محصول در بازار به طور مستقیم به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که عسل کنار خوزستان ارزش غذایی بالایی دارد که در کشورهای عربی با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد، اضافه کرد: برخی سودجویان هر کیلوگرم عسل را به قیمت 150 تا 200 هزار تومان با عنوان عسل وحشی در بازار به فروش می‌رسانند در حالی که قیمت محصول‌شان نهایتا 25 تا 30 هزار تومان است.

همه این توانمندی‌های کشاورزی خوزستان در کنار کسب رتبه اول در تولید و فروش تضمینی گندم در کشور، این استان را به عنوان قطب کشاورزی ایران معرفی می‌کند، چرا که به گفته هرمز خواجوی – رییس تعاون روستایی استان خوزستان – 75 درصد خرید تضمینی گندم در خوزستان انجام می‌شود و این استان سهم بسیاری در تولیدات بخش کشاورزی کشور دارد.

اما وضعیت بیکاری جوانان در استان خوزستان یکی از معضلاتی است که این مقام مسوول درباره آن اینگونه پاسخ می‌دهد که هریک از سازمان‌ها و ارگان‌ها در ارتباط با اشتغال جوانان این استان باید پاسخگو باشند، چرا که همه ما مسوول ایجاد اشتغال در استان و کشور هستیم و هر کس به نوبه خود باید به مسوولیت‌هایش عمل کند.

وی همچنین در این باره اظهار کرد: در بخش کشاورزی تعاونی‌های روستایی خوزستان حدود 1200 شغل به صورت مستقیم ایجاد شده است که در برخی فصول مانند فصل خرید و برداشت گندم میزان اشتغال در خوزستان افزایش می‌یابد.

انتقاد دامداران خوزستان از نرخ خرید شیرخام

در کنار این مشکلات و معضلات خوزستانی‌ها، دامداران این استان نیز از وضعیت تولید و بازار محصول‌شان رضایت چندانی ندارند، چرا که عبدالخالق سبحانی - مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران خوزستان – در این باره معتقد است: یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی این استان نرخ فروش شیر خام بوده به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع جبران هزینه‌های دامداران را نمی‌کند.

وی همچنین درباره‌ی افزایش شش درصدی قیمت لبنیات اظهار کرد: با توجه به کاهش مصرف لبنیات در کشور با افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی موافق نیستیم، چرا که این امر خود منجر به کاهش لبنیات در کشور می شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران خوزستان با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از زیان بیشتر تولید‌کنندگان باید تبلیغات بیشتری برای مصرف شیر و لبنیات در کشور انجام شود، گفت: پس از قطع شدن خرید تضمینی شیر خام توسط سازمان تعاونی روستایی مشکلات دامداران بیشتر شده است، در حالی که این استان دارای ذخائر فراوان نفت و گاز است اما برای تامین اعتبار طرح‌های استانی مانند خرید تضمینی شیر خام با مشکل مواجه هستیم.

به نظر می‌رسد خوزستان با دارا‌بودن منابع عظیم نفتی و منابع پایه آب و خاک مناسب در برخی مناطق‌اش مانند دزفول و دیگر شهرهای جنوبی آن بسیار بیش از این توانمند‌ها جای توسعه دارد، اما مسوولان وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن توجه به ابعاد توسعه پایدار و محدودیت منابع آبی در این استان، بیش از پیش به پتانسل‌های کشاورزی خوزستان توجه کنند تا ضمن ایجاد اشتغال در این استان بتوانند بهره‌ای از ثروت‌های عظیم نفتی این استان را نصیب مردم‌اش کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا