معاون سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

هنوز تغییری در روابط تجاری با عربستان ایجاد نشده است

هنوز تغییری در روابط تجاری با عربستان ایجاد نشده است

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر روابط سیاسی ایران با کشور عربستان و کشورهایی مثل بحرین و سودان کاهش یافته، ولی هنوز تغییری در روابط تجاری ما با آن کشورها ایجاد نشده و حتی با عربستان که موضع‌گیری در این زمینه داشته بحث قطع روابط تجاری مطرح نیست.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر روابط تجاری دو کشور ایران و عربستان قطع شود بدون شک مسوولان مربوطه در سازمان های مختلف و از جمله وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع خواهند بود و خیلی دوام نخواهد داشت.

وی با اشاره به مطرح شدن مباحثی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ایجاد محدودیت در مسیر دریایی جیبوتی نیز گفت: اینگونه نیست، حتی اگر روابط کشور ما با این کشور قطع شود محدودیتی در تردد کشتی‌ها در آبراه بین‌المللی آن ایجاد نمی‌شود، چون بر اساس قوانین بین المللی، شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند.

مودودی در عین حال تاکید کرد: بعید می‌دانم جیبوتی بخواهد موانع جدی بر سر راه کشتیرانی به وجود بیاورد، اینها مباحثی است که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و موضوعاتی نیست که یک مقام رسمی آن را تایید کرده باشد.

معاون سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: به عنوان متولی بخش توسعه صادرات معتقدیم که باید روابط تجاری با تمام دنیا برقرار شود و مباحثی که درحال حاضر مطرح است سیاسی است ، از طرفی ما در شرایطی هستیم که ممکن است کشورهایی به دلایل بعضی خصومت‌های سیاسی بخواهند موانعی بر سر راه صادرات ما ایجاد کنند.

عربستان در لیست فهرست اولویت‌ بازارهای هدف صادراتی ما نیست

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط باید تلاش کنیم حتما کشورهای جایگزین داشته باشیم کما این‌که کشورهایی مثل عربستان و یا بحرین و جیبوتی کشورهایی نبودند که در لیست فهرست اولویت‌ بازار هدف و بازارهای صادراتی ما باشند و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و فضای همواری که در عرصه بین‌المللی به وجود آمده فکر می‌کنیم گزینه‌های جایگزین زیادی در سطح اروپا و کشورهای دیگر وجود دارد که آنها می‌توانند بازارهای موثر‌تری حتی از بازارهای منطقه برای ما داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان،سومالی و جیبوتی هم نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کردند. امارات نیز روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کاردار تقلیل داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا