جزئیات قیمت ۶۸ قلم کالای اساسی؛

کالاهای تخفیف خورده هم فروش نرفتند/ ورود «دادزن‌ها» به فروشگاه‌ها

کالاهای تخفیف خورده هم فروش نرفتند/ ورود «دادزن‌ها» به فروشگاه‌ها

تخفیف‌های ویژه هم دیگر برای فروش کالاها کارساز نیستیند و اکنون نه تنها کالاهای تخفیف‌خورده فروش نمی‌روند بلکه افرادی‌ نیز استخدام شده‌اند تا کالاهای تخفیفی را با صدای بلند تبلیغ کنند.

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: مدت‌ها است کاهش تورم، به پُز دولتمردان تبدیل شده است. از همان اول روی کار آمدن دولت تنها جمله‌ شاخص و البته مشترکی که از زبان تک تک افراد تیم اقتصادی دولت می‌توانستیم بشنویم، کاهش تورم بود. اینکه دولت توانسته تورم را مهار کند و از نوسان و افزایش قیمت بدون برنامه و هیجانی جلوگیری کند. تا مدت‌ها هم جو روانی ناشی از این مهار تورم، نقل بسیاری از محافل بود و همه به این کار دولت بها می‌دادند تا اینکه صدای پای رکود بلند شد.

روزها که گذشت، همین مهار تورم دولت را آنقدر مشغول به خود کرد تا رکود، دامان بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران کشور را گرفت، تعدیل نیروها آغاز شد و در نهایت، این کارفرمایان و کارآفرینان بودند که شروع به تعدیل نیروهای خود کردند. هر روز تعداد بیشتری هم به این افراد تازه بیکار شده اضافه می‌شد و بنابراین، کار با ظرفیت بسیار پایین، فاز بعدی چاره‌اندیشی تولیدکنندگان برای جلوگیری از ورشکستگی بود.  

همه اینها دست به دست هم دادند تا قدرت خرید مردم آنقدر پایین بیاید که حتی، تخفیف‌های جذاب تولیدکنندگان هم دیگر برایشان جذابیتی نداشته باشد. تخفیف‌هایی که شاید در شرایط عادی و اگر مردم، تا این اندازه با کاهش درآمد و مشکلات هزینه‌ای دست و پنجه نرم نمی‌کردند، برایشان بسیار ایده‌آل بود اما اکنون، قدرت خرید آنها به اندازه‌ای کاهش یافته که سبد خرید آنها را محدود کرده است.

این عدم استقبال مردم نسبت به خرید کالاهای تخفیف‌خورده تولیدکنندگان تا آنجایی پیش رفته است که این روزها، دادزن‌ها و یا مبلغان، پایشان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم باز شده است و تلاش دارند تا با تبلیغات چهره به چهره، مردم را متقاعد کنند که باید کالا بخرند. شاید آنها بتوانند به گونه‌ای مردم را راضی کنند که تولیدکنندگان می‌خواهند، پس این روزها دادزن‌ها، مبلغان تولیدکنندگان در فروش کالاها شده‌اند.

تا همین چند وقت پیش، سبدهای تخفیفی که در وسط فروشگاه‌ها راه‌اندازی شده بود، محلی برای تبلیغ خرید کالاهای ارزان از سوی فروشگاه‌داران و تولیدکنندگان به حساب می‌آمد اما ماندگاری این سبدها در وسط راهروهای فروشگاه‌ها و حتی ورودی آن، آنقدر طولانی شد که دیگر، برای مردم عادی شده بود. شاید هفته‌ها که نه، ماه‌ها است که این سبدهای تخفیفی در راهروی فروشگاه‌ها جاخوش کرده‌اند. تخفیف‌هایشان هم روز به روز بیشتر شده است. حتی در برخی اقلام، تخفیف به ۵۰ درصد هم رسیده است. یعنی تولیدکنندگان اوضاعش خیلی بدتر از آن چیزی است که شاید دولت تصور می‌کند.

سبدهای تخفیفی اگرچه تنها یک جایگاه بسیار معمولی برای عرضه کالاهای تخفیف‌دار هستند اما شاید بهترین وسیله برای اوضاع بد تولیدکنندگان به لحاظ فروش و جیب خالی مردمی باشد که هر روز خود را بدون اینکه اثر واقعی از کاهش تورم را در سبد مصرفی خود و افزایش قدرت خریدشان حس کنند، سپری می‌کنند. حال اوضاع بازار آنقدر بد است که تولیدکننده حاضر است کالای خود را با نیم بهای درج شده بر روی محصول، به فروش برساند.

به هرحال این روزها قدرت خرید مردم پایین است، تورم هم نتوانسته با کاهش خود، اثر مثبتی بر روی بهبود خریدها در بازار داشته باشد. آنقدر اوضاع جیب مردم بد است که شاید مسکن‌های مقطعی هم که تخفیف‌های ۵۰ درصدی را برای مردم رقم زده است، نتواند کارساز باشد.  

جزئیات قیمتی ۶۸ قلم کالای اساسی در بازار

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که تولیدات برخی برندها در بازار کمتر عرضه می‌شود و برخی برندها نیز برخی از محصولات خود را کم کرده‌اند که به گفته فروشندگان، به دلیل مرجوع شدن بیش از حد این کالاها از سوی فروشگاه‌ها است، چراکه مردم قدرت خرید کمی دارند و نمی‌توانند به راحتی برای خرید این کالاها پول بپردازند. پس تولیدکنندگان نیز تنوع برخی تولیدات خود را کم کرده‌اند.

گوشت قرمز

قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان، گردن گوساله یک کیلویی ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان، گوشت چرخکرده گوساله یک کیلویی ۲۹۵۰۰ تومان، گوشت چرخکرده ۵۰۰ گرمی گوساله ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان، ران ممتاز گوساله یک کیلویی ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان، گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان، ران گوسفندی یک کیلویی ۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان، آّبگوشتی گوسفندی یک کیلویی ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان، ماهیچه پلویی گوسفند ۸۰۰ گرمی ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان و فیله گوسفندی ۱ کیلویی ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان است.

گوشت مرغ

قیمت هر بسته ران و سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی ۱۵هزار و ۲۰۰ تومان، چرخکرده مرغ ۵۰۰ گرمی ۶۱۰۰ تومان، جوجه بدون استخوان ۹۰۰ گرمی ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان، جوجه چینی ۹۰۰ گرمی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، پاچین مرغ ۹۰۰ گرمی ۸۸۵۰ تومان است.

همچنین، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، ران مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ساق مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.

تخم مرغ

هر بسته ۶ عددی تخم مرغ ۳۲۰۰ تومان و هر بسته ۳۰ عددی تخم مرغ نیز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

پنیر

هر بسته پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرمی ۱۲۵۰ تومان، پنیر پاستوریزه ۱۰۰ گرمی ۱۲۵۰ تومان، پنیر سفید آمل ۴۰۰ گرمی ۴۹۵۰ تومان، پنیر یواف ۹۰۰ گرمی ۱.۵درصد چربی ۱۱۵۰۰ تومان، پنیر لاکتیکی ۸۰۰ گرمی ۱۳.۵ درصد چربی ۱۱۵۰۰ تومان، پنیر لبنه ۳۵۰ گرمی ۴۱۵۰ تومان و پنیر حلب سنتی ۸۰۰ گرمی نیز ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان است.

ماست 

قیمت هر ماست ۱۵۰۰ گرمی ۱.۵درصد چربی پروبیوتیک ۵۳۵۰ تومان، ماست ۵ درصد چربی ۲۳۰۰ گرمی ۹۵۰۰ تومان، ماست ۱۵۰۰ گرمی پرچرب ۵۲۰۰ تومان، ماست ۲۰۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی ۶۸۵۰ تومان و ماست سون ۱۵۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۶۵۰۰ تومان است.

شیر 

هر بطری شیر ۱.۵ لیتری ۴ درصد چربی ۳۵۰۰ تومان، شیر ۱.۵ درصد چربی کم چرب ۳۵۰۰ تومان، شیر بطری پاستوریزه ویتامین دی ۱۰۰۰ گرمی ۲۵۰۰ تومان، شیر کامل یک لیتری ۳ درصد چربی ۲۵۰۰ تومان و شیر نایلونی ۸۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی نیز ۱۵۰۰ تومان است.

برنج

هر کیسه برنج ده کیلویی پرمحصول ۷۲ هزار تومان، برنج طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج شیرودی ۱۰ کیلویی ۹۷هزار و ۵۰۰ تومان، برنج شیرودی درجه یک ۱۰ کیلویی ۷۵ هزار و ۱۰۰ تومان، برنج هاشمی دودی ۲.۵ کیلویی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج رمضانی ۵ کیلویی ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

روغن

هر بطری ۱۳۵۰ گرمی روغن مایع ۷۴۱۰ تومان، روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن سبوس برنج ۲ لیتری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان، روغن کنجد ۱.۵ لیتری ۳۸۰۰۰ تومان، روغن حیوانی ۴۵۰ گرمی ۱۲۵۰۰ تومان، روغن جامد با طعم کره ۴.۵ کیلویی ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان، روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی ۴۰۵۰ تومان، روغن کانولا ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان، روغن کلزا ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان است.

قند و شکر

هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۲۴۰۰ تومان و هر بسته قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۴۵۰ تومان است.

حبوبات

هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۱۰۵۰۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۹۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی ۸۵۰۰ تومان، عدس ۹۰۰ گرمی ۹۵۰۰ تومان، نخود ۹۰۰ گرمی ۵۶۰۰ تومان، نخود و لوبیا ۹۰۰ گرمی ۸۴۰۰ تومان، باقلا ۹۰۰ گرمی ۶۶۰۰ تومان و لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۹۹۰۰ تومان است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا