هزینه ساخت مسکن 2 میلیون؛ سود و قیمت زمین 16 میلیون

هزینه ساخت مسکن 2 میلیون؛ سود و قیمت زمین 16 میلیون

یک کارشناس مسکن وجود یک میلیون و 400 هزار خانه خالی در کشور را ناشی از رانت‌های غیرمستقیم بخش مسکن و ارزش افزوده‌ای دانست که دولت‌ها ...

یک کارشناس مسکن وجود یک میلیون و 400 هزار خانه خالی در کشور را ناشی از رانت‌های غیرمستقیم بخش مسکن و ارزش افزوده‌ای دانست که دولت‌ها از طریق تاسیسات زیربنایی در اختیار عده‌ای خاص قرار دادند.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سودی که سازندگان و تولید کنندگان بخش مسکن بردند بیش از آن‌که به دلیل زحمت آنها باشد ناشی از رانت های غیرمستقیم ایجاد شده دولت از طریق تأسیسات زیربنایی با بودجه‌های ملی بوده است.

وی افزود: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه های جانبی وابسته است. سوآل این است چرا در تهران خانه ای که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به 2 میلیون تومان می‌رسد باید بین متری 4 تا 18 میلیون تومان فروخته شود؟

این کارشناس مسکن با بیان این‌که خوشبختانه هم‌اکنون به دلیل رکود 2.5 ساله بخش مسکن، قیمت‌ها ثابت مانده و تا حدودی حباب آن خالی شده است، گفت: طبیعی است که قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیش از تورم را نداشت، وگرنه برخی سازندگان با قیمت‌های متری 18 میلیون تومانی هم راضی نیستند.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: رکود مسکن نباید بی خانه ها را ناراحت کند؛ زیرا در شرایط فعلی شاید بتوانند خانه دار شوند. این باید دغدغه مسؤولین باشد نه این‌که به افرادی که همیشه سود برده اند فکر کنند و هم و غم خود را برای خروج از رکود مسکن به کار گیرند.

وی با طرح این سوال که مگر زمانی که خانه چند برابر می شد و سازندگان یک شبه سودهای غیر قابل تصور بردند به کسی پاسخ دادند؟ یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده واقعی هم که گرفته نشد. نتیجه‌ی این اقدام منجر به ایجاد پدیده خانه های خالی و مردم بی خانه شد.

این کارشناس مسکن درخصوص مسکن اجتماعی گفت: بعد از مدتی مطالعه گفته شد طرح مسکن اجتماعی مشکل بودجه دارد و مرتب روی افزایش وام تاکید و از افزایش میزان آن صحبت می‌شود اما فکری برای باز پرداخت آن صورت نمی‌گیرد. اقشار پایین دست و بی خانه‌ها توان باز پرداخت این وام‌ها با سودهای 14 درصد را ندارند. حتی اقشار متوسط هم چندان به دنبال این وام‌های گران با سود بالا نیستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا