تسنیم خبر می دهد

۵۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین هرمزگان به دریا می‌ریزد

۵۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین هرمزگان به دریا می‌ریزد

با سدهایی که تاکنون در استان هرمزگان به بهره برداری رسیده حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین پیش از رسیدن به دریا مهار می شود اما ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین بدون مهار شدن و به طور مستقیم به دریا می ریزد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهرهای استان هرمزگان که یک استان ساحلی محسوب می شود خشکسالی 18 ساله ای را پشت سر گذاشته اند و هنوز هم در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکلاتی مواجه اند.

استان هرمزگان 2.3 میلیارد مترمکعب در سال منابع آب سطحی دارد که از این میزان 1.3 میلیارد مترمکعب آب شیرین است. با سدهایی که تاکنون در این استان به بهره برداری رسیده حدود 800 میلیون مترمکعب از این 1.3 میلیارد مترمکعب آب شیرین پیش از رسیدن به دریا مهار می شود اما حجم 500 میلیون مترمکعبی مهار نشده به دریا می ریزد.

«مسعود دالمن» معاون عمرانی استانداری هرمزگان با تأیید این مسئله اظهار داشت: باید به فکر مهار این حجم قابل توجه از آب شیرین باشیم تا بتوانیم آنرا برای مدیریت بهینه منابع آبی استان مصرف کنیم.

«جاسم جادری» استاندار هرمزگان نیز در این خصوص گفت: میزان بارندگی در استان هرمزگان در مقایسه با میانگین کشوری بسیار پایین تر است، از اینرو همواره با کسری منابع آب سطحی برای تأمین آب مواجه ایم.

وی افزود: استان هرمزگان رودخانه های آب شیرین متعددی دارد که بخشی از آنها پیش از رسیدن به دریا با استفاده از سدهای موجود مهار می شوند و چه بهتر است که در این زمینه کار بیشتری صورت بگیرد.

«سیدمحمدرضا رضازاده» مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز با اشاره به جلسه ای که در استانداری هرمزگان در این خصوص تشکیل شده، تصریح کرد: در این جلسه عنوان شد در استان هرمزگان رودخانه های متعددی داریم که آب شیرین در این رودخانه ها جریان یافته و بدون مهار به دریا می ریزد؛ اما از آن سو برای تأمین آب مورد نیاز استان به دنبال احداث آب شیرین کن هستیم، چه بهتر که بتوانیم پیش از آنکه آب شیرین به دریا بریزد آنرا ذخیره کنیم.

2 روز پیش، عملیات اجرایی سد سرنی در استان هرمزگان با هدف مهار 61 میلیون مترمکعب آب و مدیریت 28 میلیون مترمکعبی آب در طول سال در نزدیکی شهر میناب آغاز شد. اما با توجه به حجم عظیم آب های شیرین که در رودخانه های فصلی استان به صورت سیلابی جریان یافته و به دریا می ریزند به نظر می رسد به تعریف تعداد بیشتری از پروژه های سدسازی در استان هرمزگان نیاز داریم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا