دومین شهر موشکی ایران سیگنالی به دشمنان بود

دومین شهر موشکی ایران سیگنالی به دشمنان بود

برخی رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌ها و تحلیل‌هایی با اشاره به رونمایی دومین شهر موشکی ایران، این اقدام را واکنش جمهوری اسلامی به برخی دشمنان ...

برخی رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌ها و تحلیل‌هایی با اشاره به رونمایی دومین شهر موشکی ایران، این اقدام را واکنش جمهوری اسلامی به برخی دشمنان منطقه‌ای نامیدند.

روزنامه انگلیسی «دیلی استار» در گزارشی با اشاره به رونمایی دومین شهر موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ایران پایگاه موشک خود را رونمایی کرد. پایگاه موشکی که نشان از توان بالقوه ایران علیه دشمنانش است.

بر اساس این گزارش، دومین شهر موشکی بزرگ ایران در در دل کوه‌ها واقع است و تصاویر آن از تلویزیون به نمایش گذاشته شد. ایران همچنین مدعی است  موشک عماد ساخت این کشور به طور دقیق می‌تواند اهداف متجاوز از 2000 کیلومتر را هدف گیرد و این موشک در سرتاسر پایگاه‌های موشکی این کشور پخش شده است.

دیلی استار نوشت: پایگاه دوم موشکی ایران می‌تواند سیگنالی به دشمنانی چون عربستان سعودی، اسرائیل و برخی کشورهای غرب مبنی بر آمادگی برای نبرد باشد.

«حسن روحانی» رییس جمهور ایران در دسامبر گذشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نیروهای مسلح نوشت که لازم است نیروهای مسلح به سرعت توانمندی موشکی خود را افزایش دهند. این نامه از دید او پاسخ به سیاست‌های خصمانه و مداخله غیر قانونی آمریکا در امور ایران بوده است.

دیلی استار به سخنان سردار «حسین سلامی» جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در این زمینه اشاره کرد و نوشت: ژنرال حسین سلامی با به رخ کشیدن توان موشکی ایران از پر بودن تاسیسات موشکی زیر زمینی سپاه از موشک و کمبود مکان برای نگهداری آن‌ها خبر داد.

وبگاه آمریکایی «زیرو هج» در نیز در مطلبی نوشت: ایران با نمایش دومین شهر موشکی زیر زمینی خود اوباما را تحقیر کرد. موشک جدید ایران به نام عماد قادر به ضربه زدن به اسرائیل است.

زیرو هج نوشت: ایران با درک این مطلب که واشنگتن در تنگنا قرار دارد با برنامه موشکی خودستایی می‌کند. این کشور یکی از بزرگترین زرادخانه‌های موشکی خاورمیانه را دارد .

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی در این‌باره نوشت: تصاویر به نمایش درآمده دومین شهر موشکی زیر زمینی ایران را نشان دادند. این درحالی است که آمریکا و متحدین غربی‌اش اعلام کرده‌اند آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر نقض قطعنامه سازمان ملل متحد بوده است.

رویترز به نمایش فیلم یک دقیقه‌ای دومین شهر موشکی ایران و حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس ایران در بازدید از تاسیسات زیر زمینی موشکی جدید و نیز نمایش موشک برد بلند «عماد» اشاره کرد.

این رسانه انگلیسی نوشت: آمریکا و متحدین غربی‌اش آزمایش موشکی ماه اکتبر سال گذشته را نیز نقض قطعنامه 1929شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند زیرا این موشک می‌تواند یک کلاهک‌ هسته‌ای را حمل کند.

در بخش دیگر این گزارش آمده نوشت: ایران با نمایش رسانه‌ای دومین تاسیسات موشکی خود چالشی عمده  را برای آمریکا و متحدین اروپا‌یی‌اش همزمان با اجرای روز اجرام برجام ایجاد کرده است.

  و اما «پل پیلار» از افسران ارشد سیا در سال‌های گذشته که اینک در اندیشکده‌های مطرح‌امریکایی فعالیت دارد، در مطلبی که اخیرا در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» منتشر شد، با  رد تبلیغات منفی غرب در زمینه تهدید بودن توان موشکی ایران علیه آمریکا و در مسیر اجرای برجام نوشت: تلاش‌های بین‌المللی در زمینه محدودیت در موشک‌های بالستیک درباره مواردی بوده که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ادامه به صراحت نوشت: موشک‌های بالستیک ایران مادامی‌که این کشور ماده منفجره برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، تهدید علیه منافع آمریکا نمی‌باشند. البته برجام بر  عدم اکتساب چنین توانمندی متمرکز بوده است بنابر این اجازه دادن برای مطرح شدن این‌ ادعا که موشک‌های ایران اجرا و دوام برجام را به خطر می‌افکنند، رویکردی احمقانه و مخرب است.

پیلار در بخشی دیگر نوشت: لفاظی‌های هراسناک درباره توان موشکی بالستیک بین قاره‌ای ایران سعی دارد چنین موردی را به آمریکایی‌ها را تفهیم کند که توان موشکی ایران تهدید علیه آن‌ها است. اما این حرافی‌ها شباهت‌های به آن‌چه که ایرانی‌ها در مسیر توسعه و آزمایش موشک‌های خود انجام می‌دهند، ندارد.

«گرگ ثیلمن» تحلیلگر موشکی آمریکا با سال‌ها مطالعه بر برنامه موشکی ایران نیز در این زمینه گفت: «تلاش ایرانیان متمرکز بر سامانه‌های برد کوتاه موشکی است که بیشتر نیازهای دفاعی ایران در برابر همسایگانش را مرتفع می‌کند.»

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا