کلنگ‌ ساخت‌ اولین‌ سد به زمین‌ خورد

کلنگ‌ ساخت‌ اولین‌ سد به زمین‌ خورد

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه سیمای منابع آب کشور تدوین و میزان منابع و مصارف به تمامی وزارتخانه‌های کشور ابلاغ شده است، گفت: سد سرنی یک پروژه ویژه تامین آب شرب است.

رحیم میدانی ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی اولین سدی که در دولت تدبیر و امید برای تامین نیاز آب شرب برخی شهرهای جنوب کشور ساخته خواهد شد، اظهار داشت:  نیازمند تامین آب شرب مطمئن برای مردم هستیم و کشور باید به توسعه پایدار برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی اظهار کرد: برخی می‌گویند آیا وزارت نیرو سیاست‌ها را تغییر داده و دوباره به سمت سدسازی رفته است؟ هدف ما این است که اگر پروژه‌ای ساخته می‌شود حق محیط زیست نیز ادا شود و هدف از بازنگری از طرح‌ها نیز همین بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مواد غذایی کشور از طریق اراضی آبی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین ۴۷ درصد کل نزولات آسمانی کشور در زمستان است و بدون سدها نمی‌توان نیاز آب کشور را تامین کرد.

میدانی تصریح کرد: بررسی ها در خصوص وضعیت منابع و مصارف آب کشور نشان می دهد نهایتا ۹۰.۷ میلیارد متر مکعب با احتساب آب قنوات می توان به عنوان منابع آب تجدیدپذیر در طول سال برنامه ریزی و استفاده کرد؛ بنابراین این موضوع را به تمامی وزارتخانه ها ابلاغ کردیم که همه درباره ظرفیت استفاده و لزوم افزایش بهره‌وری مصرف اب اطلاع داشته باشند.

همچنین سید محمدرضا رضازاده نیز با بیان اینکه این روزها حرف های زیادی درباره سدسازی و یا توقف آن در کشور زده می‌شود، گفت: سد سرنی در یک رودخانه سیلابی اجرا می شود که اگر نتوانیم این سیلاب ها را مهار کنیم، نهایتا به دریا خواهد ریخت.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: همچنین این سد می تواند برای تامین آب رودخانه پایین‌دست در تمام فصول سال فعالیت داشته باشد. در شرایط پساتحریم باید اعتبارات جدیدی را تامین و در طرحها استفاده کنیم. برای این پروژه تاکنون ۶.۲ میلیون دلار از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است.

 سد سرنی، سامانه انتقال و تصفیه‌خانه در ۳۴ کیلومتری جنوب میناب در استان هرمزگان ساخته می شود که توان تامین ۱۹ میلیون متر مکعب آب شرب منطقه میناب تا جاسک را خواهد داشت، همچنین این سد می تواند ۹ میلیون متر مکعب حقابه کشاورزی برای این منطقه تامین کند که برای اجرای آن ۸۷ میلیون یورو از طریق فاینانس بانک توسعه اسلامی تامین اعتبار شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا