مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خبر داد

سهم ناچیز ایران از منابع بانک توسعه اسلامی به عنوان سومین سهامدار

سهم ناچیز ایران از منابع بانک توسعه اسلامی به عنوان سومین سهامدار

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ایران سومین سهامدار بانک توسعه اسلامی است با این وجود سهمی که ایران از منابع مالی بانک توسعه اسلامی استفاده می کند، ناچیز است که باید تلاش کنیم پروژه های بیشتری را در این خصوص تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمدرضا رضازاده در سفر به هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه ای روز گذشته با استاندار هرمزگان داشتیم که در این جلسه عنوان شد در استان هرمزگان رودخانه های متعددی داریم که آب شیرین در این رودخانه ها جریان یافته و بدون مهار به دریا می ریزد؛ اما از آن سو برای تأمین آب مورد نیاز استان به دنبال احداث آب شیرین کن هستیم، چه بهتر که بتوانیم پیش از آنکه آب شیرین به دریا بریزد آنرا ذخیره کنیم.

وی افزود: پروژه سد سرنی یکی از همین پروژه ها است که هدف از اجرای آن این است که آبی که به عنوان بخشی از منابع آب شیرین سطحی استان جریان پیدا می کند را پیش از رسیدن به دریا، مهار و ذخیره کند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: با احداث سد سرنی 19 میلیون مترمکعب در سال آب برای نیاز شرب و 9 میلیون مترمکعب برای نیاز کشاورزی و زیست محیطی منطقه تخصیص می یابد

وی ادامه داد: رودخانه ای که این سد بر روی آن احداث می شود یک رودخانه فصلی است که سالی چند سیلاب از این مسیر عبور می کند و آب جریان یافته حتی فرصت ورود به زمین و تغذیه سفره های زیرزمینی منطقه را ندارد.

رضازاده با بیان اینکه "با احداث این سد، رودخانه فصلی تبدیل به رودخانه دائمی با جریان 9 میلیون مترمکعب آب در سال می شود"، گفت: از اینرو هم نیاز کشاورزی پایین دست را تأمین کند و هم جریان دائمی رودخانه موجب تغذیه سفره های زیرزمینی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این پروژه افزایش کیفی آب شرب استان نیز مورد توجه قرار گرفته به طوری که با احداث یک تصفیه خانه آب جدید در کنار تصفیه خانه قدیمی آب در نزدیکی شهر میناب، علاوه بر تصفیه آب انتقالی از سد سرنی، به کمک تصفیه آب سد میناب نیز می آید و ارتقای کیفیت آب شرب منطقه، دستاورد مهمی در این پروژه است.

وی افزود: بانک توسعه اسلامی 87 میلیون یورو برای احداث سد سرنی، سامانه انتقال آب و تصفیه خانه جدید آب تأمین مالی می کند که تا امروز 6.2 میلیون یورو از سوی این بانک پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اذعان داشت: تأمین 87 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی 81 درصد هزینه های اجرای این پروژه است و 19 درصد دیگر را که مربوط به هزینه های احداث تونل انحراف و تملک اراضی به میزان 70 میلیارد تومان است را دولت تأمین می کند.

وی افزود: ایران سومین سهامدار بانک توسعه اسلامی است با این وجود سهمی که ایران از منابع مالی بانک توسعه اسلامی استفاده می کند، ناچیز است که باید تلاش کنیم پروژه های بیشتری را برای استفاده از منابع مالی این بانک معرفی کنیم.

رضازاده خاطرنشان کرد: تعداد پروژه های بسیاری در استان هرمزگان و دیگر نقاط کشور در حال اجرا داریم که از محل منابع دولتی قابل اجرا نیستند و باید تلاش کنیم تا منابع مالی طرحهایمان را متنوع کنیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا