آل‌اسحاق: جایگزین تجاری با امارات تعیین شد

آل‌اسحاق: جایگزین تجاری با امارات تعیین شد

یحیی آل‌سحاق گفت:حجم تجارت عربستان و کشورهای دیگر که از عربستان پیروی می‌کنند، با ایران آن‌قدر نیست که بتواند تأثیرگذار باشد.در رابطه با امارات حدود ۲ هزار صفحه مطالعه انجام‌شده که اگر قرار شد رابطه با این کشور را تغییر دهیم، جایگزین آن مشخص‌شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق در مورد میزان تعامل اقتصادی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اظهار داشت: با این کشورها عمدتا در حوزه اقتصادی، سیاسی و امنیتی رابطه داریم.

وی افزود: روابط اقتصادی، رابطه پایدار و ریشه‌دار است و تحت تأثیر فضای کوتاه‌مدت سیاسی قرار می‌گیرند، اما بلافاصله در مدت کوتاهی دوباره به مبانی اصلی خود برمی‌گردد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، گفت: با کشورهای همسایه رابطه استراتژیک داریم و دلیل رابطه موقعیت جغرافیایی ایران است که ایران با 15 کشور همسایه و بالعکس دارد.

آل اسحاق ادامه داد: در شرایط جنگ تحمیلی، حتی روابط اقتصادی با امارات و کشورهای دیگر برقرار بود و البته این روابط گاها تحت تأثیر فضای سیاسی بالا و پایین می‌شد، اما مسائل اقتصادی بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گشت.

وی اضافه کرد: حجم تجارت ایران و امارات سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است و با قطع روابط اقتصادی ایران کمترین آسیب را می‌بیند، البته ممکن است مشکلی ایجاد شود، ولی حجم واردات ایران از امارات به‌گونه‌ای نیست که با این اتفاقات تغییر کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: حجم تجارت عربستان و کشورهای دیگر که از عربستان پیروی می‌کنند، با ایران آن‌قدر نیست که بتواند تأثیرگذار باشد؛ امروز حجم مبادلات ایران و عراق حدود 12 الی 15 میلیارد دلار است.

آل اسحاق با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیکی ایران با 15 کشور همسایه، تأکید کرد: یک بازار 400 میلیون نفری در منطقه وجود دارد که روابط درهم‌تنیده است؛ ضمن اینکه مسئولین در مورد تعاملات با امارات پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: در رابطه با امارات حدود 2 هزار صفحه مطالعه انجام‌شده که اگر قرار شد رابطه خود با این کشور را تغییر دهیم، راه‌حل و جایگزین آن مشخص‌شده است که باید چه اقدامی انجام شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: شو سیاسی بالاتر از اقتصادی است و مسائل اقتصادی تابع جریان‌های خاص خود است که اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم، دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی برای این برخوردهای سیاسی نیست.

آل اسحاق با بیان اینکه بر اساس مطالعه صورت گرفته، جایگزین‌هایی برای امارات در نظر گرفته‌شده است، گفت: یکی کشور عمان و دیگری بندر تراملان در ترکیه است و راه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایران هاب منطقه است، بیان داشت: اگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اشتباه و رابطه خود را با ایران قطع کنند، سنگ بزرگی را برای خود در چاه انداختند، زیرا ایران دروازه طلایی ارتباط است.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: برهم زدن روابط برای کشورهای عربی خلیج‌فارس بیش از آن‌که فکر می‌کنند هزینه دارد و فضاسازی سیاسی کوتاه‌مدت و مقطعی و حوزه اقتصادی بلندمدت و زیر بنایی است که به‌سادگی قابل‌تغییر نیست؛ و این جنگ روانی که با شدت داغ شد، با همان شدت یخ می‌زند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا