ترکیب خریداران کالای ایرانی در 14سال اخیر

ترکیب خریداران کالای ایرانی در 14سال اخیر

خریداران عمده کالاهای ایرانی در 14 سال گذشته به کلی در قاره آسیا متمرکز شدند .

بررسی ها نشان می دهد در حالی که در سال 2000 در میان 10 کشور عمده خریدار کالاهای ایرانی، 4 کشور اروپایی وجود داشت، در سال 2014 به طور کلی 10 خریدار عمده کالای ایرانی آسیایی بودند .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، تغییر قابل توجه ترکیب خریداران کالاهای ایرانی به اعمال تحریم های شدید از سوی غرب علیه ایران بر می گردد . در پی تشدید تحریم ها علیه ایران کشورهای اروپایی به طور کامل از فهرست خریداران کالاهای ایرانی خارج شدند . در میان شرکای آسیایی ایران نیز برخی از فهرست خریداران عمده کالاهای ایرانی خارج شدند و کشورهایی چون کره و ژاپن نیز به کاهش واردات تن دادند. در این میان چین بیشترین تغییر را در این 14 سال شاهد بود . چین در شرایطی که در سال 2000 میلادی تنها 9 درصد کالاهای ایرانی را می خرید ، در سال 2014 بزرگترین خریدار کالای ایرانی در جهان معرفی شد به طوری که 41 درصد صادرات ایران به این کشور صورت گرفته است .  

جداول زیر نشان دهنده ترکیب خریداران کالاهای ایرانی در سال های 2000 و 2014 است (منبع : صندوق بین المللی پول ). پیش بینی می شود با لغو تحریم ها در سال 2016 ، اروپایی ها دوباره در فهرست واردکنندگان کالا از ایران قرار گیرند .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا