کارشناس بازار سرمایه دلایل رشد بازار را تشریح کرد؛

ورود جریان نقدینگی جدید به بازار سهام

ورود جریان نقدینگی جدید به بازار سهام

به گفته دارابی قسمتی از رشد ارزش معاملات در روزهای گذشته را می‌توان به حرکت نمادهای کوچک در بازار سرمایه مرتبط دانست به این ترتیب به نظر می رسد نقدینگی های جدید به سمت نمادهای کوچک بازار حرکت کرده اند.


 

 

بازار سهام در حالی دومین هفته زمستانی خود را به پایان رساند که دو روز پایانی هفته سهامداران شاهد رشد قابل توجه شاخص بورس، رشد قیمت ها، افزایش حجم و ارزش معاملات و تشکیل صف های خرید بودند.

این در حالی بود که ایجاد تنش سیاسی بین ایران و کشورهای منطقه در روزهای گذشته نگرانی هایی را برای سهامداران ایجاد کرده بود اما به نظر می رسید وزنه های قوی تری توانست، اثر منفی وقایع اخیر را خنثی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات در روزهای گذشته با اشاره به اینکه در هفته اخیر جریان نقدینگی آشکاری راهی بازار سهام شد،گفت: ورود این نقدینگی های جدید باعث شده است تا حجم و ارزش معاملات افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره دلایل رشد بازار در دو روزها اخیر گفت: بخشی از روند صعودی بازار به دلیل ورود نقدینگی های جدید است.

به گفته وی قسمتی از رشد ارزش معاملات در روزهای گذشته را می‌توان به حرکت نمادهای کوچک در بازار سرمایه مرتبط دانست  به این ترتیب به نظر می رسد نقدینگی های جدید به سمت نمادهای کوچک بازار حرکت کرده اند.

وی در این باره توضیح داد: نمادهای کوچک بازار علاوه بر اینکه پول کمی برای معاملات نیاز دارند، در چند وقت گذشته افت قابل توجهی را تجربه کرده و از قیمت‌‌های بسیار پایینی برخوردار بودند. به همین دلیل این قیمت‌های کم برای سرمایه گذاران جذابیت داشته و صف های خرید ایجاد کرده است.

دارابی به مباحث مطرح شده در زمینه کاهش نرخ سود بانکی و همچنین اقدامات بانک مرکزی برای فراهم کردن این شرایط، اشاره کرد و گفت: خبرهایی در مورد کاهش نرخ سود بانکی به ویژه  سود بین بانکی منتشر شده که به نظر می‌رسد عاملی برای حرکت بخشی از نقدینگی به سوی بازار سرمایه باشد. به این ترتیب که قرار است سود بین بانکی از 27 درصد به 21 درصد کاهش یابد و این اقدام می تواند مقدمه ای برای کاهش نرخ سود بانکی باشد.

وی با اشاره به اینکه هنوز برای اطمینان از رشد و روند پایدار بازار زمان لازم است، اظهار کرد: در حال حاضر باید منتظر گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها بود زیرا رشد بازار در روزهای  گذشته تنها در مقاطع کوچکی از شرکت ها متمرکز بود و نقدینگی باید به سمت  نمادهای بزرگ بازار از جمله نمادهایی که شاخص‌ساز هستند و می‌توانند حرکت بازار را به میزان قابل ملاحظه‌ای تغییر دهند، حرکت کند.

دارابی در ادامه امید به لغو تحریم‌های بین‌المللی را نیز یکی از عوامل رشد بازار سرمایه در هفته گذشته گذشته عنوان کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا