عمان مسیر جایگزین امارات برای واردات خودرو به کشور

عمان مسیر جایگزین امارات برای واردات خودرو به کشور

روز دوشنبه به دنبال اعلام قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، برخی کشورهای کوچک و بی‌اهمیت برای ایران نیز، روابطشان با ...

روز دوشنبه به دنبال اعلام قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، برخی کشورهای کوچک و بی‌اهمیت برای ایران نیز، روابطشان با کشورمان خاتمه دادند که این امر برای کشور ما بی‌اهمیت بود، اما در این بین امارات نیز به پیروی از سعودی‌ها سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران به کاردار تنزل داد. این درحالی است که امارات بعد از چین به‌عنوان دومین واردکننده بزرگ به ایران شناخته می‌شود و از این رهگذر منافع زیادی را به جیب می‌زند. با این اوصاف بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به اینکه امارات از طریق کشورمان دارای منافع مادی زیادی است، این کشور نباید، از رژیم آل سعود پیروی کند، حال که این اقدام را صورت داده است باید پاسخ مقتضی و مناسب به این کشور داده شود. 

از سوی دیگر خودرو یکی از کالاهایی است که واردات آن به ایران به نسبت بالایی صورت می‌گیرد و اکثر واردات خودرو‌ها به کشورمان از طریق امارات انجام می‌شود. در این بین به نظر می‌رسد مسیرهای جایگزینی نیز وجود دارد که می‌توان واردات خودرو از طریق آن‌ها صورت پذیرد.

محمدحسین برخوردار، رئیس پیشین مجمع عالی واردات و مجیدرضا حریری، رئیس پیشین کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» عمان را به عنوان مسیر جایگزین واردات خودرو از امارات مطرح کردند. این درحالی است که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان بهترین روابط سیاسی را با ایران داراست و این کشور می‌تواند جایگزین مناسبی برای امارات محسوب می‌شود. حال باید مدتی سپری شود و دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. همچنین این دو فعال بخش خصوصی معتقدند با توجه به اینکه تحریم‌ها تا آخر ژانویه رفع خواهد شد، می‌توان از این به بعد به صورت مستقیم از کشورهای تولیدکننده واردات خودرو را صورت داد.

محمدحسین برخوردار، رئیس پیشین مجمع عالی

با توجه به اقدام امارات در کاهش سطح روابط دیپلماتیک با کشورمان، باید تجار و بازرگانان ایرانی نیز در روابط تجاری با ایران تجدیدنظر کنند. به بیان دیگر باید با کاهش سطح روابط تجاری با امارات برای این کشور هزینه این اقدام را برای آن‌ها بالا برد. البته ذکر این نکته ضروری است که تاثیر این اقدام سیاسی به اندازه‌ای نیست که روابط تجاری این کشور با ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. اما امارات به‌خاطر اینکه دومین واردکننده بزرگ به ایران است، می‌توان از طریق بازارهای دیگر این واردات را جبران کرد. در این میان خودرو یکی از کالاهایی محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از واردات آن به ایران از طریق دوبی انجام می‌شود. برای جایگزینی امارات در مورد واردات خودرو از این کشور دو راه وجود دارد، اول اینکه تا آخر ژانویه تحریم‌ها برداشته می‌شود و برجام به فرجام می‌رسد و واردکنندگان می‌توانند از کشورهای تولید کننده نیازهای خود را برطرف کنند. این در حالی است که عمده خودروهای وارداتی از کشور کره جنوبی به ایران وارد می‌شود و برخی دیگر از کشورها مانند ژاپن و آلمان نیز بعد از رفع‌ها واردات از طریق آن‌ها می‌تواند به‌راحتی به صورت مستقیم انجام شود. راه دوم نیز این است که کشوری دیگر را جایگزین امارات به‌عنوان واسطه واردات خودرو کرد، در این بین کشور عمان با توجه به اینکه روابط بسیار حسنه و خوبی با ایران از نظر سیاسی دارد، می‌تواند جایگزین خوبی برای اماراتی‌ها باشد که واردات خودرو از طریق این کشور صورت گیرد.

مجیدرضا حریری، رئیس پیشین کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران

طی دو روز گذشته که امارات روابط سیاسی خود با ایران را به سطح کاردار کاهش داد، تحلیل‌های فراوانی در رابطه با آینده روابط تجاری دو کشور مطرح شد. در این باره ذکر چند نکته ضروری است که تجربه دفعات پیش موید این موضوع است که در روزهای ابتدایی با توجه به غلبه فضای احساسی، به نظر می‌رسد بعد از سپری کرد روزهای اول، در آینده و با حاکم شدن منطق به جای احساس این کشورها از کرده خود پشیمان شوند، همچنین به نظر می‌رسد این اقدام سیاسی نتواند تاثیر زیادی روی روابط تجاری دو کشور بگذارد. اما اگر بخواهیم از منظر دیگری به این موضوع نگاه کنیم، دو راه پیش رو است، اول اینکه در مسئله‌ای همچون واردات خودرو می‌توان با توجه به اینکه تحریم‌ها تقریبا رفع شده است، می‌توان از کشورهای مبدا به صورت مستقیم اقدام به واردات کرد. دوم اینکه می‌توان کشور دیگری را جایگزین امارات کرد، در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان با توجه به روابط نزدیک و گسترده‌ای که با ایران دارد، می‌تواند گزینه بسیار ایده‌آلی باشد، این در حالی است که باید اجازه داد چند مدتی سپری شود تا اینکه مشخص شود قرار است در آینده و در فضای پساتحریم چه اتفاقاتی بیفتد و اینکه آیا مشکلات دادوستد بازرگانی و تجاری ایران که در ایام تحریم‌ها به مشکلات بسیار زیادی خورد، حل خواهد شد. با این حال می‌توان گفت امارات با این حرکت بدون منطق خود طرفی است که از این ماجرا ضرر خواهد کرد و منافع مادی زیادی را از دست خواهد داد.

* روزنامه دنیای خودرو

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا