سمت و سوی اقتصادی مجلس دهم چه خواهد بود؟/ وزرای اقتصادی احمدی نژاد در راه بهارستان

سمت و سوی اقتصادی مجلس دهم چه خواهد بود؟/ وزرای اقتصادی احمدی نژاد در راه بهارستان

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - مرور فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس از سوی هیأت های اجرایی نشان می دهد، چهره های اقتصادی مشهور و نزدیک به اصولگرایان حضور پررنگ تری نسبت به اصلاح طلبان دارند و به احتمال قوی در مجلس دهم نیز اکثریت کمیسیون های اقتصادی در اختیار نزدیکان سیاسی دولت نخواهد بود.

مریم یعقوبی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با انتشار فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده برای نمایندگی مجلس از سوی هیأت های اجرایی، یک گام به گمانه زنی ترکیب مجلس دهم نزدیک شدیم. با فرض تأیید صلاحیت همین افراد می توان پیش بینی کرد نمایندگان مردم در آینده چه سمت و سویی در حوزه های مختلف از جمله مسائل اقتصادی خواهند داشت.

مقایسه ترکیب کمیسیون های اقتصادی چند مجلس اخیر نشان می دهد، حضور چهره های نزدیک به اصولگرایان در این کمیسیون ها معمولا خیلی پررنگ تر از نمایندگان مستقل و مشهور به اصلاح طلبی بوده است. چهره های شاخصی مانند غلامرضا مصباحی مقدم، الیاس نادران، احمد توکلی، ابراهیم نکو، محمدرضا پورابراهیمی، مهرداد بذرپاش، محمدرضا فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، مسعود میرکاظمی و.. از جمله نمایندگان اصولگرا یا نزدیک به اصولگرایان بوده اند که حضوری پررنگ در کمیسیون های اقتصادی مجلس مانند کمیسیون اقتصاد، برنامه و بودجه، عمران و صنایع داشته اند.

در این دوره از انتخابات هم تقریبا تمامی این افراد مجددا نامزد شده اند و می توان پیش بینی کرد در صورت راه یافتن به مجلس دهم باز هم به عضویت در کمیسیون های اقتصادی درخواهند آمد.

در کنار اصولگرایان اما نمایندگان اصلاح طلب و طرفدار دولت نیز در کمیسیون های اقتصادی حضور داشته اند اما تعدادشان به مراتب کمتر بوده است؛ غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و علیرضا محجوب از جمله چهره های شاخصی بودند که طی دوره های اخیر در کمیسیون برنامه و بودجه یا سایر کمیسیون های اقتصادی حضور داشته اند.

در مجلس دهم اما چهره های اقتصادی بیشتری از اصلاح طلبان در صف ورود به خانه ملت قرار دارند؛ مرتضی الویری شهردار پیشین تهران و عضو مرکز مطالعات برنامه و بودجه، سهیلا جلودارزاده هم حزب علیرضا محجوب و مشاور فعلی وزیر صنعت، احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت هشتم، شمس‌الدین وهابی نماینده مجلس ششم و محسن مهرعلیزاده از جمله این چهره های شاخص هستند.

از سوی دیگر اما اصولگرایان نیز چند چهره اقتصادی شناخته شده را در نوبت ورود به مجلس دارند؛ سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس هشتم و معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم، پرویز داودی معاون اول احمدی نژاد در دولت نهم، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت احمدی نژاد، یحیی آل اسحاق عضو مؤتلفه اسلامی و رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران، محمد ناظمی اردکانی اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی نژاد، سید محسن یحیوی عضو جامعه اسلامی مهندسین و وزیر مسکن و شهرسازی در کابینه شورای انقلاب اسلامی، پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت احمدی نژاد و لطف الله فروزنده رئیس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان.

به این ترتیب و بر اساس گمانه زنی ها، وزن چهره های اصولگرا در مجلس دهم همچنان در کمیسیون های اقتصادی بیشتر خواهد بود البته اگر ترکیب مجلس به گونه ای تغییر کند که اکثریت با همفکران دولت و اصلاح طلبان باشد طبیعتا وزن اصولگرایان در کمیسون های اقتصادی نیز کمتر خواهد بود اما تجربه نشان داده است چهره های اصطلاح طلب راه یافته به مجلس بیشتر تمایل دارند در کمیسبون های سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند و اقبال کمتری به کمیسیون های اقتصادی دارند.

22339

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا