دومین شوک چینی بازارها در 2016

دومین شوک چینی بازارها در 2016
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام 
شوق خریداران بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 577 واحدی (93/ 0 درصدی) در 62هزار و 633 واحد متوقف شد. این دهمین روز رشد متوالی شاخص است که از بهمن 93 بی‌سابقه است. شاخص با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی بیشترین رشد از هفته آخر مهر را ثبت کرد. همچنین روز گذشته ارزش و تعداد معاملات به بیشترین میزان از روز توافق هسته‌ای (23 تیر) رسید. نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها، رشد نرخ دلار و نشانه‌های انبساطی شدن سیاست‌های پولی با کاهش غیردستوری نرخ سود بین بانکی، خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار سهام را تقویت کرده است. با این وجود، همچنان نگرانی از اثرگذاری قیمت پایین کالاهای جهانی بر گزارش‌های 9‌ ماهه شرکت‌ها، وضعیت مبهم بودجه 95 با توجه به قیمت پایین نفت، تنش‌های سیاسی در کنار احتمال هیجان‌زدگی معامله‌گران و بازگشت فشار فروش حقوقی‌ها، چالش‌های اساسی پیش روی بورس هستند.


بازار ارز

توازن عوامل متضاد در 3700 تومان

دیروز، هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی با نرخ 3700 تومان معامله شد. در ساعات ابتدایی معاملات، با ادامه روند صعودی تا نرخ 3710تومان ثبت شد. مواجهه با سطح روانی 3700 تومانی هراس از افت نرخ را در بازار به وجود آورد. بر این اساس، شاهد افزایش عرضه از سوی فعالان در بازار ارز بودیم. با وجود فشار فروش بر نرخ دلار، خودنمایی عوامل حمایتی، مانع از افت ادامه‌دار دلار شد. سطوح پایین قیمت نفت همچنان نگرانی از تضعیف سمت عرضه را نگه داشته است. علاوه‌بر این، رشد شاخص دلار آمریکا در بازارهای جهانی بار دیگر فضای روانی تقاضای آربیتراژی را به وجود آورده است. این موضوع در کنار رشد نرخ ارز کشورهای عربی پس از تنش‌های سیاسی روزهای اخیر از نرخ دلار حمایت می‌کند که در مجموع منجر به حفظ سطح 3700 تومانی شد.


بازار سکه

حرکت سکه با اونس 

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 944 هزار تومان معامله شد. با وجود افت اندک نرخ دلار شاهد رشد قیمت اونس طلای جهانی بودیم؛ امری که قیمت سکه را با خود همراه کرد. پس از افت‌ شدید بازار سهام چین و نگرانی‌ها از خروج بیشتر سرمایه، مقامات این کشور اقدام به کاهش ارزش یوآن به کمترین میزان در 5 سال گذشته کردند. این امر با تقویت ریسک‌گریزی در سرمایه‌گذاران و رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس، قیمت آن را به بیشترین میزان در چهار هفته گذشته رساند. همچنان انتشار صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو می‌تواند جهت جدیدی در اونس ایجاد کند. نرخ دلار نیز روز سه‌شنبه از مرز 3700 تومان عبور کرد که شاهد نوسان آن در نرخ‌های کنونی هستیم. با وجود حمایت عوامل بنیادین، به نظر می‌رسد در سطح کنونی نرخ دلار برای رشد بیشتر مقاومت کند.


بازار طلای جهانی

رشد تقاضای محافظه‌کارانه 

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1087 دلار معامله شد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه قیمت اونس را روز چهارشنبه به بیشترین میزان (7/ 1088 دلار) در 4 هفته گذشته رساند. با افت‌‌ 7‌درصدی شاخص سهام چین روز دوشنبه و ادامه روند نزولی آن، مقامات این کشور ارزش یوآن را به کمترین میزان از آوریل 2011 رساندند. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند از طریق رشد صادرات به اقتصاد این کشور کمک کند، علاوه‌بر اینکه اقدامی در راستای تعدیل اثر فرار سرمایه از اقتصاد این کشور است. اما این امر اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این کشور را به شدت کم می‌کند. بنابراین تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران، آنها را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر از جمله ین و اونس سوق داد. همچنان انتشار صورت‌جلسه نشست دسامبر فدرال رزرو روز چهارشنبه (امکان پوشش آن نبود) می‌تواند اونس را تحت تاثیر قرار دهد.


بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز مبهم بازگشت تعادل به مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با افت 9/ 0درصدی به قیمت 72 هزار و 197 تومان معامله‌ شدند. تداوم شرایط رکودی و مازاد عرضه موجود در بخش مسکن، ثبات نسبی قیمت مسکن در 9 ماه ابتدای سال جاری را رقم زده است. در شرایط رکودی، ساخت‌وساز در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. از سمت تقاضا، افزایش سقف وام تا حدودی قدرت خرید متقاضیان را تقویت کرده است؛ اما در شرایط رکودی، تقویت پرشتاب تقاضا در کوتاه‌مدت دور از انتظار است. علاوه‌بر اینکه نرخ سود بالای اوراق (7/ 22 درصد) و افت نرخ تورم، در مورد توجیه‌پذیری این وام تردیدهایی را به وجود آورده، اما تقویت توان خرید با وام‌های جدید و بهبود تقاضا، «تسه»ها را در حبس بازه‌ای قرار داده و نوسانات آن را در محدوده 75-70 هزار تومان رقم زده است.


بازار نفت

اثر عکس تنش سیاسی بر نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 35 دلار معامله ‌شد. در شرایط کنونی، افت شدید سهام چین در روزهای اخیر به دنبال آمار اقتصادی ضعیف این کشور، چشم‌انداز اقتصادی دومین مصرف‌کننده نفت را تیره کرده است. همچنین اقدام مقامات این کشور برای کاهش ارزش یوآن، باعث تشدید نگرانی‌ها در مورد چین شده است. در شرایط کنونی، از‌آنجا‌که تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان، رسیدن به توافق در نشست بعدی اوپک برای کاهش سقف تولیدات را دور از انتظار کرده است، عامل فشار بر قیمت نفت است. همواره موضع عربستان حفظ سهم بازار و موضع ایران کاهش حجم تولیدات اوپک بوده است. با اینکه مقامات ایران بر عدم تمایل به تشدید مازاد عرضه و در نتیجه افزایش تدریجی صادرات تاکید کرده‌اند، اما همچنان تولیدات بالا و چشم‌انداز رقابت قیمتی عربستان عامل فشار بر نفت است.



منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا