بازی دلار در محدوده 3700 تومان

بازی دلار در محدوده 3700 تومان

چهارشنبه، شاخص بازار ارز از سقف قیمتی 3 ساله خود پایین آمد و به کف کانال 3 هزار و 700 تومانی رسید. در پنجمین روز هفته، رشد دلار متوقف ...

چهارشنبه، شاخص بازار ارز از سقف قیمتی 3 ساله خود پایین آمد و به کف کانال 3 هزار و 700 تومانی رسید. در پنجمین روز هفته، رشد دلار متوقف شد و این ارز با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 700 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش احتیاط معامله‌گران پس از رسیدن دلار به محدوده3 هزار و 710 تومان و عدم سفته‌بازی آنها در بازار ارز دو عاملی بودند که در کاهش قیمت تاثیر داشتند. روز گذشته برخلاف کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی به افزایش خود ادامه داد و با 2 هزار تومان رشد به قیمت 944 هزار تومان رسید. عامل اصلی رشد سکه، افزایش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه و ورود آن به محدوده هزار و 80 دلاری بود.

عوامل بازگشت آرامش

در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. چهارشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 707 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. تا پیش از رسیدن به ساعت 12 ظهر، این ارز تا قیمت 3 هزار و 710 تومان نیز بالا رفت. با این حال از این ساعت،‌ جهت قیمت عوض شد و دلار پس از برخورد به سقف قیمتی روزانه خود شروع به کاهش کرد و نهایتا به قیمت 3 هزار و 700 تومان رسید،‌ به این ترتیب، دلار که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به لطف جوسازی معامله‌گران آتی پیرامون تنش‌های ایجاد شده در منطقه خاورمیانه و افزایش نرخ حواله درهم بالا رفته و وارد کانال 3 هزار و 700 تومان شده بود، روز چهارشنبه راه کاهشی را انتخاب کرد. به گفته فعالان بازار ‌پس از رسیدن دلار به محدوده قیمتی 3 هزار و 710 تومان، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز بالا رفت و نتیجه این احتیاط، معکوس شدن روند قیمتی بود. به اعتقاد آنها، رسیدن دلار به بالاترین قیمت 3 ساله موجب شده که معامله‌گران ترجیح دهند با ملاحظه بیشتری در بازار فعالیت کنند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این موضوع در ساز و کار معاملات نیز مشهود بود. سه‌شنبه و چهارشنبه،‌ معامله‌گران تمایل چندانی به نگهداری ارز و دپوی آن نداشتند. در واقع، هر معامله‌گری سعی داشت پس از خرید ارز به سرعت آن را با قیمت بالاتری به فروش برساند. در نتیجه، حجم ارز موجود در بازار در حال گردش بود و سمت عرضه چندان تضعیف نشده بود. این در حالی بود که در گذشته معامله‌گران برای شدت بخشیدن به دامنه نوسانات اقدام به خرید ارز و دپوی آن می‌کردند. این موضوع تا حدی نشانگر آن است که معامله‌گران در مقطع کنونی،‌ امید چندانی به رشد هیجانی دلار ندارند تا اقدام به دپوی ارز کنند. با وجود این،‌ در نبود سفته‌بازی و احتیاط معامله‌گران ارزی، قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه نکرد. به گفته فعالان، تغییر تاکتیک عرضه ارز یکی از عواملی بود که موجب شد دلار از کانال 3 هزار و 700 تومان پایین نیاید. به اعتقاد این دسته، در گذشته بازیگران بازارساز با عرضه ارز در میدان روبه روی پاساژ افشار به افزایش موجودی ارز در بازار کمک می کردند، ‌ولی در حال حاضر این عرضه در محل یکی از صرافی های بانکی حوالی میدان فردوسی صورت می گیرد. به این ترتیب، نبود مستقیم عرضه توسط بازیگران بازارساز موجب شده که کمی فضای روانی کاهشی در بازار پایین بیاید. در کنار این، احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت، عامل مهم تری است که از سطح 3 هزار و 700 تومانی دلار حمایت کرده است.

افت یوآن چین

در روزهای گذشته، نوسانات بازارهای جهانی، بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و این تغییرات در مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد مشهود بوده است. در تازه ترین نمونه، روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی یوآن با حدود 2 تومان کاهش به قیمت 461 تومان رسید. این ارز روز سه‌شنبه نیز کاهش 14 ریالی را تجربه کرده بود. کاهش ارزش یوآن در بازار داخلی انعکاسی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی بود. در بازار آزاد نیز یوآن در 2 روز گذشته حدود 7 تومان از ارزش خود را از دست داده و از قیمت 580 تومان به 573 تومان رسید. جدا از نرخ یوآن، قیمت دو ارز مهم اروپایی یورو و پوند نیز در روز چهارشنبه کاهش یافت. در شانزدهمین روز دی ماه،‌ نرخ رسمی یورو با 21 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 241 تومان رسید. ارز اروپایی در روز سه‌شنبه نیز 16 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود. پوند مبادله‌ای نیز روز چهارشنبه با 16 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 422 تومان رسید. در بازار آزاد چهارشنبه قیمت یورو نیز با 10 تومان کاهش به قیمت 4 هزارو 10 تومان رسید.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا