کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت؛

اعلام آخرین رقم هزینه ماهانه کارگران و ثبت بیشترین تعاونی در تهران

اعلام آخرین رقم هزینه ماهانه کارگران و ثبت بیشترین تعاونی در تهران

مهمترین اخبار این هفته حوزه کار و تعاون به اعلام تازه ترین رقم هزینه معیشت خانوارهای کارگری و هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این هفته معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه ایجاد یک شغل در بخش تعاون را 50 میلیون تومان ذکر کرد و گفت که این رقم در برخی مشاغل متوسط به 200 میلیون تومان و در مشاغل رده‌های بالاتر تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

کلانتری 80 درصد افراد جویای کار را فارغ التحصیلان دانشگاهی ذکر و تاکید کرد که باید متناسب با نیازهای بازار کار و دانش و مهارت دانش آموختگان، برای آنها فرصتهای شغلی ایجاد شود.

وی همچنین از تشکیل 450 تعاونی دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت که از این تعداد 130 تعاونی به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.

اعلام تازه‌ترین رقم سبد هزینه ماهیانه خانوارهای کارگری از جمله اخباری بود که این هفته انتشار یافت.

بر اساس آخرین محاسبات و رصد اطلاعات به دست آمده از پایش وضعیت معیشت کارگران، رقم سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری از مرز سه میلیون تومان گذشته است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور هزینه ماهانه خانوارهای کارگری در سال گذشته را از یک میلیون و 600 هزار تومان عنوان کرد و گفت: وقتی کارگران با رقم سه میلیون تومانی مواجه می‌شوند ناچارند برای امرار معاش و تامین خانواده خود به شیفت های طولانی کار روی بیاورند یا اعضای خانواده را به کارکردن برای گذران چرخ زندگی مجبور کنند.

اعلام ویژگی‌های تعاونی‌های ثبت شده در آذر ماه سال جاری از جمله خبرهای هفته جاری بود.

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آذر ماه سال 1394 ، تعداد 330 تعاونی و یک اتحادیه در کل کشور به ثبت رسیده که تعداد کل اعضای این تعاونی ها 6359 نفر و تعداد فرصتهای شغلی 4043 نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استان‌های تهران و فارس تعلق دارد و بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونیهای "صنعت" و "کشاورزی" به ترتیب با 1390 و 632 نفر است.

از دیگر خبرهای این هفته، برگزاری گفت‌وگوهای سده از سوی سازمان بین‌المللی کار بود.

سازمان بین المللی کار در نظر دارد برای گرامی‌داشت یکصدمین سالگرد تاسیس خود در سال 2019 میلادی و به منظور اجرای طرح «ابتکار سده برای آینده کار» که موضوع محوری فعالیت‌های این سازمان است، گفت‌وگوهایی در سطح ملی و بین المللی با عنوان «گفت‌وگوی سده» برگزار کند.

این گفت‌وگوها در چهار محور کار و جامعه، کار شایسته برای همه، ساماندهی کار و تولید و اداره امور کار، با در نظر گرفتن اولویت‌های ملی و با رعایت اصل سه جانبه گرایی انجام خواهد شد.

پیشنهاد "ابتکار آینده کار" به عنوان یکی از هفت موضوع شاخص سده سازمان بین المللی کار در سال 2019 میلادی از سوی مدیر کل سازمان بین المللی کار مطرح و در خلال یکصد و چهارمین اجلاس کنفرانس بین المللی کار در خرداد ماه 1394 طی گزارشی تحت این عنوان ارایه و در اختیار کشورهای عضو قرار گرفت.

انتخاب نخبگان مرحله استانی جامعه کار و تولید در جشنواره امتنان خبر دیگری بود که از سوی مدیرکل اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

آن‌طور که غلامرضا بستان‌منش گفته، ۵۴۸ نفر از کارگران خلاق و مبتکر برای مرحله استانی انتخاب شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه ساله در جهت اجرای ماده 195 قانون کار و ضوابط اجرایی آن، با همکاری دستگاههای ذیربط و ادارات کل کار به شناسایی و انتخاب کارگران مخترع، مبتکر و خلاق در کشور پرداخته، در هفته کارگر طی مراسمی کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه را معرفی می‌کند.

این رویداد با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سرشار و ظرفیت بالای نیروهای کار خلاق و نوآور و امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه صورت می‌گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا