ورود معامله گران در بازار ارز به فاز احتیاط

ورود معامله گران در بازار ارز به فاز احتیاط

در شرایط کنونی باید در انتظار بود که آیا کاهش اندک نرخ دلار و رسیدن به کف 3700 تومانی، استراحت برای ادامه صعود است یا اینکه باید در انتظار تشکیل سقف قیمتی در دلار بود؛ به نظر می‌رسد معاملات روزهای آتی مسیر بعدی دلار را مشخص کند.

هر دلار آمریکا در معاملات بازار ارز با افت اندک در سطح 3700 تومان معامله می‌شد که در ادامه جهش نرخ ارز همراه با تنش‌های سیاسی منطقه، دلار معاملات امروز را نیز با روند صعودی آغاز کرد و تا سطح 3710 تومانی رشد یافت.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، با این حال، در ادامه معاملات افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران در سطح روانی مزبور مانعی در برابر رشد بیشتر نرخ دلار بود. فشار فروش حتی افت نرخ دلار نسبت به معاملات روز گذشته را رقم زد. دلار آمریکا در بازه زمانی از ابتدای سال رشد تدریجی نزدیک به 11 درصدی را تجربه کرده است.

پس از رشدهای مداوم نرخ دلار و قرار گرفتن در سطح 3700 تومانی در روزهای اخیر، هراس از افت نرخ دلار مانع از فعالیت بیشتر معامله‌گران در این بازار شده است. در این خصوص، در حالیکه پیش از این، سفته‌بازان و دلالان با انباشت ارز به دنبال رشد نرخ دلار در بازار بودند، مواجهه با نرخ‌های حساس دلار رفتار معامله‌گران را نیز تغییر داده است و شاهد خرید و فروش‌های لحظه‌ای دلار به جای انبار کردن ارز هستیم.

این موضوع کاملا به حاکم شدن هراس از افت نرخ دلار پس از رشدهای مداوم نرخ دلار اشاره دارد. علاوه بر این، انتظار می‌رود پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی در هفته‌های آتی، بانک مرکزی به دنبال اجرای سیاست تک‌نرخی دلار برآید. این موضوع که توسط رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته است، نیز تا حدودی احتیاط را در بازار نگه داشته است.

گرچه نرخ دلار در بازار مبادله‌ای نیز از ابتدای سال روند صعودی را در پیش گرفته است (رشد 7/7 درصدی)، با این حال، کندتر بودن رشد این نرخ نسبت به بازار آزاد باعث افزایش فاصله نرخ تا سطح 685 تومان در بازارهای ارزی کشور شده است. در این شرایط، باید در انتظار سیاست اعمالی برای رسیدن به نرخی واحد در بازار ارز باشیم. در صورت اتخاذ سیاستی مبتنی بر تعدیل نرخ‌ها در بازار ارز تا رسیدن به نرخی واحد، انتظار می‌رود کاهش نرخ دلار در بازار را شاهد باشیم.

باوجود حضور عوامل فشار همچنان نگرانی‌های موجود تور حمایتی را در برابر افت نرخ دلار ایجاد کرده است. در این خصوص، افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر و چشم‌انداز تیره از رشد قیمت‌ها در شرایط کنونی، با توجه به نگرانی از کاهش تقاضا به خصوص از طرف چین و همچنین تداوم مازاد عرضه، نگرانی از تضعیف سمت عرضه ارز را ایجاد کرده است. علاوه بر این، تقویت ارزش دلار آمریکا نسبت به یوان و همچنین یورو در بازارهای جهانی، رشد شاخص دلار در بازارهای جهانی را به دنبال داشته است. تضعیف ارزش ارزها نسبت به دلار به خصوص در کشورهای همسایه بار دیگر انتظار برای بازگشت تقاضای آربیتراژ را به وجود آورده است.

این موضوع نیز می‌تواند از نرخ دلار در روزهای آتی حمایت کند. با تنش‌های سیاسی ایجاد شده در منطقه و اقدام کشورهای عربی نسبت به کاهش روابط سیاسی با کشورمان نرخ  ارز این کشورهای نیز در بازار ارز روند صعودی را در پیش گرفته است. درهم امارات در معاملات امروز نرخ 1013 تومان معامله می‌شد. تشدید تنش‌های سیاسی می‌تواند در کاهش بیشتر روابط با این کشورها منجر شود و ممکن است احتمال تقویت نرخ این ارزها را در بازار داخلی به دنبال داشته باشد.

بررسی روند نرخ دلار در ماه‌های اخیر نیز قابل توجه است. پس از کانال شکنی نرخ دلار در اواخر شهریور در روزهای بعد شاهد نوسانات آرام نرخ این ارز درکف 3400 تومانی بودیم. در ادامه اما موج افزایش تقاضای ارز رشد دلار را به دنبال داشت. در کانال شکنی‌های بعدی نرخ دلار و رسیدن به سطوح 3500، 3600 تومانی تکرار این حالت را شاهد بودیم. بر این اساس، در حالیکه با عبور از سطوح روانی مزبور انتظار کاهش نوسانات و تعدیل نرخ دلار وجود داشت، اما تقاضا در بازار ارز بار دیگر روند صعودی دلار را رقم زد.

در شرایط کنونی باید در انتظار بود که آیا کاهش اندک نرخ دلار و رسیدن به کف 3700 تومانی، استراحت برای ادامه صعود است یا اینکه باید در انتظار تشکیل سقف قیمتی در دلار بود؛ به نظر می‌رسد معاملات روزهای آتی مسیر بعدی دلار را مشخص کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا