مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت:

تاثیر تنش ایران و عربستان بر بازار نفت کوتاه‌مدت است

تاثیر تنش ایران و عربستان بر بازار نفت کوتاه‌مدت است

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت تاثیر تنش میان ایران و عربستان را بر بازار نفت کوتاه مدت دانست و گفت: مازاد عرضه بیش از ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت بزرگترین تهدید برای بازار نفت است.

به گزارش ایسنا، مهدی عسلی درباره تنش‌های اخیر میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت گفت: تاثیر این گونه تنش سیاسی بر بازار نفت کوتاه مدت خواهد بود و به محض این که بازار نسبت به عرضه نفت مطمئن شود دیگر واکنشی نشان نخواهد داد.

وی با اشاره به این که این اختلافها بارها میان اعضای سازمان کشوهای صادرکننده نفت (اوپک) به وجود آمده و حتی در برخی موارد منجر به جنگ نیزشده است، تاثیر اتفاق اخیر میان ایران و عربستان را یک موضوعی سیاسی دانست و تصریح کرد: این موضوع تاثیر کوتاه مدت در بازار نفت خواهد شد.

عسلی با بیان این که مازاد عرضه بیش از ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای هم اکنون بزرگترین تهدید برای بازار نفت است، به تفاوت نگاه ایران و عربستان درباره نفت اشاره کرد و گفت: در حالی که ایران از نفت به عنوان ابزار توسعه استفاده می کند، عربستان با نفت هویت پیدا می کند بنابراین سعی می کند با هر قیمتی هویتش را نگه دارد.

وی درباره این که آیا تنش اخیر سبب اختلاف نظر بیشتر ایران و عربستان در نشست آینده اعضای اوپک و مقابله عربستان با ایران برای افزایش تولید نخواهد شد، تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده که بلافاصله پس از لغو تحریمها ٥٠٠ هزار بشکه به تولید نفت خود می افزاید و در فاصله کمتری این میزان را به یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

به گفته عسلی، با توجه به کاهش یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران ضرورتی به کاهش تولید نفت ایران وجود ندارد و برخی اعضای اوپک که در دوران تحریم اقدام به افزایش تولید باید برای ثابت در بازار نفت تولید خود را کاهش دهند.

براساس گزارش وزارت نفت، عربستان در سال گذشته میلادی تولید خود را به بالاترین حد در تاریخ صنعت نفت خود رساند و دیگر اعضا را نیز تشویق به این کار کرد در حالی که این سیاست در تقابل با سیاستهای پیشین این کشور بود که هر گاه قیمت با افت روبرو می شد، تولید و عرضه را کاهش می داد تا بازار متوازن شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا