تنش ژئوپلتیک هم حریف رکود بازار نشد

بهای نفت به روزهای قبل بازگشت

بهای نفت به روزهای قبل بازگشت

بهای نفت در معاملات امروز(چهارشنبه) از جهش‌های چند روز گذشته عقب‌نشینی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات امروز با از دست دادن افزایش قیمت‌ صورت گرفته در روزهای گذشته به قیمتهای قبل بازگشت و دوباره به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر نزدیک شد چرا که نگرانی‌ها درباره‌ عرضه روز‌افزون و افزایش سطح ذخایر بر تنشهای بین تولید‌کنندگان نفت در خاورمیانه غلبه کرد.

اختلاف بین ایران و عربستان بر سر اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه در عربستان نتوانست این هفته باعث افزایش قیمت نفت شود. اگرچه به نظر می‌رسد که این اختلاف‌ به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر همکاری و توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید به منظور بالابردن قیمت‌ها پایان داد.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با 13 سنت افزایش 36 دلار و 10 سنت در هر بشکه دادوستد شد، نفت آمریکا در معاملات قبلی 79 سنت کاهش قیمت را تجربه کرد.

نفت برنت نیز با 12 سنت افزایش 36 دلار و 54 سنت در هر بشکه معامله شد در شرایطی که 80 سنت کاهش را تجربه کرده بود.

نفت برنت دریای شمال قبل از کریسمس تا 35 دلار و 93 سنت(پایین‌ترین قیمت 11 سال گذشته) سقوط کرد.

دانیل آنگ تحلیلگر سرمایه‌گذاری در موسسه فیلیپ فیوچرز امروز در یادداشتی اعلام کرد: عرضه مازاد نفت خام همچنان وجود دارد، اما کسری بین تقاضا و عرضه در حال کم‌شدن است. تغییرات احتمالی در عرضه جهانی نفت باید از سوی آمریکا و ایران صورت بگیرد.

صادرات نفت ایران تا حد زیادی انتظار می‌رود تا سال 2016 پس از لغو تحریم‌ها افزایش پیدا کند.

این در حالی است که یک مقام بلندپایه شرکت نفت ایران اعلام کرد که این کشور احتمالا پس از لغو تحریمها برای اجتناب از فشار بیشتر روی قیمت‌ها، عرضه و صادرات نفت خود را متعادل خواهد کرد.

محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم یک نوع جنگ بر سر قیمت را شروع کنیم. ما در رویکردمان نرمش بیشتری خواهیم داشت و احتمالا عرضه نفت خود را به‌طور تدریجی افزایش خواهیم داد. باید بگویم با توجه به سطوح کنونی قیمت نفت هیچ امکانی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.

نگرانی‌ها درباره افزایش سطح ذخایر نفتی همچنان فشار کاهشی روی قیمت‌ها وارد می‌کند‌ بطوریکه نظرسنجی رویترز از هشت تحلیلگر نفتی نشان می‌دهد: ذخایر نفت آمریکا احتمالا در هفته گذشته 439 هزار بشکه افزایش یافته است.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی خود از ذخایر نفتی این کشور را امروز منتشر خواهد کرد.

آمار موسسه نفتی این کشور که یک گروه صنعتی محسوب می‌شود روز گذشته نشان داد که ذخایر نفتی آمریکا هفته گذشته 5.6 میلیون بشکه کاهش یافته، اگرچه ذخایر اوکلاهاما 1.4 میلیون بشکه بالا رفته است.

تحلیلگران در موسسه انرژی پیرا می‌گویند: رشد تقاضا و کاهش کند تولید نفت کشورهای غیراوپک ذخائر نفتی را در سال 2016 با ثبات خواهد کرد، اما تا سال 2017 به میزان قابل توجهی کاهش نخواهد داد.

بازار نفت همچنین با فشار از جانب تقویت ارزش دلار روبه‌روست که روز گذشته نزدیک به بالاترین سطوح یک ماه اخیر داد‌وستد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا