اتراق طلای جهانی در مرز 1080 دلار

اتراق طلای جهانی در مرز 1080 دلار

طلا در بازار جهانی در پی بالا گرفتن تنش‌ها در شبه جزیره کره و خاورمیانه و نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین که تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز ارزشمند را افزایش داده است، روند صعودی دو روز گذشته را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور پس از کاهش 0.3 درصدی در نخستین ساعات گشایش بازار، تغییر چندانی نداشت و 1078 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار در دو روز گذشته 1.6 درصد افزایش داشته و روز دوشنبه تا سطح 1083 دلار صعود کرد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.1 درصد افزایش، به 1079 دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا پایان روز سه شنبه 3.20 دلار یا 0.3 درصد صعود کرده و به 1078 دلار رسیده بود.

تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان و آمار اقتصادی ضعیف چین روز دوشنبه به نفع طلا تمام شد و به افزایش 15 دلاری قیمت این فلز زرد کمک کرد با اینهمه معامله گران طلا اظهار کرده اند صعود طلا با در نظر گرفتن تنشهای ژئوپلیتیکی و کاهش ارزش دلار، آنطور که انتظار می‌رفت قوی نبوده است.

همچنین کاهش قیمت نفت، صعود طلا را محدود کرده است زیرا نفت ارزان‌تر به جذابیت سرمایه گذاری فلزات ارزشمند لطمه می‌زند.

به گفته تحلیلگران، طلا موفق نشد سطح 1083 دلار را حفظ کند از این رو ممکن است تسلیم فشارهای نزولی شده و کاهش قیمت پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، کره شمالی اعلام کرده است یک دستگاه هسته ای هیدروژنی کوچک را با موفقیت آزمایش کرده است. اعلام این خبر با واکنش ژاپن روبرو شد که این آزمایش را تهدیدی برای امنیت خود خواند و اعلام کرد پاسخ قاطعی به همسایه اش خواهد داد.

از سوی دیگر روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی در پی اعدام یک روحانی شیعه برجسته در عربستان و حمله معترضان به سفارت این کشور در تهران، به تیرگی گراییده است.

طلا در زمان افزایش آشفتگی سیاسی و اقتصادی، جایگاه پناهگاه امن سرمایه را پیدا می‌کند و با افزایش قیمت روبرو می‌شود اما معمولا عمر چنین افزایشی کوتاه است.

ین ژاپن که یکی از دارایی‌های امن به شمار می‌رود روز جاری به بالاترین سطح سه ماه گذشته در برابر دلار و همچنین ارزهای دیگر صعود کرد.

طلا سال گذشته به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از افزایش نرخهای بهره در آمریکا که تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را کمتر می‌کند، بیش از 10 درصد کاهش قیمت داشت.

بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته، در دسامبر نرخهای بهره را افزایش داد و انتظار می‌رود امسال هم به تدریج نرخها را افزایش دهد. معامله گران طلا منتظر انتشار گزارش نشست دسامبر این بانک هستند تا دورنمای سیاست پولی آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، به 13.94 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 1.1 درصد کاهش، به 878 دلار رسید و هر اونس پالادیم با 1.2 درصد کاهش، 527 دلار بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا