رئیس سازمان تعاون روستایی به ایسنا اعلام کرد

افزایش صادرات خرما/"پیارم" گران‌ترین خرمای صادراتی

افزایش صادرات خرما/

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی از افزایش صادرات خرما در سال جاری خبر داد و گفت: قیمت صادراتی خرما کاهش نیافته و هر کیلوگرم آن از 90 سنت تا 4.4 دلار بسته به نوع و کیفیت به فروش می‌رود.

حسین صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امسال صادرات خرما نسبت به سال گذشته بهتر بود؛ به گونه‌ای که در هشت ماهه امسال 110 هزار تن خرما به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی 18.5 درصد و از نظر ارزشی 20 درصد نسبت به هشت ماهه سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته وی، تاکنون تولیدکنندگان برای فروش تضمینی محصولات‌شان به دولت درخواستی نداشته‌اند و این نشان می‌دهد که بازار نسبتا وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته دارد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین درخصوص وضعیت خرمای صادراتی ایران در بازارهای جهانی اعلام کرد: قیمت خرمای صادراتی در ایران از کیلویی 90 سنت تا حدود 4.4 دلار است که بسته به نوع آن، متفاوت است و به عنوان مثال بیشترین قیمت صادراتی خود به نوع "پیارم" تعلق دارد اما اینکه برخی ادعا می‌کنند این محصول صادراتی قیمتش به حدود 20 سنت رسیده است، درست نیست.

صفایی تصریح کرد: خرما به صورت فله‌ای صادر نمی‌شود اما برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر از محل صادرات این محصول، باید آن را فرآوری و با بسته‌بندی بهتر روانه بازارهای جهانی کرد، چراکه ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده خرما در جهان شناخته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته هیچ محموله خرمای خریداری‌شده از سوی سازمان تعاون روستایی حتی به اندازه یک کیلوگرم هم دفن نشد و این محصول در چهار سال گذشته فقط پارسال به صورت تضمینی خریداری شد که همه آنچه از سوی این سازمان خریداری شد، به فروش رفت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا