انتقاد به تمدید دوران انحصار اپراتور فیبر نوری

انتقاد به تمدید دوران انحصار اپراتور فیبر نوری

برخی نمایندگان بخش خصوصی صنعت آی‌سی‌تی کشور به بیان انتقادات تلویحی خود نسبت به تمدید دوره انحصار اپراتور فیبر نوری یا شرکت ایرانیان‌نت پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هشتمین شرکتی که موفق به دریافت پروانه فعالیت در حوزه FCP شده صبح امروز در نشست خبری با اعلام دریافت این پروانه به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های خود پرداخت اما در بخشی از این نشست این سوال مطرح شد که با توجه به تمدید دوره انحصار اپراتور فیبر نوری وضعیت فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه FCP چه تغییری خواهد کرد.

ناصرعلی سعادت، نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت کنسرسیوم توسعه ارتباطات پاسارگاد آریان در ارتباط با این موضوع متذکر شد: پیش از این شرکت ایرانیان نت از قرار همکاری با شرکای خارجی خبر داده بود که این مساله به آن دلیل است که این شرکت اکنون در انجام تعهدات خود عقب مانده و حال تلاش می‌کند این روند را جبران کند. این مساله قابل احترام است اما هنوز مصوبه‌ای مبنی بر تمدید دوره انحصار این شرکت بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار نگرفته و اگر قرار باشد این دوره انحصار تمدید شود صنف نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: به هر حال برخی شرکت‌ها برای دریافت پروانه FCP هزینه‌هایی را متقبل شده‌اند و حال نمی‌توان یکبار دوره انحصار ایرانیان نت را تمدید کرد. به هر صورت دوره انحصار این اپراتور اواخر بهار سال آینده تمام می‌شود و آن موقع باید دید اوضاع چگونه است.

وی که مسوولیت ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را نیز برعهده دارد در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم به بحث رقابت مخابرات و شرکت‌های FCP اشاره کرد و در این باره عنوان کرد: پیش از این شرکت‌های PAP برای بسیاری از فعالیت‌های خود ملزم به هماهنگی با شرکت مخابرات بوده‌اند اما در قالب پروانه‌های جدید برای شرکت‌های FCP شرایط تغییر کرده و اکنون می‌توان در موارد مختلف با مشارکت مخابرات به فعالیت پرداخت. همچنین در برخی نقاط هم مخابرات ورود نکرده که شرکت‌های FCP می‌توانند در این مناطق به فعالیت بپردازند اما در هر صورت مجوزهای جدید به نوعی انحصار مخابرات برداشته شده است.

محسن یوسف‌پور - مدیرعامل شرکت کنسرسیوم توسعه ارتباطات پاسارگاد آرین - نیز به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص نحوه شکل‌گیری و فعالیت این کنسرسیوم پرداخت و یادآور شد: این کنسرسیوم از هشت شرکت مختلف تشکیل شده و اکنون هلدینگ مخابراتی فناپ در زمینه‌های مختلفی از جمله اپراتورهای مجازی MVNO ، FCP و IPTV مجوز فعالیت دارد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که لازم بوده تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور 13 میلیون پورت پرسرعت در کشور وجود داشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر تعداد این پورت‌ها تنها در حدود 10 میلیون پورت است که براین اساس از برنامه توسعه کشور عقب مانده‌ایم.

وی در ادامه دو ویژگی بارز شرکت‌های FCP را عدم محدودیت آنها از نظر تکنولوژی ثابت و از سوی دیگر گستردگی دامنه فعالیت آنها در سطح کشوری برشمرد.

یوسف‌پور در خصوص فعالیت‌های این شرکت در حوزه اپراتور مجازی یا MVNO نیز متذکر شد: تاکنون در این خصوص با اپراتورهای مختلف مذاکراتی انجام شده است که به نظر می‌رسد با گذشت زمان آمادگی اپراتورها برای فعالیت چنین شرکت‌هایی بیشتر شده است.

وی در عین حال به مجوزهایی که در این حوزه صادر شده اشاره کرد و گفت: اکنون برخی از شرکت‌ها آمادگی عقد قرار‌داد در این حوزه را دارند، اما به دلیل آنکه موافقت اصولی آنها صادر نشده فعالیت آنها به تعویق افتاده است، اما اکنون ما تمام مدارک لازم را تهیه کرده و از اپراتور انگلیسی لبارا نیز که یکی از دو اپراتور مجازی معروف اروپاست به عنوان همکار و شریک خود کمک می‌گیریم. برهمین اساس از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درخواست داریم که همانند پروانه شرکت‌های FCP که در چند مرحله صادر شد در این حوزه نیز اینگونه اقدام کند.

وی یادآور شد: با مشارکت اپراتور انگلیسی تباری که 14 درصد سهام این شرکت را در اختیار گرفته ایران تبدیل به هاب دوم لبارا خواهد شد و حتی برای ارائه‌ی خدمات در خارج از کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا