پیشنهاد اخذ جریمه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها

پیشنهاد اخذ جریمه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به صرفه‌جویی‌های عظیم ناشی از اجرای طرح کارت سوخت گفت: برای حفظ این سامانه و جبران بخشی از هزینه‌های جایگاه‌داران، درخواست داریم از کسانی که با کارت جایگاه‌ها بنزین می‌زنند، جریمه اخذ شود.

 

امیر جعفرپور در برنامۀ «چالش» رادیو اقتصاد در پاسخ به سوال مجری مبنی بر صرفۀ اقتصادی استفاده از سامانۀ هوشمند سوخت گفت: به جرأت می‌گویم بر اساس محاسبه‌هایی که انجام دادیم صرفه‌جویی‌های ناشی از استفاده از اطلاعات کارت سوخت را خیلی خیلی بیشتر از هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری از این سامانه می‌دانیم؛ شاید نسبت آن، 3 رقم به 1 رقم باشد.
جعفرپور در ادامه اضافه کرد: اجرای طرح سوخت از منظر ناوگان عمومی سه هدف را دنبال می‌کند: هدایت حمل‌ونقل عمومی به بخش کم‌مصرف‌تر، کاهش آلاینده‌ها و رهگیری نحوۀ ارائۀ خدمات ناوگان عمومی پس یکی از مزایای اطلاعات جمع‌آوری شده از کارت سوخت این است که ما برای تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی در هر شهر از اطلاعات مصرف ناوگان عمومی در آن شهر استفاده می‌کنیم و بر این اساس کرایۀ انواع وسایل نقلیۀ عمومی تعیین می‌شود.
جعفرپور در ادامه به برخی دیگر از کاربردهای اطلاعات کارت‌های سوخت اشاره کرد و گفت: علاوه بر تعیین نرخ برای حمل‌ونقل عمومی، در شورای عالی ترافیک برای تعیین نوع خودروهای ناوگان تاکسی، وَن، اتوبوس و مینی‌بوس، از اطلاعات کارت سوخت بهره‌ می‌گیریم.
مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک شهری با اشاره به قانون برنامۀ حمل‌ونقل و سوخت گفت: بر اساس این قانون باید تا پایان سال 90، به‌ازای هر نفر در کشور، حداکثر 0.7 لیتر مصرف بنزین در روز می‌داشتیم اما الان در سال 94، متاسفانه این رقم به‌ازای هر نفر حدود 0.85 لیتر است. این در حالی است که بخش بزرگی از حمل‌ونقل ما از CNG استفاده می‌کند. علاوه بر مصرف بالای بنزین، میزان استفاده از خودروهای شخصی در ایران، 3 برابر میانگین دنیاست. همۀ این‌ها نشان می‌دهد همچنان باید سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی ادامه داشته باشد تا مزیت‌های استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد.
جعفرپور افزود: به همین دلیل، درخواست ما برای حفظ ابزار مدیریتی کارت سوخت، این است که با همکاری دولت و جایگاه‌داران، از کسانی که از کارت سوخت شخصی خود استفاده نمی‌کنند و با کارت جایگاه، بنزین می‌زنند، جریمه گرفته شود. از این طریق، بخشی از ضرر و زیان‌های جایگاه‌داران هم می‌توان جبران شود.
براساس این گزارش، مطابق با آمارهای اعلام شده توسط مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از پایان مهلت استفاده از سهمیه‌های 700 تومانی در آبان‌ماه سال جاری، بیش از 90 درصد تراکنش‌های سوخت از طریق کارت جایگاه‌ها صورت می‌گیرد و کارت‌های سوخت شخصی بلااستفاده شده است.
این موضوع سبب شده است اطلاعات ارزشمندی که از حجم تردد و میزان مصرف سوخت انواع خودروها در سال‌های 86 تا 94 به دست آمد و دائماً در حال به‌روز شدن بود به‌تدریج از بین برود. گرچه دولت هنوز اقدام عملی مشخصی برای حفظ انگیزۀ مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی انجام نداده است اما در صورت اجرای طرح‌های پیشنهادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارشناسان برای «اخذ عوارض 10 هزار تومانی» و یا «تعیین نرخ اضطراری» برای کسانی که با کارت جایگاه‌ها بنزین می‌زنند، بدون افزایش قیمت بنزین، سامانۀ هوشمند سوخت را از خطر نابودی نجات داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا